|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy a modely kognitivní behaviorální psychoterapie. Kurz sám je zaměřen na předání základních znalostí v oblasti kognitivní behaviorální terapie jako předpoklad o rozhodování o další odborné kariéře studentů a jako základní vybavení každého psychologa při konfrontaci s psychickými poruchami v jeho každodenní práci pro případné rozhodování o dalším postupu v práci s klienty trpícími psychickými poruchami (osvojení si dovedností pro orientační rozhovor a znalostí pro rozhodování o případné psychoterapii).
Kurz sestává ze dvou tematických bloků:
a) analýza chování jedinců trpících psychickými poruchaml: S-O-R-C-K model na příkladu deprese
b) vedení psychoterapeutického rozhovoru, obecné principy s konkrétní aplikací v prvním rozhovoru s pacientem.
Ad a) Analýza chování jedinců trpících psychickými poruchami. Definice psychických poruch je podána v pojetí kognitivní behaviorální terapie, je doplněna videozáznamy z rozhovorů s pacienty s různými psychickými poruchami (depresivní, psychotickou a úzkostnou symptomatikou), přičemž je kladen důraz na obecné charakteristiky projevu psychických poruch v každodenní komunikaci. Cílem je přitom senzibilizovat percepci studentů psychologie vzhledem k signálům psychického utrpení, neadaptovanosti, iracionality a dalším projevům psychických poruch, mimo jiné i s fokusem na vlastní introspekci pozorovatele. Další část kurzu je věnována definici psychického zdraví a kontinuu psychické zdraví - psychická nemoc v oblasti vnitřních pocitů a využívání potenciálů s přechodem k definici základních principů kognitivní behaviorální terapie jako terapeutického směru orientovaného na empirickou psychologii a teorie procesu učení, přičemž základním východiskem porozumění psychickým poruchám je analýza podmínek, které psychické poruchy predisponují, vyvolávají a udržují. Dalšími významnými principy jsou cílová orientace, aktivní práce pacienta a transparence terapeutického procesu a vulnerabilita jako pravděpodobnostní princip výskytu faktorů zvýhodňujících vznik poruchy.
Ad b) Vedení psychoterapeutického rozhovoru, obecné principy s konkrétní aplikací v prvním rozhovoru s pacientem. Studenti jsou seznámeni se sedmi fázemi průběhu kognitivní behaviorální terapie podle Frederika Kanfera. Jednotlivé fáze terapeutického procesu jsou studentům ilustrovány pomocí videozáznamů odpovídajících výseků z několika psychoterapeutických sezení s různými pacienty. Následuje seznámení se základními metodami kognitivní behaviorální terapie, od rozpracování modelu vzniku a průběhu poruchy (s pacientem), přes metody registrace chování, emocionálních stavů a kognitivních procesů pacientů, metodu kognitivní restrukturace systematické desenzibilizace po tréning sociální kompetence a experimenty chování. Tato část je doplněna jednak krátkým relaxačním cvičením progresivní svalové relaxace podle Jacobsona a dalšími videozáznamy z terapeutických hodin.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (04.04.2020)
|
|
||
Možný, P., Praško, J. (1999). Kognitivně-behaviorální terapie. Úvod do terapie a praxe. Praha: Triton Vymětal, J. A kol. (2004). Obecná psychoterapie (2. Vydání). Praha: Grada Evers-Heigl, A. Heigl, F., Ott, J., Rüger, U. (1997). Lehrbuch der Psychotherapie. (3. Aufga-be), Stuttgart: Gustav Fischer Kanfer, F.H., Reinecker, H., Schmelzer, D. (1996). Selbstmanagement-Therapie (2. Auflage). Berlin: Springer Verlag Mrgraf, J. (Hrsg.) (1996). Lehrbuch der Verhaltenstherapie. Band 1.,2. Berlin: Springer Verlag Reimer, Ch., Eckert, J., Hautzinger, M., Willke, E. (2007). Psychotherapie? Ein Lehrbuch für Psychologen (3. Auflage), Heidelberg: Springer Verlag Sulz, S.K. (1999). Strategische Kurzzetherapie. CIP-Medizin, München Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2020)
|
|
||
K zakončení předmětu je nezbytná aktivní účast na všech blocích výuky. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2020)
|