|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (26.10.2019)
|
|
||
Last update: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. (26.09.2018)
Seznámit studenty s freudismem a piagetismem jako teoreticky nejdůležitějšími, zakladatelskými proudy moderní strukturalistické vývojové psychologie. Důraz je kladen na pochopení šokujících elementárních inovací (pozapomenutých jako samozřejmosti nebo ze své původní radikálnosti banalizovaných), které velcí autoři zavedli; pochopení umožňující heuristické zacházení s nimi v další výzkumné či jiné profesionální práci magistrů. Prostředkem pochopení je nakonec čtení vlastních textů velkých autorů samotnými studenty. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (29.09.2020)
Literatura - Kučera Literatura ke zkoušce: FREUD, Sigmund. Tři pojednání k teorii sexuality. In Vybrané spisy 3, Praha: Avicenum, 1971, s. 11-98. Též in Sebrané spisy 5, Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 2000, s. 29-122.
Literatura bonusová: FREUD, Sigmund. Analýza fobie pětiletého chlapce (viz můj překlad v pdf v nahraných Souborech)
Literatura pomocná: KUČERA, Miloš. Pud u Freuda. Praha: Karolinum, 2017, zejména s. 26-90 (rozbor "Tří pojednání k teorii sexuality")
Literatura doplňková FREUD, Sigmund. K uvedení narcismu. In Vybrané spisy 3, Praha: Avicenum, 1971, s. 115-134. Též in Sebrané spisy 10, Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 2002, s. 127-151 (pod názvem K zavedení narcismu) FREUD, Sigmund. Vytěsnění. In Sebrané spisy10, Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 2002, s. 219-230. FREUD, Sigmund. Mimo princip slasti. In Sebrané spisy13, Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998, s. 7-57. FREUD, Sigmund. Já a Ono. In Sebrané spisy13, Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998, s. 189-229. FREUD, Sigmund. Ekonomický problém masochismu. In Sebrané spisy13, Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998, s. 295-306.
Literatura - Klusák Hlavní Piagetova díla (případně se spoluautory), k nimž je Psychologie dítěte úvodem a z nichž lze čerpat analyzované empirické příklady (před lomítkem rok vydání originálu/za lomítkem první vydání anglického překladu)
(pozn. texty lze samozřejmě číst v kterékoliv reedici a ve francouzštině) DAMON William, LERNER Richard M. (Editors-in-Chief). Handbook of Child Psychology. (6th edition) New York: Wiley, 2006. Literatura - Viktorová ONG, Walter J. Technologizace slova. Mluvená a psaná řeč. Praha: Karolinum, 2006.
LURIA, Alexandr Romanovič. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha: Akademia, 1976.. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (28.09.2020)
Distanční výuka bude probíhat prostřednictvím Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10254 kromě toho lze sledovat videa na http://kps.pedf.cuni.cz/index.php?p=134 |
|
||
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (26.10.2019)
Detailní znalost 3 probíraných oblastí: Freuda (Tři pojednání k teorii sexuality), Piageta a Inhelderové (Psychologie dítěte) a Ferreirové plus Onga (gramotnost). |
|
||
Last update: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. (26.09.2018)
Vyučující kurzu představí studentům zmíněné směry a současně periody vývoje (kde se pokryje období od narození do rané dospělosti) a současně různé oblasti vývojové empirie, zejména ty, s nimiž mají přednášející svou vlastní výzkumnickou zkušenost. Nejvíce zmiňované empirie tak bude pocházet z období školního věku, a to zejména z jeho kognitivních a sémiotických složek (gramotnost). (Tento dojem je ještě posílen latentním i patentním znakovým strukturalismem zdánlivě jen na emoce či afekty zaměřeného freudismu.)
