Students will be acquainted with theoretical knowledge and practical experience from the issue of pupils with communication disorders. Students will also acquire knowledge about fluence disorders (balbuties and tumultus sermonis) and learn about the difficulties of educational process in pupils with fluence disorders. The issue of current opinions on the field of developmental neurogenic communication disorders, specific language impairment and approaches in education of theese pupils will be mentioned. Other discussed topics will be about the issue of the therapeutic approaches of myofunctional disorders in the Czech republic and abroad and the speech therapy intervention in pupils with palatolalia.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2020)
Studenti se seznámí s teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti narušené komunikační schopnosti u dětí školního věku. Osvojí si poznatky z oblasti poruch fluence (balbuties a tumultus sermonis), seznámí se s obtížemi, které poruchy fluence přináší v průběhu edukačního procesu. Seznámí se se současnými názory na oblast neurogenních poruch komunikace, se širokou oblastí specificky narušeného vývoje řeči, s možnými přístupy ve vzdělávání těchto žáků. Seznámí se s myofunkčními přístupy a terapiemi, které jsou u nás i ve světě využívány v rámi podpory komunikačních schopností.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (31.01.2020)
Course completion requirements -
- 80 % attendance at lessons;
- literature study and fulfillment of assigned works;
- presentation of materials from the professional practise.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2020)
- 80% účast,
- splnění zadaných prací na základě studia odborné literatury;
- prezentace materiálů, které student zpracoval v rámci odborné praxe logopedické na odborných pracovištích rezortu školství i zdravotnictví
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (31.01.2020)
Literature -
LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-
643-8.
KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-
7315-075-1.
Kolektiv autorů. Koktavost v kazuistikách: úspěchy a nezdary terapie. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada).
ISBN 978-80-247-2478-2.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2020)
LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-
643-8.
KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-
7315-075-1.
Kolektiv autorů. Koktavost v kazuistikách: úspěchy a nezdary terapie. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada).
ISBN 978-80-247-2478-2.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2020)
Syllabus -
Phonetic and phonological disorders;
fluence disorders – balbuties and tumultus sermonis;
specific language impairment – etiology, symptomatology and impact on educational process,
integration, inclusion of pupils with developmental dysphasia;
pupils with dysarthria;
developmental verbal dyspraxia;
myofunctional disorders;
pupils with congenital defects – orofacial clefts in the school age.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2020)
fonetické a fonologické poruchy;
poruchy fluence - koktavost, breptavost;
specificky narušený vývoj řeči, etiologie, symptomatologie, jeho dopad na vzdělávání žáků,
integrace, inkluze žáků s vývojovou dysfázií;
žáci s dysartií;
verbální dyspraxie;
myofunkční poruchy;
žáci s vrozenými vývojovými vadymi - orofaciální rozštěpy v období školního věku.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2020)