The course is focused on the main theories of educational psychology. The goal is to introduce the crucial paradigms - behaviorism, constructivism, cognitivism, psychoanalysis, humanism, and cultural psychology. The diversity and complexity of educational and psychological paradigms will be discussed. The content of the course follows the course Introduction to Educational psychology from the bachelor study program.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Předmět se zabývá dominantními paradigmatickými přístupy pedagogické psychologie k edukaci (behaviorismus, konstruktivismus, kognitivismus, psychoanalýza, humanistická psychologie, kulturní psychologie) a představí u každého z nich emblematické výzkumy a teorie. Cílem předmětu je seznámit studenty s pestrostí psychologických přístupů k různým jevům výchovy a vzdělávání. Předmět předpokládá, že studující již mají zvládnuté základní pedagogicko-psychologické koncepty a teorie, zhruba v takovém rozsahu, který odpovídá obsahu předmětu Úvod do pedagogické psychologie z bakalářského studijního programu. Ve stávajícím předmětu bude pozornost věnována pedagogicko-pychologickým paradigmatům a vybraným tématům. Seminární část předmětu má prohloubit komparativní kritickou práci s odbornými texty v cizím jazyce. Prostřednictvím předmětu si tak studující osvojí relativně rozsáhlé poznatky z pedagogické psychologie, prohloubí svoji analytickou citlivost a kritické myšlení při práci s odbornými texty a posílí schopnost aplikovat nabité poznatky do porozumění reálným situacím ze vzdělávacího a výchovného kontextu. Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1. Pedagogická psychologie a její metodologie: výzkum v pedagogické psychologii. Jde o to ukázat konstitutivní vazbu metodologického paradigmatu a metod zkoumání na utváření poznatků; 2. Přínosy behaviorismu; Konstruktivistický přístup – Piagetova genetická epistemologie; Kognitivismus, vyučování a učení; Psychoanalýza, humanistická psychologie a edukace; Kulturní psychologie a edukace; 3. Učení ve škole – specifičnost školního učení, druhy učení, zákony učení, učitelská dilemata v podpoře žákovského učení, role studijní skupiny v žákovském učení, role rodičů v žákovském učení; 4. Sociokulturní background jako součást „dispozic“; Teorie sociokulturního handicapu a jejich kritika; 5. Užití pedagogické psychologie – poradenská a školní psychologie.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Descriptors - Czech
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
21 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
35 hodin
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (03.02.2022)
Course completion requirements - Czech
Podmínkou k ústní zkoušce bude česká kondenzace rozsáhlejšího cizojazyčného textu a docházka (tolerance tří absencí). Předmět bude zakončen ústní zkouškou.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
Literature - Czech
CORNO, Lyn; ANDERMAN, Eric M. (eds.): Educational Psychology Handbook. Routledge 2015 (3. vyd.).
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001
GLOVER, J., RONNING, R. (eds.). Historical Foundations of Educational Psychology. New York, London, Plenum Press 1987.
The Nature and Mission of Educational Psychology. Educational Psychologist, 27, 1992, 2 (monotématické číslo).
BRUNER, J. S. The Culture of Education. Cambridge, Harvard University Press 1996.
CRAHAY, M. Psychologie de l´éducation. Paris, PUF 1999 (2. vyd. 2005).
FONTANA, D. Psychologie v učitelské praxi. Praha, Portál 1998.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
Syllabus - Czech
Kurz bude tvořen následujícími tématy:
1. Pedagogická psychologie a její metodologie: výzkum v pedagogické psychologii. Jde o to ukázat konstitutivní vazbu metodologického paradigmatu a metod zkoumání na utváření poznatků
2. Přínosy behaviorismu; Konstruktivistický přístup – Piagetova genetická epistemologie; Kognitivismus, vyučování a učení; Psychoanalýza, humanistická psychologie a edukace; Kulturní psychologie a edukace.
3. Učení ve škole – specifičnost školního učení
4. Sociokulturní background jako součást „dispozic“; Teorie sociokulturního handicapu a jejich kritika
5. Užití pedagogické psychologie – poradenská a školní psychologie
Předmět má oporu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/user/index.php?id=17737
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (02.03.2025)
Learning outcomes - Czech
Na základě absolvování předmětu studující budou schopni:
vysvětlit základní paradigmatické přístupy pedagogické psychologie a popsat jejich klíčové koncepty.
identifikovat a kriticky zhodnotit emblematické výzkumy a teorie v rámci behaviorismu, konstruktivismu, kognitivismu, psychoanalýzy, humanistické a kulturní psychologie.
porozumět vztahu mezi metodologickým paradigmatem a metodami výzkumu v pedagogické psychologii a vysvětlit jeho dopad na tvorbu poznatků.
srovnat různé teorie učení a aplikovat je na konkrétní vzdělávací situace.
identifikovat specifika školního učení a navrhnout strategie pro podporu žákovského učení z pohledu různých psychologických přístupů.
objasnit vliv sociokulturního backgroundu na vzdělávací proces a zhodnotit teorie sociokulturního handicapu.
prokázat schopnost kriticky pracovat s odbornými texty v cizím jazyce a syntetizovat získané poznatky.
analyzovat učitelská dilemata související s podporou žákovského učení a sociální dynamikou ve třídě.
využít poznatky pedagogické psychologie k interpretaci reálných výchovných a vzdělávacích situací.
popsat role školní a poradenské psychologie a vysvětlit jejich praktické využití v pedagogickém prostředí.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (02.03.2025)