SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Applied Didactics 2 - OPNO4O022A
Title: Oborová didaktika 2
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 47 / 95 (47)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Co-requisite : OPNO4O021A
Pre-requisite : OPNO4O012A
Is co-requisite for: OPNO4O021A
Is pre-requisite for: OPNO4O032A
Annotation -
Applied Didactics 2 is closely connected with the subject of Philosophy and Religious Studies. Students are taught to set goals and didactic procedures for various lessons. The teacher leads students to understand the potential of interdisciplinary, problem-based and dialogic teaching and to use interactive methods.
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu Oborová didaktika II je naučit studenty:

  • kriticky reflektovat převládající způsob výuku filozofických a religionistických témat;
  • v této oblasti vědění určovat klíčová témata;
  • transformovat jejich obsah do smysluplné výuky;
  • a plánovat vyučovací hodiny.
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku:
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky  -   30 minut.
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení  -  65 minut.
Samostudium literatury (za semestr)   -  20hodin.
Práce se studijními materiály (za semestr)  -  15 hodin.
Plnění průběžných úkolů (za semestr)   -  20 hodin.


Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
Course completion requirements - Czech
  • aktivní účast v seminářích;
  • průběžné plnění úkolů na semináře i na přednášku;
  • prezentace skupinové práce.
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
Literature - Czech

Povinná literatura:

Pasch, M. a kol. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

Petty, Geoffrey. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Šebešová, P. ed. (2017). Proč a jak učit filosofii na středních školách? Antologie textů z německé didaktiky filosofie. Praha: Filozofická fakulta, Univerzita Karlova. 

Doporučená literatura:

Davis, I. et al. (2018). The Palgrave Handbook Of Global Citizenschip and Education. Palgrave Macmillan.

Kohák, E. (1993). Člověk, dobro a zlo. O smylu života v zrcadle dějin. Praha: Ježek. 

Mognin, J. P. (2022). Bláznivý den profesora Kanta. Praha: Pink Box. (Tato publikace je zde uvedena jako příklad edice Monáda, která vychází ve stejném nakladatelství. Každá kniha se věnuje jednomu filozofu a problému, který jej v dějinách myšlení proslavil.)

Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (31.01.2025)
Teaching methods - Czech

Základní informace a opora kurzu se nachází v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17310

Last update: Ondráček Vojtěch, Mgr., Ph.D. (24.02.2025)
Requirements to the exam - Czech

Přednáška je úzce propojena se seminářem. Základní podmínkou pro splnění předmětu je splnění úkolů v semináři tohoto předmětu. Známka bude generována na základě kvality odevzdáných úkolů.

Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (31.01.2025)
Syllabus - Czech

Přednášková část:

1. blok výuky

    • co všechno nevíme a jak se s tím vyrovnat;
    • filozofické kategorie (ontologie, epistemologie, etika) jako nástroje analýzy myšlenkových rámců;
    • cíle výuky a didaktická transformace;
    • dějinný koncept vs. koncept řešení problémů.

2. blok výuky 

    • př. didaktické transformace - kritika tradičního kánonu myšlení: platónský mýtus o jeskyni a jeho aplikace na teorii vzdělávání;
    • př. didaktické transformace - aktualizace středověkého sporu o univerzálie: lidská práva.

3. blok výuky (v tomto bloku si vyučující vyhrazuje právo na částečnou změnu, která bude odvislá od případné spolupráce s hostem ve výuce)

    • problémově orientovaná výuka;
    • Didakticon - pracovní listy.

Seminární část: Témata didaktických seminářů

  1. Základní zdroje filosofie a problematika orientace v aktuálním společenském diskursu
  2. Hlavní směry západního myšlení I: antika a středověk
  3. Hlavní směry západního myšlení II: novověká a moderní filosofie
  4. Neevropské myšlení: indická, čínská, islámská, africká filosofie a postkolonialismus
  5. Základní filosofické otázky: etika, metafyzika (kosmologie a ontologie), epistemologie, politická a sociální filosofie, filosofie mysli a filosofie jazyka
  6. Současná filosofie (kritická teorie, postmoderní filosofie, postmarxismus)
  7. Idea Evropy, její zdroje a vývoj: antika, křesťanství, osvícenství, univerzalismus a interkulturní dialog
  8. Co je to náboženství a problém náboženského fundamentalismu: podoby a znaky víry, vztah k teologii, filosofii a vědě, náboženství a moderní nihilismus, možnost teologie po smrti boha. Nová spiritualita: alternativní a populární spiritualita, hnutí New age, komodifikace spirituality a problematika sekt. Nová náboženská hnutí: komodifikace spirituality a problematika sekt Idea Evropy, její zdroje a vývoj: antika, křesťanství, osvícenství, univerzalismus a interkulturní dialog
Last update: Ondráček Vojtěch, Mgr., Ph.D. (24.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování předmětu studenti:

  • chápou vztah mezi filozofickými tématy a jejich aktuální relevancí;
  • odliší ve výuce použitelné a nepoužitelné myšlenkové koncepce;
  • rozumí vztahu mezi cílem výuky a jeho prostředky;
  • dokáží využít relevantní zdroje (texty, přednášky, obrazové a audiovizuální materiály);
  • zvládají konstrukci výukového procesu vhodného k dosažení cíle.
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html