SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Applied Didactics 3 - OPNO4O032A
Title: Oborová didaktika 3
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 45 / 140 (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Salim Murad, Ph.D.
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Co-requisite : OPNO4O031A
Pre-requisite : OPNO4O022A
Is co-requisite for: OPNO4O031A
Annotation -
Didactics 3 is closely intertwined with the professional subject of the follow-up study Citizen in the State. Based on the concept of the thematic unit Citizen in the State in the curriculum, it guides students to formulate teaching objectives, instructional designs and assessment procedures in citizenship education and civics and social studies courses.
Last update: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (26.09.2023)
Aim of the course - Czech

Absolvent předmětu je schopný stanovit cíle, plánovat vyučovací hodiny, pracovat s diverzitou třídy a využívat různé formy zpětné vazby a  evaluace s ohledem na charakteristiky a potřeby žáků a studentů.

Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

               

Plnění předmětu           

Seminární práce

20 hodin

Příprava na zápočet

10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

Last update: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Požadavky k zakončení předmětu:

  • písemné zpracování celého didaktického formuláře pro jedno zadané téma a příprava na všechna témata v části III a)-b) formuláře (podrobnosti viz moodle)
  • prezentace jednoho zadaného tématu v semináři
  • aktivní účast na seminářích (max. 2 omluvené absence)
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

(U většiny textů jsou zpřesněny vybrané pasáže k prostudování)

 

Povinná literatura:

ARVANITAKIS, J., & HORNSBY, D. J. (Ed.). (2016). Universities, the citizen scholar and the future of higher education. Palgrave Macmillan. Nomikoudis, N. &  Starr, M. Kapitola: 5  Cultural Humility in Education and  Work: A Valuable Approach for  Teachers, Learners and  Professionals. (vybraná část, s. 156 – 162).

GREENBERG, A. (1976). City-as-School: An Approach to External Interdisciplinary Education. The English Journal, 65(7), 60–62.

HEIDRICH, L., KARAKAŞOĞLU, Y., MECHERIL, P., & SHURE, S. (2021). Schools and Teacher Education Challenged by Transnational Constellations. An Introduction. In L. Heidrich, Y. Karakaşoğlu, P. Mecheril, & S. Shure (Ed.), Regimes of Belonging – Schools – Migrations (s. 1–24). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29189-1_1

KASÍKOVÁ, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola (Vydání 3., rozšířené a aktualizované). Portál. ISBN 978-80-262-0983-6.

LORENZOVÁ, J. (2023). Sociální pedagogika. Praha: VŠCHT v Praze. (vybraná část, s. 156 – 162)

STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. et al. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016

VOTAVOVÁ, R., & MEJCÍKOVÁ, K. & JEŠÁTKOVÁ, J. & Bařinková, Z. (2023) Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou. Národní pedagogický institut České republiky. Str. 8 – 16.

 

Doproučená literatura

GIROUX, H. A. (2013). On critical pedagogy (Reprinted). Bloomsbury Academic. Chapter 8 Rethinking Education as the Practice of Freedom: Paulo Freire and the Promise of Critical Pedagogy (vybraná část, s. 152 – 167).

HAVLÍNOVÁ, I. (2014). Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.

MURAD, S. (2018). Migrace jako průřezové téma české společnosti [Der Diskurs um die Migration in tschechischen Gesellschaft]. In Maier, R. Migration als Thema des Unterrichts in Deutschland, Tschechien und Polen (s. 28-40). Georg-Eckert-Institut - Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung

Sieglova, D. (2019). Konec školní nudy: Didaktické metody pro 21. století (První vydání) (2019). Grada.  

ŠÍP, R. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: MUNIPress, 2019. (Vybrané kapitoly – 3.2–3.4)

Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Syllabus - Czech

Přednášková část

1) Cíl a jeho funkce při didaktické transformaci (komplexní - dílčí; akademický, participativní, rekonstrucionistický) (1. 10)

2) Rozmanitost ve školní třídě – přístup kulturní pokory (školní prostředí v éře superdiverzity) (8. 10.)

3) Vizuální sociologie a urbanismus jako náměty pro didaktickou praxi (vizuální sociologie, art-base method) (22.10.)

4) Zpětná vazba, evaluace a hodnocení (formy zpětné vazby, formativní hodnocení, mikro-diagnostika znalostní úrovně) (3.12)

 

Seminární část

Seminární bloky:

1) Workshop "Rozmanitost ve školní třídě", bude prakticky orientovaným setkáním, kde budou prezentovány výukové metody, které se věnují tématu diverzity ve škole (3. 10.)

2) City-as-School inspirace pro photovoice, jako didaktickou metodu (10. 10.)

 Pravidelné semináře

Didaktické zpracování témat předmětu Občan ve státě

Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • dokáže didkatizovat odborný obsah pomocí didaktické transformace 
  • rozlišuje komplexní a dílčí cíle a tomu přizpůsobuje plán učiva a volí vhodnou vrstvu výběru cíle
  • je připraven pracovat v prostředí diverzity a tomu odpovídajícím způsobem komunikuje
  • vede studenty k rozvíjení metod sebehodnocení
  • umí posilovat důvěru ve vlastní schopnosti a spoluodpovědnost žáků za třídní klima
  • ví, jak motivovat žáky k zájmu o participaci na výuce
  • kriticky hodnotí a volí didaktické metody
  • je si vědom spoluodpovědnosti za skryté kurikulum školy
  • umí pracovat formou diferencovaného vyučování
  • rozumí rozdílu mezi zpětnou vazbou a hodnocením
  • umí používat rozdílné formy hodnocení 
  • klade důraz na formativní hodnocení
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html