SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
European thought tradition - OPNP3O102A
Title: Evropská myšlenková tradice
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: 40 / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Annotation -
The European Thought Tradition course is explicitly focused on the issue of man in Western philosophical thought. It deals with the mythical form of humanity and the concepts of man in the course of the history of philosophical thought from antiquity to the beginning of the modern era. The goal of the course is for students to master the basic paradigms of the modern philosophical concept of man, such as homo faber, homo ludens, homo historicus, man as existence, as a person and as a relational being. It is about understanding the basic ontological and epistemological starting points of the study of psychology. Topics: The tradition of European thought - man and the world. Mythical concept of man. Basic metaphysical figures of humanity - animal rationale, imago Dei and ego cogito. Universality of reason, senses, activities and moral awareness and actions. Man as a relational being. Homo faber in modern philosophy. Homo ludens and the meaning of play. Homo historicus. Man as ens amans. Individuality and the person in philosophical reflection. Normality and madness in philosophical reflection. The problem of the body and physicality in philosophy.
Last update: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (29.09.2023)
Descriptors - Czech

Časová zátěž vzhledem k počtu kreditů

24 hodin Přímá výuka

10 hodin Samostudium filosofických pramenů

10 hodin Příprava na zápočet

Last update: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (29.09.2023)
Literature - Czech

PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.

SOKOL, J.  Malá filosofie člověka; a Slovník filosofických pojmů. 5., rozš. vyd., (Ve Vyšehradu 3.). Praha: Vyšehrad, 2007. 411 s. ISBN 978-80-7021-884-6.

TRESMONTANT, C. Bible a antická tradice. Praha: Vyšehrad 1998. ISBN 80-7021-270-5.

LÉVI-STRAUSS, C. Myšlení přírodních národů. Liberec: Dauphin 1996. ISBN 80_86019-25-X.

LÉVI-STRAUSS, C. Rasa a dějiny. Brno: Atlantis 1999. ISBN 80-7108-138-8.

ČERNÝ, V. Rasismus, jeho základy a vývoj. Olomouc: Votobia 1995. ISBN 80-85885-69-7.

SCHELER, M. Místo člověk v kosmu. Praha: Academia 1968.

SCHELER, M. Řád lásky. Praha: Vyšehrad 1971.

FINK. E. Hra jako symbol světa. Praha: Čsl. spisovatel 1999. ISBN 80-202-0410-5.

FINK, E. Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta 1992. ISBN 80-204-0224-1.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Liberec: Dauphin 2000. ISBN 80-7272-020-1.

CALLOIS, R. Hry a lidé. Maska a opojení. Praha: Nakl. Studia Ypsilon 1998. ISBN 80-902482-2-5.

BUBER, M. Já a Ty. Praha: Kalich 2005. ISBN 80-7017-020-4.

PATOČKA, J. Přirozený svět jako filosofický problém. Praha: Čsl. spisovatel 1992. ISBN 80-202-0365-6.

GADAMER, H.-G. Člověk a řeč. Praha: OIKOYMENH 1999, ISBN 80-86005-76-3.

HEIDEGGER, M. O humanismu. Praha: Ježek 2000. ISBN 80-85996-32-4.

Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.03.2020)
Requirements to the exam - Czech

Zápočet získávají studenti na základě písemného testu. Jedna otázka je z odpřednášené látky, druhá z prostudovaného filosofického pramene.

Last update: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (12.09.2024)
Syllabus - Czech

Tradice evropského myšlení - člověk a svět.
Mýtické pojetí člověka.
Základní metafyzické figury lidství – animal rationale, imago Dei a ego cogito.
Univerzalita rozumu, smyslů, činností a mravního vědomí a jednání.
Člověk jako bytost vztahová.
Homo faber v moderní filosofii.
Homo ludens a význam hry.
Homo historicus.
Člověk jako ens amans.
Individualita a osoba ve filosofické reflexi.
Člověk jako existence.

Last update: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (29.09.2023)
Learning outcomes - Czech

V rámci kurzu Evropská myšlenková tradice se studenti seznámí  s filosofickými východisky evropského myšlení. Jsou schopni číst a porozumět filosofickým textům k filosofii člověka. Znalosti projeví ve schopnosti akcentovat filosofické dimenze vlastního oboru (psychologie, pedagogika, speciální pedagogika) a rozumí jeho metodologickým východiskům. Orientují se  v tradicích, jež formovaly evropské myšlení, znají archetypální charakteristiky lidství: animal rationale, imago dei a ego cogito. Jsou s to rozpoznat a specifikovat ontologické a gnoseologické základy tzv. moderních vzorců lidství (ens volens, homo faber, homo ludens, člověk jako existence, ens amans, člověk jako individualita a jako osoba ad.), jejich charakteristiky. Jsou s to aplikovat filosofické poznatky ve vlastním oboru a komparovat odlišnost přístupů filosofického a speciálně vědního (psychologického) k problematice světa, člověka, času a životního smyslu.

Last update: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (12.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html