|
|
|
||
The aim of the course is to introduce students to the basics of psychological diagnosis of children and youth. The course consists of two thematic blocks.1. Block of basic theoretical knowledge in the field of psychological diagnostics of children and youth. It creates the conditions for understanding the theoretical background of the so-called psychometric and dynamic procedures in psychodiagnostics and shows the advantages and limitations of both approaches. 2. Practical applications. It introduces the basic materials used in psychodiagnostics. Orientates the student in the range of psychometric tools and methodologies available for the Czech population, leads to an understanding of the quality features of psychometric tools. Generally introduces procedures for assessing: school readiness, cognitive ability structure, literacy, personality, social competences, motivation. Model procedures for diagnosing SPU, language and communication development disorders, mental retardation.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
Příprava na zkoušku: 24 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle. Last update: Tylš Adámková Jana, Mgr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
Podmínkou zakončení předmětu je 75% docházka a aktivní účast na seminářích. Last update: Kubín Daniel, PhDr. (27.01.2024)
|
|
||
RABOCH, J., HRDLIČKA, M., MOHR, P., PAVLOVSKÝ, P., & PTÁČEK, R.( 2015).DSM-5®: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum, MKN-10.revize (2009). Duševní poruchy a poruchy chování. Praha, Psychiatrické centrum, SVOBODA,M.(ed.),Krejčířová,D.,Vágnerová,M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál, 2001 VÁGNEROVÁ,M., Klégrová,J.( 2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha, Karolinum, ČEŠKOVÁ, E., SVOBODA, M., & KUČEROVÁ, H. (2006). Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Portál. ŠÍPEK, J. (2000). Projektivní metody. Praha: ISV nakladatelství ZAPLETALOVÁ, J. a kol. (2006). Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: IPPP ČR. URBÁNEK, T. DENGLEROVÁ, D. ŠIRŮČEK, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál. MÁLKOVÁ, G. (2009). Zprostředkované učení. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-585-1. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014) Vývoj jazykových schopností. Praha: Grada, str. 177-217.- Vybrané kapitoly. ŠIRŮČEK, J., ŤÁPAL, A., & LINHARTOVÁ, P. (2014). Potřeba poznávání: Studie psychometrických charakteristik zkrácené české verze škály potřeby poznávání Československa Psychologie, 58(1). HŘEBÍČKOVÁ, M., JELÍNEK, M., BLATNÝ, M., BROM, C., BUREŠOVÁ, I., GRAF, S., & ZÁBRODSKÁ, K. (2016). Big five inventory: základní psychometrické charakteristiky české verze BFI-44 A BFI-10. Československa Psychologie, 60(6).
Manuály Vybraných psychometrických nástrojů z produkce Psychodiagnostika Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2020)
|
|
||
Závěrečný písemný test. Last update: Kubín Daniel, PhDr. (27.01.2024)
|
|
||
Tématické bloky ve výuce: 1) Psychologická diagnostika - teoretický úvod do psychologické diagnostiky dětí a mládeže Obecné principy diagnostického procesu v klinické psychologické praxi; psychometrický a dynamický přístup v ps. diagnostikce (výhody i limity); psychologický test jako nástroj ps. diagnostiky, teorie tvorby ps. testů, formy psychologického testování, uvedení do psychometriky. 2) Specifika dětské diagnostiky Specifické otázky diagnostiky dětí a mládeže, diagnostický setting; klinické metody v diagnostice dětí 3) Testy a testové baterie pro hodnocení inteligence Základní principy konstrukce a uspořádání testů inteligence, SB IV, WPPSI, SON-R, WISC, IDS, IDS-P, K-ABC a další. 4) Vývojové škály Uvedení do oblasti tvorby a používání vývojových škál, propojení s poznatky vývojové psychologie (Piagetova teorie vývoje myšlení, teorie attachmentu), Brazelton, Gesell, BSID-II, III, Bayley IV a jejich srovnání. 5) Diagnostika dílčích schopností z pohledu neuropsychologického vyšetření Zraková percepce: Edfeldt, Frostigová, motorika: MABC-2, Orientační test dynamické praxe, pozornost: d2, číselný čtverec, TMT, paměť: Rey-Osterriethova kompl. figura, AVLT, Bentonův vizuální retenční test 6) Diagnostika PAS ADOS, ADIR, CARS, screeningové dotazníky, využití jiných dg. nástrojů (inteligenční soubory, ROR …) 8) Projektivní metody Specifika diagnostiky osobnosti v dětském věku; TAT a odvozené metody (CAP, CATO, Apercepční karty pro adolescenty, Michalovo projektivní interview, Roberts-2, TEMAS) + rekapitulace skórovacích systémů ROR u dětí - hodnocení vývojové úrovně; kresba - jako hodnocení vývojové úrovně (včetně pojetí vývoje kresby v dětském věku) + rizika užití jako projektivní metody; další metody (Scénotest, Test světa) 9) Dotazníky a škály Specifika užití v dětském věku, klinické: depresivita (CDI), úzkost (CMAS, STAI. KSAT), symptomy posttraumatu, exekutivní fce (BRIEF, Connersová); osobnost: Eysenck (JEPI, B-JEPI, JEPQ), Cattell (HSPQ, CPQ), Piers-Harris 2, Freiburský osobnostní dotazník 10) Rodinná diagnostika Uvedení do problematiky diagnostiky rodinného prostředí, rozhovor (inspirace rodinnou terapií, systemikou); pozorování volné a při řízené činnosti; dotazníkové metody + Bene Antony; projektivní - kresba (začarované) rodiny, Scénotest; FAST 11) Speciální otázky dětské diagnostiky Diagnostika dětí se zrakovým, sluchovým, příp. kombinovaným postižením. Secifické metody (Reynel-Zinkinové škály, ITVIC, Tactual Profile a další).
Ke kurzu jsou založeny studijní opory v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9930¬ifyeditingon=1
Last update: Kubín Daniel, PhDr. (27.01.2024)
|