|
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with the basic terminology of the field, anamnesis, circumstances of child growth and development, with significant pathological conditions and diseases of childhood, their etiology, symptoms, diagnosis, prevention, therapy and first aid. Expected outcomes: the student is familiar with the basic pathological conditions and significant diseases of childhood; can provide lay first aid; is familiar with the principles of prevention, health education and healthy lifestyle for children.
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Studující se seznámí se základní terminologií oboru, anamnézou, okolnostmi růstu a vývoje dítěte, s význačnými patologickými stavy a chorobami dětského věku, s jejich etiologií, příznaky, diagnostikou, možností prevence, terapie a první pomoci. Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 20 hodin Příprava na zápočet: 16 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE. Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast na přednáškách: sdělování diagnózy a jejích dopadů. Vypracování projektu: dítě s vybranou diagnózou - orientace ve funkčních dopadech dané diagnózy a rozvoje dítěte s danou diagnózou. Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: MRZENA, B. Pediatrie: vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 109 s. ISBN 9788073151829. MÜLLEROVÁ, L. Základy pediatrie pro studenty učitelství. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2000. 150 s. ISBN 8070443219. ZUCHOVÁ, B., TURIN, R., SEBERA, M., KUBÍKOVÁ, Z., ZAORAL, P. První pomoc. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X. ZAHÁLKOVÁ, M. Pediatrie pro speciální pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 91 s. ISBN 802103811X. Doporučená literatura: KÁBRT, J. Lexicon medicum. 3. vyd. Praha: Galén, 2015. 917 s. ISBN 9788074922008. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 269 s. ISBN 8071848670. MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl 1 – Rodinná výchova. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2010. 144 s. ISBN 978-80-7168-712-2. SMITH, T. Lidské tělo: ilustrovaný průvodce jeho stavbou, funkcí a některými poruchami. 2. vyd. Praha: Fortuna Print, 2001. 240 s. ISBN 80-86144-67-4. TROJAN, S., SCHREIBER, M. Atlas biologie člověka. Praha: Scientia, 2002, 56s.+schémata. ISBN 80-7183-257-X. ZUCHOVÁ, B. Základní postupy neodkladné resuscitace – Guidelines 2005. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISSN 1802-128X. Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Obsah, základní okruhy: 1. Růst a vývoj dítěte od prenatálního vývoje až po pubertu - práce s kazuistikami 2. Nejčastější onemocnění jednotlivých systémů - práce s kazuistikami 3. Nádorová onemocnění, poruchy imunity, očkování 4. Psychosomatická onemocnění a paliativní péče Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Studující rozumí základní lékařské terminologii a navrhne způsob komunikace s rodiči dítěte s vzácným onemocněním. Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|