|
|
|
||
Předmět si klade za cíl představovat aktuální problémy poradenské praxe - ať ve výchově a vzdělávání, tak v dalších oblastech psychologické praxe. Měl by poskytnout oporu v získání dalších znalostí a dovedností o budoucím profesním uplatnění absolventů - budoucích poradenských pracovníků, a to ať v rámci školského resortu, tak resortů dalších (práce a sociálních věcí, zdravotnictví). V každém semestru je věnována pozornost jednomu z aktuálních témat - např. jde o skupiny poradenských intervencí, o poradenské postupy (prevence, diagnostika, intervence), o poradenskou podporu specifických skupin klientů, o styčné oblasti mezi školstvím a dalšími resorty, o další vzdělávání, metodickou podporu a supervizi, aj. Do předmětu jsou zváni také poradenští odborníci z praxe, kteří se prostřednictvím svých profesních zkušeností k daným tématům vyslovují.
Aktuálně se budeme věnovat oblasti neurovývojových poruch, zaměříme se především na jedince s poruchou autistického spektra a ADHD.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 78 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
Podmínkou pro získání atestu je alespoň 75% účast na seminářích a zpracování seminárního úkolu na základě analýzy kazuistik jedinců s neurovývojovými poruchami. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF, 2002. Miovský, M. (2018). Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Praha: Grada. PEŠOVÁ, I., ŠAMÁK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. Radkovová, I., & Hořejší, J. (2018). Aspergerův syndrom: život pod společenským tlakem. Praha: Galén. Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Portál. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Výuka bude realizována formou semináře, do některých budou zváni odborníci z praxe. Prostor bude dán i diskusi. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
1) Neurovývojové poruchy z pohledu diagnostických manuálů 2) Divergence jako hlavní charakteristika jedinců s neurovývojovou poruchou 3) Úvod do poruch autistického spektra 4) Vývojová specifika jedinců s PAS 5) Základní charakteristika ADHD 6) Vývojová specifika jedinců s ADHD 7) Neurovývojové poruchu v práci školního psychologa 8) Kazuistiky jedinců s neurovývojovou poruchou 9) Jak to vidí klient? 10) Jak to vidí odborník? Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Studenti po absolvování předmětu zvládnou: a) Definovat oblast neurovývojových poruch b) Orientovat se v diagnostických vodítkách pro stanovení neurovývojové poruchy na základě mezinárodních klasifikací a manuálů c) Definovat neurodiverzitu d) Vysvětlit specifika jedinců s PAS a ADHD e) Popsat variabilitu vývoje jedinců s PAS a ADHD f) Diskutovat potřeby žáků s PAS a ADHD ve školním prostředí g) Orientovat se ve specifických přístupech a intervenčních opatření u žáků s PAS a ADHD Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|