|
|
|
||
Didactics 3 is closely intertwined with the professional subject of the follow-up study Citizen in the State. Based on the concept of the thematic unit Citizen in the State in the curriculum, it guides students to formulate teaching objectives, instructional designs and assessment procedures in citizenship education and civics and social studies courses.
Last update: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (26.09.2023)
|
|
||
Absolvent předmětu je schopný stanovit cíle, plánovat vyučovací hodiny, pracovat s diverzitou třídy a využívat různé formy zpětné vazby a evaluace s ohledem na charakteristiky a potřeby žáků a studentů. Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||||||||||||||||
Příprava na výuku
Plnění předmětu
Last update: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
|
|
||
Požadavky k zakončení předmětu:
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
(U většiny textů jsou zpřesněny vybrané pasáže k prostudování)
Povinná literatura: ARVANITAKIS, J., & HORNSBY, D. J. (Ed.). (2016). Universities, the citizen scholar and the future of higher education. Palgrave Macmillan. Nomikoudis, N. & Starr, M. Kapitola: 5 Cultural Humility in Education and Work: A Valuable Approach for Teachers, Learners and Professionals. (vybraná část, s. 156 – 162). GREENBERG, A. (1976). City-as-School: An Approach to External Interdisciplinary Education. The English Journal, 65(7), 60–62. HEIDRICH, L., KARAKAŞOĞLU, Y., MECHERIL, P., & SHURE, S. (2021). Schools and Teacher Education Challenged by Transnational Constellations. An Introduction. In L. Heidrich, Y. Karakaşoğlu, P. Mecheril, & S. Shure (Ed.), Regimes of Belonging – Schools – Migrations (s. 1–24). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29189-1_1 KASÍKOVÁ, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola (Vydání 3., rozšířené a aktualizované). Portál. ISBN 978-80-262-0983-6. LORENZOVÁ, J. (2023). Sociální pedagogika. Praha: VŠCHT v Praze. (vybraná část, s. 156 – 162) STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. et al. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016 VOTAVOVÁ, R., & MEJCÍKOVÁ, K. & JEŠÁTKOVÁ, J. & Bařinková, Z. (2023) Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou. Národní pedagogický institut České republiky. Str. 8 – 16.
Doproučená literatura GIROUX, H. A. (2013). On critical pedagogy (Reprinted). Bloomsbury Academic. Chapter 8 Rethinking Education as the Practice of Freedom: Paulo Freire and the Promise of Critical Pedagogy (vybraná část, s. 152 – 167). HAVLÍNOVÁ, I. (2014). Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3. MURAD, S. (2018). Migrace jako průřezové téma české společnosti [Der Diskurs um die Migration in tschechischen Gesellschaft]. In Maier, R. Migration als Thema des Unterrichts in Deutschland, Tschechien und Polen (s. 28-40). Georg-Eckert-Institut - Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung Sieglova, D. (2019). Konec školní nudy: Didaktické metody pro 21. století (První vydání) (2019). Grada. ŠÍP, R. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: MUNIPress, 2019. (Vybrané kapitoly – 3.2–3.4) Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Přednášková část 1) Cíl a jeho funkce při didaktické transformaci (komplexní - dílčí; akademický, participativní, rekonstrucionistický) (1. 10) 2) Rozmanitost ve školní třídě – přístup kulturní pokory (školní prostředí v éře superdiverzity) (8. 10.) 3) Vizuální sociologie a urbanismus jako náměty pro didaktickou praxi (vizuální sociologie, art-base method) (22.10.) 4) Zpětná vazba, evaluace a hodnocení (formy zpětné vazby, formativní hodnocení, mikro-diagnostika znalostní úrovně) (3.12)
Seminární část Seminární bloky: 1) Workshop "Rozmanitost ve školní třídě", bude prakticky orientovaným setkáním, kde budou prezentovány výukové metody, které se věnují tématu diverzity ve škole (3. 10.) 2) City-as-School inspirace pro photovoice, jako didaktickou metodu (10. 10.) Pravidelné semináře Didaktické zpracování témat předmětu Občan ve státě Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Studující:
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|