|
|
|
||
The optional subject is intended primarily for students of subsequent master's studies, but it can also be enrolled by students of other programs who carry out volunteer activities (i.e. unpaid activities) in their free time. These should be activities in which children, pupils and students of pre-school and school age are the supported group, but they can also be adults or seniors in need of support (especially with specific needs), or even collectives (e.g. support for families ). Cooperating organizations are mainly schools, educational institutions and non-profit organizations that organize the given activities and provide students with organizational, methodological and supervisory support.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Předmět si klade za cíl prostřednictvím dobrovolnických aktivit posílit komunikační, sociální i oborové dovednosti a kompetence studentů nutné pro práci s lidmi různého věku. Posílení schopnosti analýzy a reflexe vlastních aktivit. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Předmět je tvořen
Reflektivní seminář zahrnuje
V případě distanční výuky bude pro reflektivní semináře využito prostředí Teams. Termín vstupního semináře bude zapsaným studentům sdělen mailem. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Frič, P., & Pospíšilová, T. (2010). Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v České republice na začátku 21. století. Praha: Agnes. Hestia. (2022, 10. srpna). Hestia. https://www.hest.cz/ Hladká, M. (2008). Význam dobrovolnictví jako specifického lidského zdroje. Aktuální otázky sociální politiky-teorie a praxe (s. 20-27). Pardubice: Univerzita Pardubice. Hruška L., Hrušková, A., Tošner, J., & Pilát, M. et al. (2018). Rozvoj dobrovolnictví v ČR. Analýza o stavu dobrovolnictví v zahraničí a ČR. Ostrava: ACCENDO. Kandová, M. (2022, 20. srpna). Dobrovolník.cz. HESTIA – Centrum pro dobrovolnictví. http://www.dobrovolnik.cz/ Kopřiva, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál. Korthagen, F. A. J. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. Kucharská, A., Laufková, V., Kadrnožková, M., Šťastný, V. (2022). Dobrovolnictví jako prostředek edukace v pomáhajících profesích. Diagnostika a poradenství v pomáhajících profesích. 2022, V. (2). Dotupné z: http://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/296/386. Matulayová, T., Jurníčková, P., & Doležel, J. (2016). Motivace k dobrovolnictví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Mlčák, Z. (2010). Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostravská univerzita v Ostravě. Pilát, M. (2015). Vybrané kapitoly z dobrovolnictví a dobrovolnické praxi. Slezská univerzita v Opavě: Opava. Pospíšilová, T. (2010). Dobrovolnictví v kontextu životní dráhy dobrovolníků. Lidé města: revue pro etnologii, antropologii a etnologii komunikace, 12(1), 109–133. Tošner, J., & Soszanská, O. (2002). Dobrovolnictví a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál. Trutnovská, R. (2016). Fungování dobrovolnictví v ČR — současné trendy a dobrovolnické programy. Forum Socialni Prace. Prague: Charles University, Faculty of Arts, (1), 69–76. Zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů (zákon o dobrovolnické službě) (2002). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-198. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.02.2023)
|
|
||
Aktivity jsou vykonávány po souhlasu garanta předmětu, který může také vhodná spolupracující zařízení doporučit. Rozsah aktivit je určen kreditovou dotací předmětů - jedná se o 60 hodin přímých aktivit a 18 hodin nepřímých aktivit (příprava na výkon dobrovolnictví, zpracování úkolů), reflektivní seminář v rozsahu 12 hodin v průběhu semestru, na kterém sdílejí a reflektují své zkušenosti s dobrovolnickou činností. Dobrovolnická praxe se může uskutečňovat v resortu školství (školská zařízení různého typu), mimoškolních zařízení (zájmové a volnočasové aktivity), v resortu práce a sociálních věcí (sociální služby, neziskové organizace), aj. Aktivity s dětmi, žáky a klienty mohou mít různou podobu, např. asistenství, doučování, preventivní aktivity (besedy), sociální služby. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
1. Výkon dobrovolnických aktivit (viz Deskriptory) 2. Účast na vtupním a výstupním reflektivním semináři, konzultace v průběhu semestru 3. Zpracování stanovených úkolů vyučujícím ve vztahu k vykonávaným činnostem 4. Odevzdání portolia 1 týden před konáním výstupního reflektivního semináře Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.09.2022)
|