|
|
|
||
The follow-up master's degree in psychology at the Faculty of Education is based on the compatibility of the graduate education with the European requirements (EDP) and its international openness to the mobility of students within the EU, but also to apply for recognition in these countries. Great emphasis is placed on internships in practice facilities. Therefore, the study plan of the follow-up study program gives a large space to internships at specialized workplaces, some of the internships are performed by the student in the framework of compulsory courses, others in the compulsory elective. During the two years of study the student should acquire several types of internships, totaling 764 hours (28 credits).
The general aim of the internship is to link theory and practice, application of theoretical knowledge to the development of professional skills. Students will be acquainted with the environment of counseling and clinical facilities, legislation and standard activities of the given facility, professional problems that the workplace helps to solve, particular areas of counseling / clinical activities of the given workplace (diagnostics, screening, intervention, therapy). and its protection.
This compulsory course focuses on the issue of the profession of clinical psychologist, internships will take place in certified clinical facilities, both state and non-state, according to the relevant legislation in health care.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
V kurzu Encyklopedické stáže klinické I a II studenti absolvují několik (nejméně tří) doporučená pracoviště ve zdravotnictví, která jsou zárukou kvalitní práce především s obsahem práce klinického psychologa. Mělo by se jednat o pracoviště, která pracují s dětskou i dospělou populaci, pracoviště ambulantní i lůžková, státní i nestátní zařízení. Studenti by se měli seznámit se všemi typickými činnostmi toho kterého pracoviště a měli by po určité stanovené době také některé činnosti vykonávat pod supervizí.
Stáže budou zaměřeny na základní aktivity zdravotnických pracovišť v oblasti psychologické diagnostiky a terapie s cílem rozvoje dovedností v těchto oblastech. Kromě toho by se měl student seznámit s legislativou upravující činnost toho kterého pracoviště, měl by se zorientovat v odborných problémech, které zařízení řeší, s typickým pacientem a typickými odbornými aktivitami.
Osvojeny by měly být základní diagnostické dovednosti spojené s MKN 10, dle jednotlivých diagnóz, s klinickou diagnostikou (pozorování, rozhovor, analýza) i diagnostikou testovou, tj. administrací, skórováním, vyhodnocením i interpretací nejčastěji užívaných diagnostických nástrojů dle specifik toho kterého klinického problému. Pro rozvoj diagnostických dovedností student využívá teoretické průpravy z povinných i povinně volitelných kurzů v rámci studia psychologie. Konkretizace dovedností: vést anamnestický rozhovor, diagnostický rozhovor s rodiči a pacientem, seznámit se s praktickým průběhem užívání konkrétních diagnostických nástrojů jako jsou testy obecných i speciálních schopností - testy inteligence a další testy kognitivních schopností, pozornosti, paměti, testy osobnosti, didaktické testy), zajímat se bude i o specifická diagnostická témata: diagnostika mentálního postižení, diagnostika poruch autistického spektra, poruch chování aj. Dále se bude zaměřovat na terapeutické přístupy, zejména individuální, s hodnocením efektivity a jejich rizik. Práce s konkrétními cílovými skupinami (práce s pacienty v lůžkovém zařízení, práce s dětmi s onkologickým onemocněním aj.). Možnosti terapeutické práce v daném typu zařízení.
Konkrétní aktivity jsou uvedeny v části Sylabus. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. BAŠTECKÁ, B. ; GOLDMANN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. HORT,V. ; HRDLIČKA, M. ; KOCOURKOVÁ, J. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. KRATOCHVÍL, S. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2002. LANGMEIER, J.; BALCAR, K.; ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000. LINDSAY,G. ; KOENE, C. ; ØVREEIDE, H.; LANG, F. Etika pro evropské psychology. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2010. ŘÍČAN,P. ; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. SVOBODA, M.(ED.) ; KREJČÍŘOVÁ, D. ; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 1999. ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2004. Mezinárodní klasifikace nemocí 10. revize Praha: Psychiatrické centrum: Zprávy č. 102,1992.
Studenti využívají pro vyhledávání elektronických bibliografických údajů v elektronické databázci PsycInfo - pro oblast odborých poradenských problémů, diagnostické přístupy, intervence aj., mohou také probádat podobná zařízení v zahraniční literatuře.
Etické kodexy pro práci ve zdravotnictví Etický kodex nelékařských zdravotnických profesí http://www.nspm.cz/osetrovatelstvi/strategie_ospece/eticky_kodex.htm Etický kodex Asociace klinických psychologů http://www.akpcr.cz/ Etický kodex Českomoravské psychologické společnosti Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Kurz je zajišťován těmito výkovými metodami:
1) Vstupní reflektivní seminář: výklad a prezentace, stanovení konkrétních požadavků, cílů a nároků na stáže, dotazy, doplnění, reflexe studenty.
2) Konkretizace pracovišť - konzultace s katedrovým garantem kurzu, případně pověřeným pracovníkem katedry, který zajišťuje kontakt s konkrétním pracovníkem, jedná-li se o tzv. pracoviště spolupracující s katedrou psychologie na zajištění stáží.
