|
|
|
||
The subject presents selected topics from social gerontology with special attention to pedagogical aspects of this issue. Attention is paid to the position of seniors in contemporary society, education to intergenerational understanding and questions of preparation for old age. Factors influencing the quality of life and health of seniors in our population are analyzed in detail.
Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
|
|
||
The aim of the course is to increase the sensitivity of students to problems and needs of aging and elderly people and to acquaint them with the possibilities of supporting the quality of life of these people (with special regard to the issue of education). Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
|
|
||
S ohledem na aktuální epidemiologickou situaci proběhne v LS 2021 výuka tohoto předmětu distančně, s využitím platforem Zoom a LMS Moodle. Odkaz na první on-line setkání obdrží přihlášení studenti e-mailem. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (31.01.2021)
|
|
||
BENEŠOVÁ, D. Gerontagogika: vybrané kapitoly. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2014. ISBN 978-80-7452-039-6. HAŠKOVCOVÁ, H. Manuálek sociální gerontologie. Brno : NCONZO, 2004. ISBN 80-7013-363-5. HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha : Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. KŘIVOHLAVÝ, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3604-4. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-2103345-2. SAK, P.; KOLESÁROVÁ, K. Sociologie stáří a seniorů. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3850-5. ŠPATENKOVÁ, N.; SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha : grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (09.09.2017)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na závěrečném kolokviu. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (31.01.2021)
|
|
||
1. Interdisciplinary view of aging and old age, demography of aging. 2. Social gerontology and its importance. 3. Possibilities of supporting quality of life and health of seniors in interdisciplinary approach. 4. Preparation for old age - short, medium, long term. 5. Communication with seniors. 6. Selected questions from gerontopedagogy and gerontodidactics. 7. Universities and academies of the Third Age, activation services for the elderly. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
|