SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Comparative Education - OPNQ4P041A
Title: Srovnávací pedagogika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 20 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Pre-requisite : OPNQ4P011A
Annotation -
Comparative education, one of the main pedagogical disciplines, examines and compares educational phenomena and school systems in two or more countries. It focuses on trends and developments in education world-wide and how are education systems compared.
Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.01.2023)
Aim of the course -

Students should understand the focus and methods of comparative education and should be able to examine education systems and compare them while reflecting trends and developments in education world-wide.

Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.01.2023)
Literature - Czech

Průcha, J. (2015). Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů (3., aktualizované vydání). Portál.

Straková, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání: metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Váňová, M. (2003). Srovnávací pedagogika. Vysoká škola J.A. Komenského.

Walterová, E. (2006). Srovnávací pedagogika: vývoj a proměny v globálním kontextu. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.01.2023)
Requirements to the exam -

Active participation in the seminars.

Passing the final exam.

Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.01.2023)
Syllabus -

1. Comparative education, its methods and functions.
2. Historical development of comparative education.
3. An analysis of education systems in different countries, ISCED classification, typology of education systems.
4. Organizations focusing on comparative education.
5. International comparison of educational outcomes of students.

Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.01.2023)
Learning outcomes - Czech

Student vymezí srovnávací pedagogiku jako pedagogickou disciplínu. Student charakterizuje fáze historického vývoje srovnávací pedagogiky (laická, iniciační, teoretická, vědecká) a její vybrané představitele. Student charaterizuje klasifikaci ISCED, její jednotlivé úrovně a vysvětlí její úlohu v rámci mezinárodního srovnávání. Student charakterizuje klíčové organizace a instituce zabývající se srovnávací pedagogikou. Student popíše mezinárodní srovnávací studie ve vzdělávání (PISA, TIMSS, TALIS, PIRLS, ICILS) a tyto studie porovná z hlediska jejich základních charakteristik (zaměření, participanti aj.).

Last update: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html