The course is devoted to the grasp of religious and philosophical knowledge in pedagogical practice with emphasis on the teaching of the topic of man and society and some cross-cutting topics at grammar school and secondary school according to the valid RVP. By completing this course, the student will deepen his/her knowledge from previous studies and gain the ability to use the relevant knowledge in his/her pedagogical practice. The course focuses on basic philosophical issues and concepts (Western and non-European), issues of religion, multiculturalism, ideologies and problems of contemporary spirituality.
Last update: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (27.01.2024)
Předmět je věnován uchopení religionistických a filosofických znalostí v pedagogické praxi s důrazem na výuku tématu člověk a společnost a některých průřezových témat na gymnáziu a SŠ podle platných RVP. Studující absolvováním tohoto předmětu prohloubí své znalosti z předchozího studia a získá schopnost využívat příslušných znalostí ve své pedagogické praxi. Předmět se věnuje zejména základním filosofickým otázkám a koncepcím (západním i neevropským), otázkám náboženství, multikulturalismu, ideologiím a problémům současné spirituality.
Last update: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (25.01.2022)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je osvojení dovedností a znalostí popsaných v charakteristice předmětu. Prohloubit znalosti z příslušné oblasti sociálních věd a současné filozofie směrem k aplikaci v pedagogické praxi.
Last update: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (25.01.2022)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Samostudium literatury (za semestr)
40 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
10 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
6 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
12 hodin
Last update: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (25.01.2022)
Course completion requirements - Czech
Atestace: zápočet.
Podmínky k získání atestace:
docházka do výuky (maximálně 3 absence);
dvakrát ve skupině připravit Analýzu obsahu učiva (tj. písemná práce) k danému tématu ZSV či OV (další podmínky viz Metody výuky);
Podoba Analýzy obsahu učiva:
na začátku výuky budou vytvořeny seminární skupiny, ve kterých budou studující spolupracovat po celou dobu konání výuky
v těchto skupinách připraví textovou podobu Analýzy obsahu učiva k danému tématu ZSV a OV
v předem daných termínech budou analýzu prezentovat (minimálně 30 minut) před ostatními studujícími
text analýzy musí obsahovat text v rozmezí 4 až 5 normostran (7200 až 9000 znaků včetně mezer) a musí splňovat standardní nároky písemné práce (formální a obsahové)
V Analýze obsahu učiva studující musí zejména:
provést a popsat analýzu obsahu učiva
vybrat klíčovou odbornou literaturu a vysvětlit, proč bude použita (minimálně 5 textů)
Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti a bude chtít získat atestaci, bude muset napsat písemnou práci splňující následující podmínky:
max. 5 normostran textu – tj. 9000 znaků včetně mezer,
korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů,
studující při psaní písemné práce musí pracovat minimálně s jednou sociologickou monografií,
v práci musí být jasně formulovaná výzkumná otázka (či sada otázek),
téma práce je třeba předem osobně konzultovat s vyučujícím předmětu,
práce musí být odevzdána nejpozději do konce posledního týdne výuky v semestru s to odesláním na e-mail vyučujícího.
Last update: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2024)
Literature - Czech
Povinná literatura:
ELIADE, Mircea; CULIANU, Ioan P. Slovník náboženství. Praha, Český spisovatel, 1993. KUNZMANN, Peter; BURKARD, Franz-Peter, WIEDMANN, F. Encyklopedický atlas filosofie. Praha: Lidové noviny, 2001. Online NIDA-RÜMELIN, Julian. Slovník současných filozofů. Praha: Garamond, 2002. ŠEBEŠOVÁ, Petra (ed.), Proč a jak učit filosofii na středních školách? Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta , 2017. WEISCHEDEL, Wilhelm. Zadní schodiště filosofie. Olomouc: Votobia, 1995.
