SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Behavioral Therapy - OPNP3Q416B
Title: Uvod do behaviorální psychoterapie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Vladimír Hrabal, CSc.
Pre-requisite : OPNP3Q206A
Annotation - Czech
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy a modely kognitivní behaviorální psychoterapie. Kurz sám je zaměřen na předání základních znalostí v oblasti kognitivní behaviorální terapie jako předpoklad o rozhodování o další odborné kariéře studentů a jako základní vybavení každého psychologa při konfrontaci s psychickými poruchami v jeho každodenní práci pro případné rozhodování o dalším postupu v práci s klienty trpícími psychickými poruchami (osvojení si dovedností pro orientační rozhovor a znalostí pro rozhodování o případné psychoterapii). Kurz sestává ze dvou tematických bloků: a) analýza chování jedinců trpících psychickými poruchaml: S-O-R-C-K model na příkladu deprese b) vedení psychoterapeutického rozhovoru, obecné principy s konkrétní aplikací v prvním rozhovoru s pacientem. Ad a) Analýza chování jedinců trpících psychickými poruchami. Definice psychických poruch je podána v pojetí kognitivní behaviorální terapie, je doplněna videozáznamy z rozhovorů s pacienty s různými psychickými poruchami (depresivní, psychotickou a úzkostnou symptomatikou), přičemž je kladen důraz na obecné charakteristiky projevu psychických poruch v každodenní komunikaci. Cílem je přitom senzibilizovat percepci studentů psychologie vzhledem k signálům psychického utrpení, neadaptovanosti, iracionality a dalším projevům psychických poruch, mimo jiné i s fokusem na vlastní introspekci pozorovatele. Další část kurzu je věnována definici psychického zdraví a kontinuu psychické zdraví - psychická nemoc v oblasti vnitřních pocitů a využívání potenciálů s přechodem k definici základních principů kognitivní behaviorální terapie jako terapeutického směru orientovaného na empirickou psychologii a teorie procesu učení, přičemž základním východiskem porozumění psychickým poruchám je analýza podmínek, které psychické poruchy predisponují, vyvolávají a udržují. Dalšími významnými principy jsou cílová orientace, aktivní práce pacienta a transparence terapeutického procesu a vulnerabilita jako pravděpodobnostní princip výskytu faktorů zvýhodňujících vznik poruchy. Ad b) Vedení psychoterapeutického rozhovoru, obecné principy s konkrétní aplikací v prvním rozhovoru s pacientem. Studenti jsou seznámeni se sedmi fázemi průběhu kognitivní behaviorální terapie podle Frederika Kanfera. Jednotlivé fáze terapeutického procesu jsou studentům ilustrovány pomocí videozáznamů odpovídajících výseků z několika psychoterapeutických sezení s různými pacienty. Následuje seznámení se základními metodami kognitivní behaviorální terapie, od rozpracování modelu vzniku a průběhu poruchy (s pacientem), přes metody registrace chování, emocionálních stavů a kognitivních procesů pacientů, metodu kognitivní restrukturace systematické desenzibilizace po tréning sociální kompetence a experimenty chování. Tato část je doplněna jednak krátkým relaxačním cvičením progresivní svalové relaxace podle Jacobsona a dalšími videozáznamy z terapeutických hodin.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (04.04.2020)
Course completion requirements - Czech

K zakončení předmětu je nezbytná aktivní účast na všech blocích výuky. 

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2020)
Literature - Czech

Možný, P., Praško, J. (1999). Kognitivně-behaviorální terapie. Úvod do terapie a praxe. Praha: Triton

Vymětal, J. A kol. (2004). Obecná psychoterapie (2. Vydání). Praha: Grada

Evers-Heigl, A. Heigl, F., Ott, J., Rüger, U. (1997). Lehrbuch der Psychotherapie. (3. Aufga-be), Stuttgart: Gustav Fischer

Kanfer, F.H., Reinecker, H., Schmelzer, D. (1996). Selbstmanagement-Therapie (2. Auflage). Berlin: Springer Verlag

Mrgraf, J. (Hrsg.) (1996). Lehrbuch der Verhaltenstherapie. Band 1.,2. Berlin: Springer Verlag

Reimer, Ch., Eckert, J., Hautzinger, M., Willke, E. (2007). Psychotherapie? Ein Lehrbuch für Psychologen (3. Auflage), Heidelberg: Springer Verlag

Sulz, S.K. (1999). Strategische Kurzzetherapie. CIP-Medizin, München

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html