|
|
|
||
The course is focused on the most important counseling procedures - diagnostics and intervention, which is provided by counselors in education. The first part of the course will be theoretical. Attention will be paid to the principles, principles and stages of psychological diagnostics and interventions (data collection, hypothesis formulation, preparation of diagnostic procedure - selection of appropriate methods, interpretation of results, conclusion - psychological findings, recommendations, prognosis; end of interventions), with an emphasis on school field. The second part of the course will accompany students with diagnostic and interventional approaches in school counseling facilities. There will be a disability and concretization of orders in the school counseling workplace, pedagogical-psychological counseling center, special pedagogical center and educational care center, in accordance with current legislation (Decree No. 72/2005 Coll., On the provision of counseling services in education, as amended ). Emphasis will be placed on individual age periods when specifying orders - diagnostic and intervention procedures at individual workplaces will be considered in the development context.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
ředmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
Příprava na zkoušku: 24 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
Studenti plní stanovené úkoly pro přednášky i pro semináře, dle vyčíslení hodin v Deskriptorech. 2 úkoly jsou odevzdávány v písemné podobě. Reflektivní přístup na seminářích. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H+H, 1993. HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J.. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika Praha: UK PedF 2002. HADJ MOUSSOVÁ, Z., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003. KUCHARSKÁ, A. Profesní poradenství ve školství. In Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 123 ? 142. KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v SPC. Praha: IPPP ČR, 2007. MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001. SVOBODA, J., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001. ZAPLETALOVÁ, J. A KOL. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v PPP. Praha: IPPP ČR, 2007. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Zkouška se uskuteční formou testu. K ní musí mít student splněn všechny úkoly. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Předmět je zaměřen na nejdůležitější poradenské postupy - diagnostiku a intervenci, která je poskytována poradenskými pracovníky ve školství. Témata (jejich řazení bude podáno na vstupní přednášce): 1. Zásady, principy a etapy psychologické diagnostiky (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza; práce se zakázkou, stanovení intervenčního postupu, průběh a závěr intervencí), s důrazem na školský terén. Diagnostika jako předpoklad navazujících intervencí, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství, ve znění současných předpisů). 2. Zásady tvorby diagnostických nástrojů, psychometický pohled, statická a dynamická diagnostika. Práce s manuály testů. 3-4. Diagnostické přístupy ve školním poradenském pracovišti. Navazující intervence. 5.-6. Diagnostické a intervenční přístupy ve školských poradenských zařízeních - pedagogicko-psychologická poradna. 7. Diagnostické a intervenční přístupy ve školských poradenských zařízeních - speciálně pedagogické centrum. 8. Diagnostické a intervenční přístupy ve střediscích výchovné péče. 9. Diagnostika školní zralosti, diagnostické zakázky ve vztahu k vývojovým obtížím žáků. 10.-12. Diagnostika školní neúspěšnosti, specifických poruch učení a chování, NKS aj. Semináře (praktické zaměření): 1. Diagnostika rodiny, rodič v procesu formulování zakázky, anamnéza, intervence v rodině. 2. Standardy diagnostiky, manuály diagnostických nástrojů 3. Diagnostika třídy, intervenční přístupy 4. Intervenční přístupy v ŠPP, ŠPZ - ve prospěch žáků s SVP a žáků s výukovými obtížemi 5. Preventivní a intervenční přístupy u žáků s výchovnými obtížemi a rizikovým chováním 6. Profesní poradenství - diagnostické aspekty Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (01.02.2023)
|
|
||
Pro výuku v předmětu je připraven kurz v Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2459. Přístupové heslo bude studentům sděleno na první přednášce. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|