|
|
|
||
Internships in counselling facilities are organised according to the requirements of the EDP (European Diploma in Psychology), the fulfilment and implementation of which will enable students to complete internships or part of their studies in EU countries without any problems, or to apply for recognition of their diploma in those countries. The general aim of the internship is to link theory and practice.
In the course, students are introduced to individual workplaces of the counselling system in education, or to those in which children and adolescents are clients and where educational issues are also addressed.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímý výkon stáže: 80 hodin Zpracovní porfolia: 30 hodin Příprava na reflektivní seminář, účast na reflektivním semináři: 10 hodin Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
BAŠTECKÁ, B.; ČERMÁKOVÁ, V.; KINKOR, M. Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál, 2016. HAJD MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002. HAJD MOUSSOVÁ, Z. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003. HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. KNOTOVÁ, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2012. LINDSAY, G., et al. Etika pro evropské psychology. Praha: Triton, 2010. SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. PEŠOVÁ, I., ŠAMÁK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. ZAPLETALOVÁ, J. Pedagogicko-psychologické poradenství. In PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2012.
Školský zákon, ve znění účinném od 25. 8. 2020 Vyhlášky (dostupné na http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlasky) Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
Studenti absolvují náhledy v psychologických pracovištích, ve kterých je realizována supervidovaná praxe s klienty pod vedením pověřeného pracovníka daného pracoviště. Stáže budou zaměřeny na standardní aktivity pracovišť v oblasti prevence, diagnostiky a intervence, příp. na nadstandardní činnosti poradenských zařízení, s cílem rozvoje diagnostických, intervenčních a terapeutických dovedností. Cílem kurzu je podpora rozvoje dovedností pro práci psychologa v daných typech zařízení psychologické praxe. Student by se měl dále seznámit s legislativou upravující činnost toho kterého zařízení, měl by se zorientovat v typické klientele a typických standardních činnostech toho kterého zařízení, měl by evidovat formy, jak daný klient o poskytované služby žádá. Dále by mělo dojít k postižení odborných okruhů tematicky zaměřených - konkrétní odborná témata, která pracoviště zajišťuje (např. výukové obtíže, výchovné problémy, podpora integrace zdravotně postižených aj.) Neměla by chybět podpora rozvoje diagnostických, intervenčních a terapeutických dovedností. Osvojeny by měly být základní diagnostické dovednosti spojené s administrací, skórováním, vyhodnocením i interpretací nejčastěji užívaných diagnostických nástrojů dle specifik toho kterého odborného zařízení, pro které má student základní teoretickou průpravu z povinných i povinně volitelných předmětů v rámci studia psychologie (např. anamnestický rozhovor, diagnostický rozhovor s rodiči a klientem, užití konkrétních diagnostických nástrojů jako jsou testy obecných i speciálních schopností - testy inteligence a další testy kognitivních schopností, pozornosti, paměti, testy osobnosti, didaktické testy), specifická diagnostická témata: screening, diagnostika třídy, diagnostika rodiny. Dále intervenční programy, individuální a skupinové, jejich průběh, hodnocení efektivity, jejich rizika. Práce s konkrétními cílovými skupinami (práce s předškolními dětmi, žáky dle stupňů vzdělávání, práce se třídou, práce s rodinou). Možnosti terapeutické práce v daném typu zařízení. Student absolvuje minimálně stáže ve 2 pracovištích (výběr: a) pedagogicko-psychologická poradna ve dvou odlišných obdobích z hlediska školního roku, b) školní poradenské pracoviště, c) poradna pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy), v celkovém rozsahu 80 hodin přímých aktivit (odborné aktivity v daném poradenském zařízení) a nepřímých aktivit (příprava na stáže, studium dokumentace, studium spisů klientů, analýza poradenských dat – dle požadavků na zpracované úkoly ze stáží). Součástí předmětu je vstupní reflektivní seminář a výstupní reflektivní seminář, v rámci kterých je připravován student na pobyt v zařízeních i reflektuje odborné postupy. Student v průběhu realizace předmětu zpracovává z každého zařízení portfolio dokumentace a odborných úkolů. Pro potřeby předmětu je zřízen kurz v Moodle s podpůrnými materiály nutnými k pobytu na pracovištích psychologické praxe i s informacemi ke zpracování portfolií. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
V rámci předmětu student vykoná stáž na 2 pracovištích poradenských zařízení, v celkovém rozsahu 80 hodin (2 týdny), účastní se vstupního a výstupního semináře. Předmět je ukončen zápočtem. K němu je potřeba splnit: - výběr pracovišť dle doporučené trajektorie - evidence činností přímých i nepřímých na pracovišti - potvrzení ze stáže - zpracování reflektivního deníku (seznam přímých a nepřímých aktivit, stanovené úkoly, reflexe) - účast na reflektivním semináři Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|