SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Contemporary Trends in Counseling System - OPNP3Q301C
Title: Aktuální otázky poradenství
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / 30 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět si klade za cíl představovat aktuální problémy poradenské praxe - ať ve výchově a vzdělávání, tak v dalších oblastech psychologické praxe. Měl by poskytnout oporu v získání dalších znalostí a dovedností o budoucím profesním uplatnění absolventů - budoucích poradenských pracovníků, a to ať v rámci školského resortu, tak resortů dalších (práce a sociálních věcí, zdravotnictví). V každém semestru je věnována pozornost jednomu z aktuálních témat - např. jde o skupiny poradenských intervencí, o poradenské postupy (prevence, diagnostika, intervence), o poradenskou podporu specifických skupin klientů, o styčné oblasti mezi školstvím a dalšími resorty, o další vzdělávání, metodickou podporu a supervizi, aj. Do předmětu jsou zváni také poradenští odborníci z praxe, kteří se prostřednictvím svých profesních zkušeností k daným tématům vyslovují. Aktuálně se budeme věnovat oblasti neurovývojových poruch, zaměříme se především na jedince s poruchou autistického spektra a ADHD.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 78 hodinám.

Přímá výuka:

  • semináře 24 hodin celkem (bude se jednat o 8 tříhodinových lekcí)

Příprava:

  • samostudium odborné literatury 18 hodin celkem
  • zpracování reflexe a příprava na semináře 24 hodin
  • práce v terénu: 12 hodin

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle.

Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou pro získání atestu je alespoň 75% účast na seminářích a zpracování seminárního úkolu na základě analýzy kazuistik jedinců s neurovývojovými poruchami.

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF, 2002.

Miovský, M. (2018). Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Praha: Grada.

PEŠOVÁ, I., ŠAMÁK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006.

Radkovová, I., & Hořejší, J. (2018). Aspergerův syndrom: život pod společenským tlakem. Praha: Galén.

Schovanec, J. (2014). O kolečko míň. Praha: Paseka.

Sotáková, H., & Šporclová, V. (2020). Metodika přístupu ke studentům s poruchou autistického spektra na UK. Praha: Centrum Carolina.

Šporclová, V. (2018). Autismus od A do Z. Pasparta.

Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Portál.


Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Teaching methods - Czech

Výuka bude realizována formou semináře, do některých budou zváni odborníci z praxe. Prostor bude dán i diskusi. 

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Syllabus - Czech

1) Neurovývojové poruchy z pohledu diagnostických manuálů

2) Divergence jako hlavní charakteristika jedinců s neurovývojovou poruchou

3) Úvod do poruch autistického spektra

4) Vývojová specifika jedinců s PAS

5) Základní charakteristika ADHD

6) Vývojová specifika jedinců s ADHD

7) Neurovývojové poruchu v práci školního psychologa

8) Kazuistiky jedinců s neurovývojovou poruchou

9) Jak to vidí klient?

10) Jak to vidí odborník?

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studenti po absolvování předmětu zvládnou:

a) Definovat oblast neurovývojových poruch

b) Orientovat se v diagnostických vodítkách pro stanovení neurovývojové poruchy na základě mezinárodních klasifikací a manuálů

c) Definovat neurodiverzitu

d) Vysvětlit specifika jedinců s PAS a ADHD

e) Popsat variabilitu vývoje jedinců s PAS a ADHD

f) Diskutovat potřeby žáků s PAS a ADHD ve školním prostředí

g) Orientovat se ve specifických přístupech a intervenčních opatření u žáků s PAS a ADHD

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html