The course introduces social and cultural ecology as a field that studies fundamental transformations of the world and human society in recent decades. The contexts, causes and impacts of these changes are analyzed on specific examples, allowing students to understand the basic principles of how the globalizing world works.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (15.09.2019)
Předmět představuje sociální a kulturní ekologii coby obor, který studuje zásadní proměny světa a lidské společnosti v posledních dekádách. Kontexty, příčiny a dopady těchto změn jsou analyzovány na konkrétních příkladech, což umožňuje studentům pochopit základní principy fungování globalizujícího se světa.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (15.09.2019)
Aim of the course -
The aim of the course is to find and critically evaluate the arguments for the support of sustainable development. The subject has close links to pedagogical work and therefore students will create proposals for the implementation of particular topics of social and cultural ecology into teaching at secondary school.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (15.09.2019)
Cílem předmětu je mj. hledat a kriticky hodnotit argumenty pro podporu trvale udržitelného rozvoje. Předmětná problematika má úzké vazby na pedagogickou práci a proto budou studenti v rámci semináře vytvářet návrhy na implementaci dílčích témat sociální a kulturní ekologie do výuky na střední škole.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (15.09.2019)
Literature -
MEZŘICKÝ, V. Enviromentální politika a udržitelný rozvoj. Praha: Grada, 2005. 80-7367-003-8.
PAPOUŠEK, J. Hovory o ekologii. Praha: Grada, 2000. ISBN 80 -7178-483-4.
MOLDAN, B. Ekologie, demokracie, trh. Praha: Informatorium, 1992. ISBN 80-85368-19-6.
LORENZ, K. Osm smrtelných hříchů člověka. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-212-0.
KOHÁK, E. Zelená svatozář: kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.ISBN 80-85850-86-9.
RYNDA, I. Trvale udržitelný rozvoj a vzdělávání. In Hledání odpovědí na výzvy současného světa. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí, 2000.JONES, V. Zelená ekonomika. Praha: Vyšehrad, 2011.
SUTTON, M. Q, ANDERSON, E. N. Introduction to cultural ecology. Plymouth: Altamira, 2010. ISBN 978-0-7591-1246-9.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (29.10.2019)
MEZŘICKÝ, V. Enviromentální politika a udržitelný rozvoj. Praha: Grada, 2005. 80-7367-003-8.
PAPOUŠEK, J. Hovory o ekologii. Praha: Grada, 2000. ISBN 80 -7178-483-4.
MOLDAN, B. Ekologie, demokracie, trh. Praha: Informatorium, 1992. ISBN 80-85368-19-6.
LORENZ, K. Osm smrtelných hříchů člověka. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-212-0.
KOHÁK, E. Zelená svatozář: kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.ISBN 80-85850-86-9.
RYNDA, I. Trvale udržitelný rozvoj a vzdělávání. In Hledání odpovědí na výzvy současného světa. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí, 2000.JONES, V. Zelená ekonomika. Praha: Vyšehrad, 2011.
SUTTON, M. Q, ANDERSON, E. N. Introduction to cultural ecology. Plymouth: Altamira, 2010. ISBN 978-0-7591-1246-9.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (29.10.2019)
Requirements to the exam -
Article translation and discussion on given topics.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (29.10.2019)
Překlad článku a diskuze nad zadanými tématy.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (15.09.2019)
Syllabus -
1. Origin and development of social and cultural ecology. 2. Globalization, its state and perspectives. 3. Current global problems. 4. Principles of sustainable development.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (15.09.2019)
1. Vznik a vývoj sociální a kulturní ekologie. 2. Globalizace, její stav a perspektivy. 3. Současné globální problémy. 4. Principy trvale udržitelného rozvoje.