Miloš Kučera (Pud u Freuda) se bude věnovat centrálnímu pojmu psychoanalýzy a jeho vývoji v díle jejího zakladatele. Výchozím a hlavním textem budou Tři pojednání k teorii sexuality, pionýrské dílo dětské psychologie tohoto zaměření (1905, opravováno do 1925). K uvedení narcismu (1914) představuje hlavní opravu, začleněnou jako stránka do původních Třech pojednání, dávající sexuální aspekt libida i energii patřící do Já a zavádějící tzv. druhou topiku. Vytěsnění (1915) ukazuje, že pud není jen energetický (kvantitativní), ale že zahrnuje i kognitivní, sémiologický aspekt (viz druhou, údajně oddělenou polovinu Freudova díla v textech jako Výklad snů, Psychopatologie všedního života a Vtip a jeho vztah k nevědomí). Zkoumání vývoje pojmu pudu je založeno na jeho konfrontaci s mainstreamovým (akademickou psychologií široce akceptovaným) pojmem identifikace. Já a Ono (1923) demonstruje, jak jsou pregenitální, malé pudy ze Tří pojednání nahrazovány během oidipského komplexu identifikací, ale jak je současně identifikace dál pojednána energeticky, jako neutralizace erotických pudů života (libida) při zrodu instancí, Já a Nadjá (jáského ideálu), předznačených v K uvedení narcismu. Nedostatečně libidinózně: posledním probíraným textem je Ekonomický problém masochismu (1924), představující návrat ke Třem pojednáním s jejich barevností malých dílčích pudů (orálního a zejména análního) a re-sexualizující post-oidipskou morálku prostřednictvím falešně dílčích pudů, jakým je masochismus, směs erotiky a pudu smrti. Nová klasifikace na pudy života vs. pudy smrti byla ovšem provedena už v díle Mimo princip slasti (1920). Ve společném čtení děl na přednášce se bude zdůrazňovat Freudovo vytváření modelů (postupoval podobně jako grounded theory), a to zejména modelu pro dětskou psychiku (pregenitální organizace libida, oidipský komplex, období latence, re-aktivace Oidipa v pubertě a druhá fáze obsazení objektu čili milostné volby). Hlavní osou bude to, jak se snažil artikulovat dospívající a dospělou lásku jako sjednocení tzv. něžného a smyslného proudu, tj. pojmout pomocí pudů cílově zabrzděných a operujících identifikací vs. pudů opravdu pudových tento vývojový úkol jedince. Tři pojednání, kde je tato otázka uvedena, budou také dílem, pro nějž je požadována důkladná znalost věcná a současně textová (kde se jaká argumentace nachází, proč se zavádí, tj. jaký je její teoretický patos); pro ostatní zmíněné stati postačí přečtení a informativní přehled.
Miroslav Klusák (Vývoj podle Piageta a kognitivního konstruktivismu) svou prezentaci Piageta (1896-1980) bude stavět na pojmu rovnováha (ekvilibrium) ve funkcionální (vs. fyziologické) interakci organismu s prostředím; přesněji ve strukturálním - poznávacím (vs. energetickém - afektivním) aspektu funkcionální interakce. Platnost pojmu bude probrána v rámci jeho definiční funkce pro pojem adaptace (rovnováha akomodace vs. asimilace) a pro pojem inteligence (úplná rovnováha - asimilace celé reality a akomodace činnosti, která osvobozuje z vázanosti na zde a nyní) - jednak. Jednak bude platnost pojmu rovnováha probrána v rámci teorie fází vývoje strukturální stránky funkcionální interakce v ontogenezi k inteligenci (tři konstrukce duševního vývoje dítěte a) v rámci charakteristiky a teorie stavby inteligence (vratnost v rámci senzomotorických schémat; vratnost v grupování konkrétních operacích a jejich druzích -logické vs. infralogické- a jejich analogie v jiných taxonomiích myšlenkové činnosti; vratnost v grupování formálních operací myšlení). Výchozím textem pro prezentaci Piagetovy teorie kognitivního vývoje bude jeho syntetizující práce Psychologie dítěte (psaná s B. Inhelderovou; 1966) - jako úvod ke studiu výsledků předchozích 40 let výzkumů psychologie dítěte. Vlastní čtení Psychologie dítěte a výběrové čtení v knize syntetizovaných výzkumných zpráv studentům zprostředkuje zkušenost s řešením tří druhů nejasností: Zkouška se v této části letos soustředí na výběr otázky k dílu E. Ferreirové nebo k charakteristikách orální kultury v díle W.J. Onga ZAČLENĚNÍ KURZU: Vývojová psychologie: základy a aplikace vykazuje následující souvislosti k BC studiu (zde je ovšem třeba mít na mysli, že budou platit jen pro část magisterských studentů): Zkouška v daném kurzu je též průpravou k volitelné SZZ z Vývojové psychologie; při které se v odpovědích na obdobné otázky vyžaduje prokázání větší samostatnosti v rozboru a výkladu studovaných textů (otázky k SZZ lze nalézt na webových stránkách katedry http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/index.php?p=127). Na webových stránkách katedry mohou studenti nalézt ke stažení videozáznamy přednášek z roku 2009/2010. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (26.10.2019)
Zkouška: Detailní znalost 3 probíraných oblastí: Freuda (Tři pojednání k teorii sexuality), Piageta a Inhelderové (Psychologie dítěte) a Ferreirové plus Onga (gramotnost). |