The course builds on basic knowledge of the issue of specific learning disorders and focuses on the question of choosing and setting up an effective intervention. The main goal of the course is to introduce students to the range of preventive programs and intervention procedures and methods, together with evidence-based findings about their effectiveness and benefits. In addition to the intervention focused on the development of school skills (reading, writing, arithmetic), the issue of setting up support for personal and social development will also be discussed. Emphasis will be placed on the possibility of practical use for setting up a targeted intervention with regard to the specific form of literacy difficulties and their cause, the environmental environment (family, school) and the personality of the child, pupil or student with specific learning disabilities. Topics will be discussed from the perspective of academic domains.
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
Předmět navazuje na základní znalosti o problematice specifických poruch učení a zaměřuje se na otázku výběru a nastavení efektivní intervence. Hlavním cílem kurzu je seznámit studenty s nabídkou preventivních programů i intervenčních postupů a metod společně s výzkumně ověřenými poznatky o jejich účinnosti a přínosu. Kromě intervence zaměřené na rozvoj školních dovedností (čtení, psaní, počítání), bude diskutována také otázka nastavení podpory osobnostně sociálního vývoje. Důraz bude kladen na možnost praktického využití pro nastavení cílené intervence s ohledem na konkrétní podobu gramotnostních obtíží a jejich příčinu, environmentální prostředí (rodina, škola) a osobnostní nastavení dítěte, žáka či studenta se specifickými poruchami učení. Dílčí témata budou probírána z hlediska gramotnostních domén.
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
Descriptors -
Participation in class
seminars attendance 24 hours
Preparation for class
seminar assignments 12 hours
• reading publications and research reports 18 hours
• working with study materials and preparing a presentation 12 hours
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Přímá výuka
seminář 24 hodin
Nepřímá výuka
příprava na semináře 12 hodin
průběžné studium literatury (publikace, výzkumné zprávy) 18 hodn
práce se studijními materiály a příprava prezentace 12 hodin
Participation in class
seminars attendance 24 hours
Preparation for class
seminar assignments 12 hours
• reading publications and research reports 18 hours
• working with study materials and preparing a presentation 12 hours
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
Course completion requirements -
Student regularly prepares and actively participates in seminars.
Student presents (in English) a case study of a pupil with specific learning disorder/action research – a pupil with a specific learning disorder in education (identification of critical points and possible intervention approaches) or a detailed presentation of the intervention program.
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Pravidlená příprava a aktivní zapojení ve výuce.
Zpracování kazuistiky žáka se specifickými poruchami učení/akční výzkum – žák s SPU ve vzdělávání (identifikace kritických míst a možností intervenčních přístupů) nebo podrobné představení intervenčního programu.
Práce je v rámci semináře prezentována v angličtině - jedná se o předmět vyučovaný v angličtině.
Student regularly prepares and actively participates in seminars.
Student presents (in English) a case study of a pupil with specific learning disorder/action research – a pupil with a specific learning disorder in education (identification of critical points and possible intervention approaches) or a detailed presentation of the intervention program.
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
Literature - Czech
American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.), 2013. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
BUTTERWORTH, Brian; LAURILLARD, Diana. Low numeracy and dyscalculia: identification and intervention.” ZDM 42 (2010): 527-539.
GILLESPIE, Amy; GRAHAM, Steve. A meta-analysis of writing interventions for students with learning disabilities. Exceptional Children, 2014, 80(4), 454-473. https://doi.org/10.1177/0014402914527238
GRAHAM, Steve; HARRIS, Karen R.; LARSEN, Lynn. Prevention and Intervention of Writing Difficulties for Students with Learning Disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 2010, 16(2), 74-84
KAVALE, Kenneth. A.; MOSTERT, Mark P. Social Skills Interventions for Individuals with Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly, 2004, 27(1), 31–43. https://doi.org/10.2307/1593630
Report of the National Reading Panel: Teaching children to read : an evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. [Bethesda, Md.?]: U.S. Dept. of Health and Human Services, Public Health Service, National Institutes of Health, National Institute of Child Health and Human Development, 2000.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.04.2020)
Syllabus -
Specific learning disabilities - concepts and terminology
Diagnostics, support measures
Reading accuracy and fluency interventions
Reading comprehension interventions
Mathematics interventions
Motor skills interventions
Social skills interventions
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Specifické poruchy učení – pojetí a terminologie
Diagnostika, systém podpůrných opatření
Intervence zaměřené na rozvoj přesnosti a plynulosti čtení
Intervence se zaměřením na rozvoj porozumění čtenému
Intervence se zaměřením na rozvoj matematických dovedností
Rozvoj motorických dovedností
Rozvoj sociálních dovedností
Specific learning disabilities - concepts and terminology
Diagnostics, support measures
Reading accuracy and fluency interventions
Reading comprehension interventions
Mathematics interventions
Motor skills interventions
Social skills interventions
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)