The course is focused on the basic definition and terminology of research, which will apply in solving the thesis. The course develops students' abilities to set goals thesis, choose adequate procedures and methods of research, consider the nature of the outcomes and benefits event. possibilities of using the results. It acquaints students with the preparation of mixed design research with a focus on quantitatively oriented research, research sample options and basic methods of data collection and processing.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (29.10.2019)
Výuka v předmětu je zaměřena na základní vymezení a terminologii výzkumu, který budou uplatňovat při řešení diplomové práce.
Předmět rozvíjí schopnosti studentů formulovat problém, stanovit cíle diplomové práce, zvolit adekvátní postupy a metody zpracování, zvážit charakter výstupů, přínos a event. možnosti využití výsledků. Seznamuje studenty s přípravou výzkumu smíšeného designu se zaměřením na kvantitativně orientovaný výzkum, možnostmi volby výzkumného vzorku a základními metodami sběru a zpracování dat.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (19.09.2018)
Aim of the course -
The aim is to understand basic pedagogical researches, to master basic concepts and methodological procedures of research surveys, to recognize aspects of quantitative and qualitative research, to understand their diversity, to wash inappropriate methodological procedures for their own final work.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (29.10.2019)
Cílem předmětu je porozumět strategii pedagogického výzkumu, zvládnout základní pojmy a metodické postupy výzkumných šetření, znát aspekty kvantitativního i kvalitativního výzkumu, porozumět jejich rozdílnosti, umět zvolit vhodný metodický postup pro vlastní závěrečnou práci.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (19.09.2017)
Course completion requirements -
80 % attendance at seminars Student works with the use of electronic support in MOODLE.The condition for completion is completion of all assigned tasks.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (29.10.2019)
80% účast na seminářích
Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2017)
Literature -
FERJENČÍK, P. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. 2000. s. 255. ISBN 978-80-7367-815-9
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2.rozšířené vydání Brno: Paido, 2010. s. 261. ISBN 978-80-7315-185-0.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-287-0.
KERLINGER, Fred. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia,1972. s 708.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184569-8.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (29.10.2019)
FERJENČÍK, P. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. 2000. s. 255. ISBN 978-80-7367-815-9
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2.rozšířené vydání Brno: Paido, 2010. s. 261. ISBN 978-80-7315-185-0.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-287-0.
KERLINGER, Fred. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia,1972. s 708.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184569-8.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (19.09.2017)
Syllabus -
1. A quantitative and qualitative approach to the acquisition and processing of data, the question of hypotheses and their testing.
2. Field of data collection, data processing.
3. Inspection of the results and their processing, interpretation of the results.
4. The basics of descriptive statistics.
5. Computer programs for statistical data processing.
6. The formal regulation of professional texts, including the bibliographic citations, and in accordance with the applicable standards.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (29.10.2019)
Předmět zahrnuje tato základní témata:
Základní terminologie (výzkum, metodologie, vědecká teorie, paradigma), účel výzkumu, typy výzkumu.
Kvantitativní výzkum - definice, plán výzkumného projektu (výzkumný problém/cíl, teoretická východiska (práce s informačními zdroji), výzkumné otázky a hypotézy,
Definice a výběr výzkumného vzorku pro kvantitativní výzkum.
Volba výzkumných nástrojů
Realizace výzkumu – sběr a analýza dat, vyhodnocení, zpracování zprávy z výzkumu.
Metody sběru dat v kvantitativním výzkumu. Dotazníky a dotazníková šetření. Pozorování, strategie pozorování (dělení dle strukturovanosti, otevřenosti a participace), záznam dat z pozorování. Další techniky tvorby dat v kvantitativním výzkumu: interview, analýza dokumentů.
Metody fixace a zpracování dat.
Filozofické základy kvantitativního výzkumu, charakteristické rysy kvantitativního výzkumu, zajištění validity a reliability.
Etické zásady výzkumu. Zpracování výsledků výzkumu formou kvalifikační práce.
Smíšený výzkum – varianty kombinace kvalitativních a kvantitativních postupů.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.01.2020)