SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Coherent Russian Language Teaching Practice at High School - OPNR4R033A
Title: Souvislá praxe z RJ na SŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / 10 (99)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNR4R012A
Annotation -
This course examines the practical ability to apply theoretical lingvodidactic knowledge in the teaching of Russian in secondary school, as well as the student's ability to master the educational process in its broadest context. The students demonstrate the ability to use all language means to form all components of pupils' communication competence with regard to their individuality and the specifics of teaching Russian at secondary school in Czech school environment. As part of a practice in the Russian language, the students implement their own teaching activities, perform all other activities related to the profession of a secondary school teacher, while creating their own portfolio and managing other assigned tasks. The students continuously discuss and reflect on all activities with the faculty teacher and the departamental didactics specialist, after finishing the practice there is a detailed reflection and evaluation of the whole practice process.
Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (17.04.2021)
Aim of the course - Czech

Studující

- rozumí obecně-pedagogickým i oborově-didaktickým principům a zásadám výuky ruského jazyka na jednotlivých druzích středních škol, přičemž tyto principy a zásady uplatňuje ve vlastní výuce.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Descriptors - Czech

Reflektivní semináře na fakultě: 12 hodin (semestr)

Samostudium literatury: 12 hodin (semestr)

Doba věnovaná pozorování výuky: min. 4 hodiny  (semestr)

Přímá výuková činnost: 12 hodin (semestr)

Reflektivní rozhovory s provázejícím učitelem: 12 hodin

Plnění průběžných úkolů, přípravy na výuku, související činnosti ve škole  a tvorba portfolia:  hodin 60 (semestr)

Celkem 112 hodin

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
Literature - Czech

AKIŠINA, А. А., КAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

KONEČNÝ, J., ROZBOUDOVÁ, L. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. Dostupné z: <https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_6/>

Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (05.09.2019)
Syllabus - Czech

1. Specifika výuky RJ na střední škole.

2. Kurikulární a programové dokumenty (SERRJ, RVP, Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky).

3. Vedení třídy, práce se skupinou.

4. Práce s jazykovými prostředky a rozvoj řečových dovedností na SŠ.

5. Zapojení ICT do výuky.

6. Specifika didaktických materiálů pro žáky na SŠ.

7. Motivace a aktivizace žáka.

8. Evaluace a autoevaluace.

9. Hospitace ve výuce a její reflexe.

10. Plánování, realizace a reflexe výukové jednotky.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
Course completion requirements - Czech

Praxe  na SŠ -  ZS  2024/2025

 Termín praxe 4. 11. - 29. 11. 2024 (pro oba předměty dohromady)

 

Požadavky k zápočtu:

