|
|
|
||
he aim of the course is to develop students' understanding of the form and causes of learning difficulties experienced by students in relation to the development of basic literacy skills. By means of lectures and work with professional sources (research reports, literature, case studies, examples of pupils' written work) and their critical analysis, students will gradually become familiar with the issues of the development of reading, writing and numeracy in the context of school and counselling practice. Special attention will be paid to the issue of Specific Learning Disabilities (SLD) - defining the basic terminology, theoretical concepts of SLD and principles of diagnosis. Emphasis will be placed on an interdisciplinary approach to addressing literacy difficulties based on a preventive-intervention model of care.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
Příprava na zkoušku: 36 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.09.2021)
|
|
||
Požadavky k zakončení předmětu:
Písemná zkouška Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
BUTTERWORTH Brian. The implications for education of an innate numerosity-processing mechanism. Phil.Trans. R. Soc, B373: 2017 0118.http://dx.doi.org/10.1098/rstb.2017.0118 CARAVOLAS, Markéta a Jan VOLÍN. Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. ročníků ZŠ. Praha: IPPP, 2005 MERTIN, Václav a Anna KUCHARSKÁ a kol. Od diagnostických kritérií specifických poruch učení k poskytování péče všem potřebným dětem. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007.
KUČEROVÁ, Olga a Anna KUCHARSKÁ. Vázaný a nevázaný vzor písma v českých školách. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-969-8.
KUCHARSKÁ, Anna. Nespecifické výukové problémy. In Valentová, L. Školní poradenství I. Praha: UK PedF, 2013, s. 104-128.
KUCHARSKÁ, Anna a kol.. Porozumění čtenému III. – Typický vývoj porozumění čtenému – metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2015 str. 57-83. ISBN 978-80-7290-862-2. PRAŽÁKOVÁ, Kateřina a Klára ŠPAČKOVÁ. Přesnost a rychlost ve vnímání množství u jedinců s dyskalkulií. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(2) ,2018. 69–90.
ŠPAČKOVÁ, Klára a kol. Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží – metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: PedF UK, 2016. ISBN: 978-80-7290-863-9
ŠPAČKOVÁ, Klára. Dyslexie: narušení čtenářských dovedností v oblasti dekódování i porozumění textu? Psychologie pro praxi 1 – 2/2016, L I , str. 95-107
Vyhláška č. 27/2016 Sb.o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Vyhláška č. 72/2005 Sb ve znění 116/2011 Sb.o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Zákon č. 561/2004 Sb. ve znění zákona č. 82/2015 Sb. Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (05.02.2020)
|
|
||
Témata jednotlivých přednášek a seminářů: 1.-3. Pojem SPU, jeho vývoj, typologie SPU, klinické projevy specifických obtíží ve čtení, psaní a matematice. Další specifické obtíže. 4. Specifické vs. nespecifické poruchy učení – význam a důsledky školní ne/úspěšnosti, ukazatelé školní úspěšnosti zdroje výukových problémů (rodina, škola, žák). 5. Vývojové a sociální aspekty SPU – projevy a problémy v jednotlivých vývojových etapách, dítě s SPU, rodiče dítěte s SPU, učitelé dítěte s SPU, spolužáci dítěte s SPU. 6.-7. Historie a stav SPU v ČR: vývoj od 50 let do současnosti, přínosy jednotlivých období, limity; školská legislativa jako jeden ze zdrojů změn v péči o žáky s SPU; aktuální problémy dneška, inkluzivní vzdělávání a systém poradenské podpory. 8.-9. Metodologicko-diagnostický blok – diagnostika SPU jako jeden z nejobvyklejších typů zakázek v poradenském systému ve školství; aktuální problémy diagnostiky, diagnostická kritéria, psychologická diagnostika, psychologické vyšetření, zásady, požadavky (např. informovaný souhlas), etapy diagnostického procesu, přímé a nepřímé zdroje. Průběh vyšetření na odborném pracovišti, interpretace, závěr, prognóza, navazující intervence. 10.-11. Teoretické aspekty SPU v historickém kontextu – medicínské pojetí, diskrepantní pojetí, kognitivní přístup, vizuální, fonologická, rychlého auditivního zpracování, mozečková, magnocelulární ortografická hloubka pravopisu jazyka. 12. Problematika rozvoje rané gramotnosti – teoretické modely čtení a psaní, čtení jako komplexní proces – různé typy specifických obtíží, problematika osvojování cizího jazyka. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Pro předmět je zpracován kurz v Moodle, adresa a přístupové heslo budou studentům sděleny na první přednášce. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
|