3) Podpora nástupy na stáž - vypracování smlouvy, získání podpisů ke smlouvě zajišťující praxi - v součinnosti s garantem kurzu nebo pověřeným pracovníkem katedry.
4) Stáž na pracovišti: samostatné stážování studenta na pracoviště, založení deníku stáže, evidence veškerých činností nepřímých i přímých, zpracování odborných úkolů, které byly pro ten který typ stanoveny, získání potvrzení z pracoviště a od školitele, reflexe průběhu stáže - vše založeno do Portfolia
5) Konzultace s garantem kurzu - v případě problémů, nutnosti zpřesnění, příp. ukončení stáže předčasně.
6) Výstupy ze stáže: finalizace konkrétních výstupů, odevzdání podkladů garantovi kurzu, zapracování jeho připomínek či oprava do předaných materiálů, doplnění Portfolia
7) Reflektivní seminář: příprava prezentace, její uskutečnění, reakce na podněty garanta, zhodnocení stáže, získání atestů
Realizace stáže je podpořena elektronickým kurzem v Moodle, http://moodle.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=381, přístupový klíč sdělí garant kurzu. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
V rámci klinické encyklopedické stáže jsou stanoveny čtyři pracoviště, kterými má student projít. Pro každý z typu stáží bude vypracován odborný materiál dle základních písemných podkladů. Na 2 kredity vychází jeden písemný materiál - tj. pro Encyklopedické klinické stáže to budou celkem čtyři varianty úkolů, kromě základního úkolu popsat každé stážované pracoviště.
Úkol č. 1: Úkol do portfolia z každého navštíveného pracoviště • Student zpracuje do portfolia údaje o každém pracovišti, na kterém stážoval - typ zařízení, event. jeho rámec, náplň práce klinického psychologa, zaměření, specifika, klientela, kompetence, kooperace s dalšími pracovišti, aj.) Dále založí do portfolia záznamy každodenní činnosti - účasti při práci přímé s klienty i práci nepřímé (studium spisové dokumentace, seznamování s metodami, technikami, testy podíl práce, kterou vykonal - např. vyhodnocení…) Přiloženy mohou být konkrétní materiály, které byly na stáži sebrány. Každý záznam bude potvrzen klinickým psychologem, u kterého se stáž konala. • Pro každou stáž je nutné zpracovat také reflexi průběhu stáže na daném pracovišti (student zhodnotí průběh stáže, včetně konkrétního přínosu pro jeho další rozvoj, zhodnotí získané poznatky ve vztahu k teorii a provede celkovou reflexi praxe).
• Úkol č. 2: Kazuistika Studenti zpracují kazuistiku na základě přímé asistence při komplexním klinickém-psychologickém vyšetření klienta daného pracoviště. V kazuistice bude zpracována jak rodinná anamnéza, tak anamnéza osobní - na základě:
Kazuistika by měla být strukturovaná, rozsah min. 8 normostran (14 400 znaků).
• Úkol č. 3: Typický odborný problém řešený klinickým psychologem vybraného pracoviště Student si zvolí typický problém z tzv. standardních činností pracoviště klinického psychologa (psychosomatické obtíže, neurologická problematika, poruchy vývoje, neurotické obtíže…) a provede komparace s údaji z literatury (teoretizace, cca v rozsahu 3 stran, minimálně 2 literární odkazy). Dále popíše možnosti, event. návaznost péče v dané problematice, kriticky zhodnotí postupy na daném pracovišti, srovná s literaturou i event. jinými možnými postupy, v závěru je možné formulovat také jakési doporučení z hlediska studenta. Daný odborný problém bude zpracován strukturovaně, minimální rozsah 6 normostran (10 800 znaků) také budou přiloženy ukázky - např. diagnostických nástrojů, plánu dalších postupů aj. Úkoly č. 1 a č. 2 jsou určeny pro každou kombinaci stáží - tedy lůžkové x ambulantní, klientela dětská x dospělá - celkem tedy 4 varianty vypracovaných úkolů, úkol č. 3 je pouze jeden - z jednoho vybraného pracoviště, na kterém student stážoval. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
PŘÍMÉ AKTIVITY 160 HODIN, NEPŘÍMÉ 56 HODIN Student vybírá pro Encyklopedické stáže I: 2 pracoviště, pro úroveň II: další 2 pracoviště - v jejich výběru není limitován, pouze je nutné splnit požadované hodiny a kredity (tedy plní 80 hodin přímých aktivit v každé z těchto úrovní).