  1. do 25.10.2024 odevzdat vypracovaný plán práce na praxi a rozvrh vlastních vyučovacích hodin - jasně v rozvrhu označte náslechy a vlastní výstupy, uveďte přesné časy vyučovacích hodin a místnost + tel. kontakt na vás
  2. 100% účast na souvislé praxi (plný počet vlastních výstupů, hospitace, každodenní přímé zaměstnání studenta ve škole) - absenci nutno nahradit!
  3. realizace minimálně 12 hodin přímé výuky  - po praxi odevzdat vypracované přípravy na hodiny s podpisem fakultní učitelky, po každé hodině bude proveden rozbor hodiny s fakultní učitelkou, případně hospitujícím členem KRL
  4. odevzdání záznamů o hospitaci u fakultní učitelky - minimálně 3 hodiny, přičemž s fakultní učitelkou student provede po každé hospitaci rozbor sledované hodiny - v hospitačním záznamu uveďte jednotlivé aktivity, včetně použitých metod, organizačních forem a času, dále sledujte kontakt učitele se žáky, způsob komunikace (ČJ X RJ, způsob oslovování, vyvolávání žáků, hodnocení žáků v průběhu hodiny atd.), práci s technikou, zápisy na tabuli, řešení případné nekázně, pohyb učitele po třídě … Lze využít hospitační formulář z předmětu Náslechová praxe ze ZS
  5. odevzdání záznamu z jedné vybrané další navštívené činnosti učitelů (jednání předmětové komise, třídnická hodina, pedagogická rada, provozní porada, jednání výchovného poradce či školního preventisty, třídní schůzka, jednání s rodiči, kulturní či sportovní akce školy…)
  6. sestavení a odevzdání tematického plánu pro jednu třídu na jeden rok
  7. sestavení a odevzdání individuálního vzdělávacího plánu pro žáka z vybrané skupiny (podívejte se, jak to ve škole zpracovávají, jde o modifikace pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami)
  8. seznámení se se ŠVP školy jako v obecné rovině, tak zejména se zaměřením na RJ - ústně se vás zeptám po praxi na jeho specifika
  9. odevzdání sebereflexe - sebehodnocení vlastních výstupů, co vám šlo a co byste naopak chtěli zlepšit, co vám praxe přinesla…, obsahem sebereflexe musí být i výčet a kvantifikace všeho, čeho se student zúčastní (porady, dozory, studium dokumentů, práce s pomůckami) a porovnání praxe na ZŠ a SŠ
  10. plnění veškerých pokynů fakultní učitelky
  11. pozitivní hodnocení fakultní učitelky (včetně všech mimovyučovacích aktivit)
  12. předložení certifikátu o absolvování moodle kurzu Učitelství - Bezpečnostní proškolení před praxí na  https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351, Heslo: BezpecnaPraxeU .

 

Povinnosti studenta PedF na praxi dle Směrnice pro pedagogickou praxi na ZŠ:

  1. první den praxe se student v domluvenou hodinu (před začátkem vyučování) hlásí u fakultního učitele a spolu s ním se dojde představit řediteli školy
  2. student zajistí předání Dohody o provedení práce fakultnímu učiteli, po jejím vyplnění ji odevzdá na katedře - formulář vám zašlu mailem
  3. student absolvuje vlastní vyučovací výstupy, asistentskou praxi, hospitace, rozbory a koná další činnosti a samostatnou práci dle pokynů fakultního učitele a oborového didaktika tak, aby jeho přímé zaměstnání ve škole dosáhlo denně průměrně 6 hodin.
  4. student je přítomen ve škole každý den od 7:30 minimálně do 13:00
  5. student se seznamuje s běžným provozem školy, spolupracuje s učitelem při přípravě učebních pomůcek a didaktické techniky, seznamuje se s veškerými dostupnými materiály a pomůckami k danému předmětu, kontroluje žákovské sešity, opravuje písemné práce, koná dozory o přestávkách a v jídelně, může se jít podívat na výuku jiných předmětů apod.
  6. student se účastní probíhajících pedagogických porad, provozních porad, třídních schůzek, schůzek předmětových komisí a podobných provozních schůzí, které se v době praxe konají
  7. student se seznámí s veškerou pedagogickou dokumentací - třídní kniha, třídní výkaz, individuální studijní plány, ŠVP, školní řád …

 Po ukončení souvislé pedagogické praxe odevzdáte portfolio se všemi požadovanými materiály nejpozději do 10.12.2024.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

- stanovuje adekvátní cíle vyučovací jednotky,

- plánuje vyučovací jednotku v souladu se stanovenými cíli výuky,

- efektivně rozvíjí jazykové návyky a řečové dovednosti žáků dle stanoveného cíle,

- kriticky hodnotí nabízené výukové materiály v učebnici, využívá je efektivně, v případě potřeby vytváří vlastní doplňkové výukové materiály,

- průběžně formativně hodnotí výukový proces a výsledky učení žáků,

- vhodným způsobem motivuje žáky k učení,

- při vlastní výuce respektuje všechny didaktické principy výuky cizího jazyka.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html