|
|
|
||
Předmět má za cíl poznání základních principů a aplikačních podob tzv. kulturně psychologického přístupu k edukaci. V první části půjde o prezentaci hlavních myšlenek „zakladatelů“ tohoto přístupu (L.S. Vygotskij, A.N.Leontjev, A.R.Lurija a další z ruské-sovětské psychologie přelomu 20. a 30. let 20. století; I. Meyerson. H. Wallon; J.S. Bruner), dále druhé generace kulturních psychologů (M. Cole, Scribnerová, J. Wertsch, L. Moll, J. Laveová) a také současných autorů (B. Schneuwly, Bronckart, Valsiner, Rogoffová ad.).
V druhé části bude probírána konkrétní podoba kulturně psychologického přístupu na tématech edukace (empirické výzkumy dokládající takové fenomény jako zóna nejbližšího vývoje, molární jednotka analýzy a práce s kontextem, vliv kulturních „artefaktů“ na utváření paměti, pozornosti, atd.).
Samostatná práce studentů v semináři je zaměřena na práci s texty vybraných autorů, která musí být zpracována na komparativním principu.
Na konci kurzu mají studenti prokázat kritické zvládnutí kulturně-psychologického paradigmatu s oporou o výzkumné zakotvení základních nálezů („pojmů“).
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (04.04.2020)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance tří absencí) a kvalitního splnění všech průběžných úkolů a kvality závěrečné seminární práce. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|
|
||
VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha, SPN 1976. VYGOTSKIJ, L. S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Svoboda, 1976. FERNYHOUGH, Ch. a LOYD, P. (eds.) Lev Vygotsky. Critical Assessments (Critical Assements of Leading Psychologists). London: Routledge, 1998 (4 díly, 1904 stran). ROGOFF, B. a WERTSCH, J. V. (Eds.), Children’s learning in the “zone of proximal development”—New directions for child development (pp. 7-18). San Francisco: Jossey-Bass, 1984. VALSINER, J. a van der VEER, R. The social mind: Construction of the idea. New York: Cambridge University Press, 2000. VALSINER, J. Culture in minds and societies. New Delhi: Sage, 2007 BLANK, M. a WHITE, S. Activating the Zone of Proximal Development in School: Obstacles and Solutions, in P. Lloyd & C. Fernyhough (Eds.) Lev Vygotsky: Critical Assessments; Part 14: Applying ZPD to Education and Learning. VALSINDER, J. a van der VEER, R. On the social nature of human cognition: an analysis of the shared intellectual roots of Georg Herbert Mead and Lev Vygotsky. London: Routledge, 1999. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (27.01.2020)
|