Doporučená literatura:
AL-ǦĀBIRĪ, Muḥammad ʿĀbid. Kritika arabského rozumu: úvod. Praha: Filosofia, 2018. ANTALÍK, Dalibor. Jak srovnávat nesrovnatelné: strategie mezináboženské komparace. Praha: OIKOYMENH, 2005. BADIOU, Alain. Manifest za filosofii a jiné texty. Praha: Herrmann a synové, 2014. BADIOU, Alain. Svatý Pavel. Zakladatel univerzalismu. Praha: Svoboda Servis, 2010. BERGER, Peter L. Posvátný baldachýn: základy sociologické teorie náboženství. Brno: Barrister & Principal, 2018. BONDY, Egon. Indická filosofie. Praha: DharmaGaia, 2021 COWAN, Douglas E., David G. BROMLEY a Zdeněk VOJTÍŠEK. Sekty a nová náboženství. Praha: Grada Publishing, 2013. CRAIG, Edward. Philosophy. A Very Short Introduction. Oxford & New York, 2002. ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení I. Praha: OIKOYMENH, 1995. ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení II. Praha: OIKOYMENH, 1996. ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení III. Praha: OIKOYMENH, 1997. FROMM, Erich. Budete jako bohové. Radikální interpretace Starého zákona a jeho tradice. Praha: Lidové noviny, 1993. FROMM, Erich. Psychoanalýza a náboženství. Praha: Aurora, 2003. HARRIS, Sam. Spiritualita bez náboženství aneb Probuzení. Praha: Dybbuk, 2017. HORYNA, Břetislav. Idea Evropy. Pohledy do filosofie dějin. Praha: Argo, 2001. CHENG, Anne a LOMOVÁ, Olga, ed. Dějiny čínského myšlení. Praha: DharmaGaia, 2006. JAMES, Ian, Nová francouzská filosofie. Praha: Karolinum, 2022. KASANDA LUMEMBU, Albert. Současná africká sociální a politická filosofie: trendy, debaty a výzvy. Praha: Filosofia, 2018. KRATOCHVÍL, Zdeněk. Filosofie mezi mýtem a vědou: od Homéra po Descarta. Praha: Academia, 2009. KROPÁČEK, Luboš. Duchovní cesty islámu. Praha: Vyšehrad, 2015. MACHOVEC, Milan. Filosofie tváří v tvář zániku. Brno: Zvláštní vydání, 1998. MACHOVEC, Milan. Smysl lidské existence. Praha: Akropolis, 2002. MACHOVEC, Milan. Ježíš pro moderního člověka. Praha: Orbis, 1990. MARTIN, Gottfried. Úvod do všeobecné metafyziky. Praha: Petr Rezek, 1996. MENDEL, Miloš. Muslimové a jejich svět: o víře, zvyklostech a smýšlení vyznavačů islámu. Praha: Dingir, 2018. NEŠPOR, Zdeněk R. a LUŽNÝ, Dušan. Sociologie náboženství. Praha: Portál, 2007. OESTERREICH, Peter L. Podoby veřejného rozumu. Filozofičtí učitelé v prostoru politiky. Praha: Petr Rezek, 2013. PETŘÍČEK, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie: [11 improvizovaných přednášek]. Praha: Herrmann & synové, 1997. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. TAYLOR, Charles. Multikulturalismus. Zkoumání politiky uznání. Praha: Filosofia, 2001. VERNANT, Jean-Pierre. Počátky řeckého myšlení. Praha: OIKOYMENH, 2012. VOJTÍŠEK, Zdeněk. Nová náboženská hnutí a jak jim porozumět. Praha: Beta Books, 2007. WALLERSTEIN, Immanuel. Evropský univerzalismus. Rétorika moci. Praha: Slon, 2008.
Další zdroje: Wild Wild Country. Dokumentární film, USA 2018. Režie Chaplan Way a Maclain Way.
Last update: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (24.01.2023)
Teaching methods - Czech
Seminární část: prezentace analýzy obsahu učiva podle tématu hodiny. Přednášková část: výuka podle tématu hodiny navazující na seminární část.
Studující odevzdává svou práci příslušnému vyučujícímu v termínu stanoveném v harmonogramu.
Last update: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2024)
Syllabus - Czech
Základní filosofické otázky: etika, metafyzika (kosmologie a ontologie), epistemologie, politická a sociální filosofie, filosofie mysli a filosofie jazyka
Hlavní směry západního myšlení I: antika a středověk
Hlavní směry západního myšlení II: novověká a moderní filosofie
Neevropské myšlení: indická, čínská, islámská, africká filosofie a postkolonialismus
Co je to náboženství a problém náboženského fundamentalismu: podoby a znaky víry, vztah k teologii, filosofii a vědě, náboženství a moderní nihilismus, možnost teologie po smrti boha
Nová spiritualita: alternativní a populární spiritualita, hnutí New age, komodifikace spirituality a problematika sekt
Idea Evropy, její zdroje a vývoj: antika, křesťanství, osvícenství, univerzalismus a interkulturní dialog
Last update: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (20.01.2023)