SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Seminar on Theories of Personality - OPNP3Q305A
Title: Seminář k teoriím osobnosti
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / 35 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNP3Q101A
Is pre-requisite for: OPNP3Q402B, OPNP3Q404B, OPNP3Q403B
Annotation -
The subject deals in more detail with selected concepts and terms used by the authors of individual personality theories. The subject follows on from the subject Theory of Personality from the first year of the Master's study, in which the reading for this seminar was assigned. The aim of the seminar is to deepen knowledge about basic approaches and theories of personality based on exercises on basic concepts, based on work with case studies and texts by the authors of the theories, and based on discussion of the books read. The aim of the seminar is to deepen the understanding of these terms and theories. Seminars are mainly dominated by three types of activities: a) work with case reports b) work with shorter original texts by the authors of selected personality theories a c) exercises on selected concepts of the authors of individual theories of personality. The content of the seminar consists of two blocks: 1st block: Activities for understanding partial concepts of individual authors and their application. 2nd block: Work with case studies, which is aimed at identifying the concepts of a specific theory that are applied to the everyday life of the described persons. Analysis of text samples of books (assigned to students to read or available for download in syllabi) by selected authors and discussion of them.
Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Aim of the course - Czech
Cílem semináře je prohloubit znalosti o základních přístupech a teoriích osobnosti na základě cvičení k základním konceptům, na základě práce s kazuistikami a texty autorů teorií a na základě diskuse o přečtených knihách. 
Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Descriptors - Czech

k

Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Course completion requirements - Czech
Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitního plnění  úkolů v průběhu semináře a vypracování recenze na knihu.
Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Literature - Czech

ADLER,  Alfred. Člověk jaký je. Praha. Portál. 2018.

ASHCRAFT, Donna. Personality theories workbook. Belmont, Wadsworth. 2012.

FREUD, Sigmund. Výklad snů. Pelhřimov. Nová tiskárna Pelhřimov. 1994.

FROMM, Erich. Umění milovat. Praha. Nakladatelství J. Šimona. 2008.

HJELLE, Larry. Personality Theories. New York, McGraw-Hill.1992.

HORNEYOVÁ, Karen. Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha. Triton-Pragma. 2000.

JUNG, Carl. Duše moderního člověka. Brno. Atlantis. 1994.

MASLOW, Abraham. O psychologii bytí. Praha. Portál. 2014.

MISCHEL, Hanna;  MISCHEL, Walter. Readings in personality. New York. Holt, Rinehart and Winston. 1973.

ROGERS, Carl. Způsob bytí. Praha. Portál. 1998.

Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Na základě absolvování kurzu studující:

1) umí zpracovat recenzi na vybranou odbornou publikaci

2) orientuje se v v primárních pramenech jednotlivých autorů

3) dokáže aplikovat poznatky z teorie osobnosti a uplatnit je při řešení kazuistiky

4) umí generovat vhled do kazuistického případu perspektivou vybrané teorie

5) je schopen zhodnotit své dovednosti v oblasti výkladu snu klienta

6) kriticky zhodnotí přínos jednotlivých teorií osobnosti a jejich aktuální využitelnost v psychologické praxi

7) dokáže prezentovat kolegům názor na možnost využití vybrané teorie osobnosti

8) dokáže vybrat přiléhavý teoretický rámec k řešenému případu

9) orientuje se v primárním pramenu autora a rozumí obsahu textu

10) je schopen zhodnotit svou osobní zkušenost dle zadaných kritérií teoretického konceptu

Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html