SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Educational Characteristics of Early and Preschool Age - OPNS3S104A
Title: Edukační specifika raného a předškolního věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 27 / 27 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Barbora Bertlová
Mgr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Co-requisite : OPNS3O101A, OPNS3Q102A, OPNS3S103A, OPNS3S105A, OPNS3S106A, OPNS3S107A, OPNS3S123A
Is co-requisite for: OPNS3S106A, OPNS3O101A, OPNS3Q102A, OPNS3S103A, OPNS3S133A, OPNS3S107A, OPNS3S123A, OPNS3S105A
Is interchangeable with: OKNS3S104A
Annotation -
The aim of the course is to familiarize students with the specifics of educating a child with special needs in early childhood and preschool age. The key issues are experimentation and play, definition of play, division of play, play and its functions, play in the development of humanity, play as a means of education, development of experimentation and play of the intact child in infancy, toddlerhood and preschool, play of the child with disabilities (visual, auditory, mental), play as a means of re-education and compensation, learning and play, circumstances of play for children with disabilities, individual and group play, sibling in play, functional and activity type play, constructional or realistic type play, illusory type play, task play.
Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Aim of the course - Czech

Studující získá znalosti principů edukace dětí s postižením v raném a předškolním věku a naučí se interpretovat na příkladech možností rozvoje této cílové skupiny.

Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem

 

Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Na základě teoretických východisek ze zadané literatury (Bartoňová (2024, s. 170 - 179) vypracovat případovou studii se zaměřením na specifika edukace se zaměřením na děti s různým typem postižení. Prezentace analýzy vybrané hry, její zaměření na diagnostické možnosti a reedukaci či kompenzaci.

Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Literature - Czech

Povinná:

Bartoňová M.,  Květoňová L.  Hádková K., Vítková M. a kol.  Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v raném a předškolním věku v mezioborovém kontextu – teorie, výzkum a praxe. Praha, Karolinum, 2024,

ISBN: 978-80-7603-440-2 

KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: Kalich, 1992. ISBN 80–7017–492–7.

MOLEMAN a kol. Rosteme hrou. Praha, EDA s.r.o. 2014 ISBN 978-80-260-5862-5.

VALENTA,M. HUMPOLÍČEK,P. a kol. Hra v terapii. Praha, Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1190-7.

STRASSMEIER,W. 260 cvičení pro děti raného věku. Praha Portál. 1996 ISBN 80-7178-103-7.

VOLEMANOVÁ,M. Přetrvávající primární reflexy. Praha, INVTS s.r.o. 2019 ISBN 978-80-907369-0-0.

Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Syllabus - Czech

Obsah:

Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v předškolním vzdělávání

 Orientační přehled:

1. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte se sluchovým postižením

2. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte se zrakovým postižením

3. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s NKS

4. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s tělesným postižením

5. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s mentálním postižením

6. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s kombinovaným postižením

Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující popíše principy edukačních specifik na příkladech práce s dítětem s postižením v raném a předškolním věku. Studující navrhne konkrétní didaktické postupy, které odpovídají aktuálním kognitivním, motorickým aj. dispozicím a navrhne jejich využití v edukačním procesu.

Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html