The subject provides orientation in the content and theoretical definition of adult education, introduces the bases for understanding of lecturers and participants of education, deals with the analysis of practical experience with various lecturer forms and methods in adult education.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
Předmět přináší orientaci v obsahovém a teoretickém vymezení vzdělávání dospělých, uvádí východiska pro porozumění lektorům i účastníkům vzdělávání, zabývá se analýzou praktických zkušeností s různými lektorskými formami a metodami ve vzdělávání dospělých.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
Aim of the course -
The student has knowledge of theoretical background and context of adult education in the Czech Republic.It will clarify the didactic principles of adult education, demonstrate the skills to implement selected teaching procedures and professionally justify them.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
Studující má znalosti teoretických východisek a kontextu vzdělávání dospělých v ČR. Objasní didaktické principy vzdělávání dospělých, prokáže dovednosti realizovat vybrané výukové postupy a odborně je zdůvodní.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
Descriptors - Czech
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 108 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přímé výuky je 1 hodina (celkem 12+12 hodin), samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Zpracování seminární práce a příprava prezentace 14 hodin.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (02.02.2022)
Course completion requirements -
active participation in seminars
continuous fulfillment of tasks in e-learning
elaboration and presentation of a plan of model adult education lesson
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
aktivní účast na seminářích
průběžné plnění úkolů v e-learningu
zpracování a prezentace plánu modelové výukové lekce vzdělávání dospělých
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
Literature -
Beneš, M. (2014). Andragogika (2., aktualiz. a rozš. vyd.). Praha: Grada.
Bertl, I. (2018). Aktuální témata teorie a praxe vzdělávání dospělých a seniorů (2. doplněné a rozšířené vydání). Praha: Česká andragogická společnost.
Dvořáková, M., & Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Lektor dalšího vzdělávání [Online]. (2006). Retrieved from https://www.narodnikvalifikace.cz/kvalifikace-581-Lektor_dalsiho_vzdelavani
Malach, J., & Chmura, M. (Eds.). (2014). Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita.
Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele (2., rozš. vyd.). Praha: Grada.
Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.
Půbalová, B. (Ed.). (2018). Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: Český statistický úřad.
Veteška, J. (2017). Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
Beneš, M. (2014). Andragogika (2., aktualiz. a rozš. vyd.). Praha: Grada.
Bertl, I. (2018). Aktuální témata teorie a praxe vzdělávání dospělých a seniorů (2. doplněné a rozšířené vydání). Praha: Česká andragogická společnost.
Dvořáková, M., & Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Lektor dalšího vzdělávání [Online]. (2006). Retrieved from https://www.narodnikvalifikace.cz/kvalifikace-581-Lektor_dalsiho_vzdelavani
Malach, J., & Chmura, M. (Eds.). (2014). Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita.
Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele (2., rozš. vyd.). Praha: Grada.
Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.
Půbalová, B. (Ed.). (2018). Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: Český statistický úřad.
Veteška, J. (2017). Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
Syllabus -
1. Adult education, basic terms and definitions, andragogy, androdidactics, lifelong learning. Formal, non-formal and informal education. Professional base and andragogical research.
2. Participant of adult education, its educational needs and motivation, diagnostics of approaches to learning. Typology of problem participants and communication with them.
3. Instructor of further education, personality requirements, competence, qualification standard.
4. Types and areas of further education (civic, leisure, professional). Adult education institutions such as private organizations, businesses, schools, NGOs.
5. Structure and projecting of the adult education lesson.
6. Pedagogical-psychological basis and specifics of adult education.
7. Specific methods of adult education, didactic principles. Adult games.
8. Internet resources in adult education, MOOC, online courses, analysis of benefits and limits.
9. Model situations in adult education, their reflection and analysis.
10. Presentation of lesson plans, group feedback.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
1. Vzdělávání dospělých, základní pojmy a vymezení, andragogika, androdidaktika, celoživotní učení. Formální, neformální a informální vzdělávání. Odborná základna a andragogický výzkum.
2. Účastník vzdělávání dospělých, jeho vzdělávací potřeby a motivace, diagnostika přístupů k učení. Typologie problémových účastníků a komunikace s nimi.
3. Lektor dalšího vzdělávání, osobnostní předpoklady, kompetence, kvalifikační standard.
4. Druhy a oblasti dalšího vzdělávání (občanské, zájmové, odborné). Instituce pro vzdělávání dospělých např. soukromé organizace, podniky, školy, NNO.
5. Struktura a projektování výukové lekce vzdělávání dospělých.
6. Pedagogicko-psychologická východiska a specifika vzdělávání dospělých.
7. Specifické metody vzdělávání dospělých, didaktické principy. Hry pro dospělé.
8. Internetové zdroje ve vzdělávání dospělých, MOOC, online kurzy, analýza výhod a limitů.
9. Modelové situace ve vzdělávání dospělých, jejich reflexe a analýza.