1 ÚVODNÍ INFORMACE O ENCYKLOPEDICKÉ KLINICKÉ STÁŽI Klinická encyklopedická stáž jednotlivých studentů by měla celkem (tedy za úroveň I a II) obsahovat skladbu čtyř doporučených pracovišť ve zdravotnictví, která jsou zárukou kvalitní práce především s obsahem práce klinického psychologa:
Studenti budou volit pracoviště v kombinacích - tj. např. děti, mládež - jak ambulantní, tak i lůžkové pracoviště (obdobně u dospělých). Není možno také kombinovat stáže pouze v jednom typu zařízení, oboru - např. pouze psychiatrie či sexuologie, léčba závislostí apod. Studenti musí absolvovat stáže pouze ve zdravotnických zařízeních - ať již státních nebo nestátních (privátních) - tj. zařízeních s tímto statutem (podle zákona č.160/1992). Instituce (subjekt) musí mít smluvní vztah/y se zdravotní pojišťovnou. Studenti si mohou vybrat stáž kdekoli v ČR, je však nutno předem konzultovat zda pracoviště a psycholog, u kterého bude student stážovat, splňuje podmínky pro uznatelnou stáž. Psycholog, u kterého bude student stážovat, musí mít specializační zkoušku pro práci ve zdravotnictví - tedy statut klinického psychologa. Další specializační zkouška z funkční specializace v systematické psychoterapii není nutnou podmínkou u stáží, kde je kladen důraz na diagnostickou složku práce. Studenti by se měli seznámit se všemi typickými činnostmi toho kterého pracoviště a měli by po určité stanovené době také některé činnosti vykonávat pod supervizí. Student by měl absolvovat náhledy práce zkušeného klinického pracovníka - psychologa. V další části stáží by měla následovat vlastní práce s klienty pod supervizí. Stáže také musí obsahovat složku diagnostickou i terapeutickou - v poměru 2 : 1. Lze také kombinovat individuální a skupinovou práci - není však možno vykázat pouze práci skupinovou. Student za tuto stáž (celkem za úroveň I i úroveň II) získává 8 kreditů. Nelze na jednom pracovišti získat jen 1 kredit - tj. pouze 20 hodin přímé práce. Nejnižší možná doba je 40 hodin přímých aktivit. Kredity podle jednotlivých typů zařízení nemohou být navyšovány. Nesmí být ani realizovány stáže na podobném typu pracovišť (např. dětská klinická psychologie ve dvou krajích). Studenti doloží svou encyklopedickou stáž v portfoliu včetně uvedení náplně stáží, vlastní reflexe průběhu jednotlivých praxí na zvolených pracovištích a zpracovaných úkolů dle pokynů garanta stáže (dr. Procházková).
2 STÁŽE VE ZDRAVOTNICKÉM ZAŘÍZENÍ (STÁTNÍHO I NESTÁTNÍHO TYOU - VŽDY ALE JAKO SMLUVNÍ ZAŘÍZENÍ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY (2 KREDITY ZA KAŽDÉ PRACOVIŠTĚ) 2.1 Doba realizace praxe a časová dotace praxe v úrovni I (podobně úroveň II) • Časová dotace na stáže by měla činit 80 hodin v přímých činnostech, 28 hodin v nepřímých činnostech v daném typu zařízení • Praxi je vhodné rozložit minimálně na 2 bloky - podle možností klinického psychologa daného zařízení. • Praxe by měla probíhat ve dvou zařízeních - lůžkové a ambulantní - event. týdenní a denní stacionář. I když jsou v zařízeních vykonávány zpravidla obdobné standardní činnosti, přesto je každé pracoviště svým způsobem specifické, liší se v závislosti na zdravotnickém zařízení a jeho zaměření, vzdělání a výcviku klinického psychologa, typickými klinickými problémy, na které je klinický psycholog specializován aj.
2.2 Obsahová náplň praxe klinického psychologa ve zdravotnickém zařízení Aktivity studentů během praxe by měly odpovídat především standardním činnostem klinického psychologa ve zdravotnickém zařízení - samozřejmě s přihlédnutím k aktuální situaci s klienty - podle specifik pracoviště. 1. V první fázi se student seznámí s pracovištěm klinického psychologa - zřizovatel, klientela, provoz a zaměření pracoviště, standardní činnosti, pracovníci, spolupráce s dalšími pracovišti, institucemi,… 2. V rámci psychologické klinické diagnostiky: specifika diagnostických technik a metod praxe klinického psychologa (specifika dětské a dospělé klientely pracoviště), nejčastěji užívané diagnostické postupy, problémy a úskalí používaných nástrojů aj. 3. V rámci psychologické klinické intervence a terapie: diagnostika vývojových poruch a stanovování diagnózy podle MKN 10, seznámení s kódováním výkonů, následná péče psychologa - další vyšetření, sledování, terapie… 4. Další odborné činnosti dle aktuální nabídky pracoviště: účast na hlášení na příslušném oddělení, školení, přednášky, kurzy atd.
2.3 Spolupracující klinická pracoviště pro praxi studentů Studenti si mohou zajistit stáž ve zdravotnickém zařízení státního i nestátního typu - podmínkou je stáž u klinického psychologa - tedy psychologa se složenou specializační zkouškou pro práci ve zdravotnictví. Stáže musí absolvovat jak na pracovišti zaměřeném na dětskou populaci (děti a mládež), tak na populaci dospělou. Kontakty na pracoviště, která již přislíbila kooperaci, si studenti mohou převzít u garantky stáží. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|