The reason of this course is to bring closer the health and social problems related to pediatric and adolescent care. The focus is on principles of growth and development based on specific stages. Also the importance of prevention care for optimal pediatric development is outlined. The course is following on the WHO Health 21 course which stressed the importance of a healthy start in life. The course is based on development and contemporary conception of social medicine. It deals with social democratic information, social pathological phenomena from the perspective of their incidence and expected trends within population, documents on healthy development of children (Convention on the Rights of the Child, Declaration on Survival, Protection and Development of Child), threat of different groups of children and possible solutions to problems (interdisciplinary care).
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (29.12.2017)
Předmět na základě vybraných poznatků z pediatrie a systematickým výkladem základů sociální pediatrie seznamuje studenty s principy moderní zdravotní péče se zvláštním zřetelem ne období dětství. Předmět umožňuje aplikovat poznatky z oblasti zdravovědy v nových souvislostech. Pojetí a organizace pediatrické péče - preventivní i léčebná. Základní sociálně demografické údaje, sociálně patologické jevy z hlediska jejich výskytu a očekávaných trendů v populaci. Dokumenty garantující zdravý vývoj dětí (Úmluva o právech dítěte, Světová deklarace o přežití, ochraně a vývoji dítěte). Ohrožení a postižení různých skupin dětí a způsoby řešení vzniklých problémů (interdisciplinární práce).
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (29.12.2017)
Aim of the course -
The reason of this course is to bring closer the health and social problems related to pediatric and adolescent care.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (29.12.2017)
Cílem předmětu je na základě vybraných poznatků z pediatrie a systematickým výkladem základů sociální pediatrie seznámit studenty s principy moderní zdravotní péče se zvláštním zřetelem na období dětství.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (29.12.2017)
Literature -
Základní:
DUNOVSKÝ, J.; Et al. Sociální pediatrie. 1. vyd. Praha : Grada, 1999. 297 s. ISBN 80-7169-254-9
Kukla, L. Úvod do sociální pediatrie. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2007. 44 s. ISBN 978-80-7040-990-9.
Ludíková, B. Základy pediatrie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 153 s. ISBN 978-80-244-3727-9.
Nožířová, J. Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha, 2012. 94 s. ISBN 978-80-86131-91-7.
O`Callaghan, Ch.; Stephenson, T. Pediatrie do kapsy. 2. přepr. vyd. Praha : Grada, 2005. 434 s. ISBN 80-247-0933-3
Velemínský, M. et al. Vybrané kapitoly z pediatrie. 6. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7394-182-6.
Doporučená:
Bláhová, K. et al. Kazuistiky z pediatrie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. 197 s. ISBN 978-80-204-3392-3.
Bayer, M. ed. Pediatrie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2011. 350 s. ISBN 978-80-7387-388-2.
Plevová, I., Slowik, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. 247 s. ISBN 978-80-247-2968-8.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dítěte, ve znění pozdějších předpisů
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Základní:
DUNOVSKÝ, J.; Et al. Sociální pediatrie. 1. vyd. Praha : Grada, 1999. 297 s. ISBN 80-7169-254-9
Kukla, L. Úvod do sociální pediatrie. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2007. 44 s. ISBN 978-80-7040-990-9.
Ludíková, B. Základy pediatrie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 153 s. ISBN 978-80-244-3727-9.
Nožířová, J. Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha, 2012. 94 s. ISBN 978-80-86131-91-7.
O`Callaghan, Ch.; Stephenson, T. Pediatrie do kapsy. 2. přepr. vyd. Praha : Grada, 2005. 434 s. ISBN 80-247-0933-3
Velemínský, M. et al. Vybrané kapitoly z pediatrie. 6. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7394-182-6.
Doporučená:
Bláhová, K. et al. Kazuistiky z pediatrie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. 197 s. ISBN 978-80-204-3392-3.
Bayer, M. ed. Pediatrie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2011. 350 s. ISBN 978-80-7387-388-2.
Plevová, I., Slowik, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. 247 s. ISBN 978-80-247-2968-8.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dítěte, ve znění pozdějších předpisů
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (29.12.2017)
Requirements to the exam -
The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Zkouška má dvě části: - průběžné odevzdání úkolů do Moodlu
- úspěšné absolvování písemného testu (min. 75 %) - otevřené i uzavřené otázky.
- ústní zkouška (rozprava k testu).
Termíny individuálních konzultací budou upřesněny nejpozději do 28.2.2022.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (24.01.2022)
Syllabus -
1. Organizing prevention and treatment for children and adults.
2. Basics of neonatology, newborn screening.
3. The connection of biological and social-psychological pediatric development with potential pediatric health issues (children?s illnesses, causes and results of injuries).
4. Immunizations, regular checkups, immune system disorders, allergies
5. Health risks connected with school and pre-school attendance.
6. Basic social demographic data, social pathological phenomena, looking at current and future trends in the population.
7. Pediatric development, development stages and children?s needs, requirements and children?s rights.
8. Documentation that guarantee healthy pediatric development.
9. Family, substitute family care, family therapy.
10. Endangered and affected groups of children and ways of resolving occurring problems (interdisciplinary work)
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (29.12.2017)
1. Organizace preventivní a léčebné péče o děti a dospívající.
2. Základy neonatologie, novorozenecký screening.
3. Propojení biologického a sociálně-psychologického vývoje dětí s problematikou možného poškození zdraví dětí s akcentem na prevenci.
4. Očkování, preventivní prohlídky, aktivní imunizace dítěte, poruchy imunitního systému.
5. Vybraná onemocnění dětského věku (např. metabolická, respirační, alergická, gastrointestinální onemocnění).
6. Chronicky nemocné dítě ve školském zařízení.
7. Dopady chronického onemocnění na pobyt dětí ve školském zařízení
8. Základy předlékařské první pomoci.
9. Sociální pediatrie - historie, etapy poznání dítěte a dětství.
10. Demografické údaje.
11. Význam rodiny pro dítě, potřeby a práva dítěte.
12. Poruchy funkce rodiny a rodičovství.
13. Rozvod, formy porozvodové péče o dítě, syndrom zavrženého rodiče.
14. Ohrožené dětí a způsoby řešení vzniklých problémů (interdisciplinární spolupráce).
Možný termín výuky:
15.2.2022 8,55 - 11,55 či 12,35 - 15,35 popř. ve čtvrtek 17.2.2022 8,55 - 11,55 či 12,35 - 15,35.
Dobrovolné individuální konzultace:
21.3.2022 13,15 - 14,00 kancelář R 414
On-line 20.4.2022 19,00 - odkaz bude zaslán
30.4.2022 14,15 - 15,00 kancelář R 414
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.02.2022)