The course is focused on the role of verbal sharing in professional development. Students will learn about different techniques and about risks and benefits. Techniques will be discussed not only in a theoretical way but also within several meetings also in practice. Different psychologists will be invited to speak in the course.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Předmět nabízí seznámení s významem kolegiální podpory a sdílení profesních zkušeností v pomáhajících profesích a dále s jednotlivými technikami, které sdílení umožňují. Techniky budou rozděleny podle toho, zda slouží k profesnímu rozvoji psychologů, nebo mají/mohou být psychology nabízeny a vedeny. Jedná se zejména o techniku supervize a dále intervize. Rozebírány budou i dílčí postupy, jako je Balintovská skupina. V předmětu budou diskutovány individuální i týmové přínosy jednotlivých technik ve vztahu k profesnímu rozvoji, budování profesní identity a prohlubování sebereflexe, ale také psychologické a organizační překážky jejich zavádění. Důraz bude kladen na praktické vyzkoušení těchto technik a následnou reflexi zkušeností. Předmět bude obsahovat teoretické bloky doplněné praktickými cvičeními (ta budou organizována ve třech delších blocích). Těžištěm kurzu budou návštěvy psychologů a psycholožek, kteří mají osobní zkušenosti s vedením skupin za účelem sdílení. Studující budou v rámci předmětu číst doporučenou literaturu a plnit připravené úkoly podle daného harmonogramu tak, aby přímá setkání na seminářích mohla být věnována reflexím sebezkušenostních aktivit a diskusím teoreticko-empirických publikací.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
20 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
20 hodin
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Course completion requirements - Czech
Zápočet bude udělen na základě:
1) docházky (tolerance jedné absence),
2) aktivní účasti na semináři,
3) kvalitního splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu).
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
Literature - Czech
BAŠTECKÁ, Bohumila; ČERMÁKOVÁ, Veronika; KINKOR, Milan. Týmová supervize: Teorie a praxe. Praha, Portál. 2016.
PÍŠOVÁ, Michaela, et al. Mentoring v učitelství. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011.
LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 2010, 55.3-4: 254-264.
SWAFFORD, Jeanne. Teachers supporting teachers through peer coaching. Leading professional development in education, 2000, 105-115.
CLEMENT, Mieke; VANDENBERGHE, Roland. Teachers’ professional development: a solitary or collegial (ad) venture?. Teaching and teacher education, 2000, 16.1: 81-101.