SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Applied Didactics 1 - OPNO4O012A
Title: Oborová didaktika 1
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 48 / 48 (55)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Co-requisite : OPNO4O011A
Is co-requisite for: OPNO4O011A
Is pre-requisite for: OPNO4O023A, OPNO4O022A
Files Comments Added by
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz (1) (1)2.jpg Kateřina Esserová, DiS.
Annotation -
Applied Didactics I is closely linked with the subject Human Being in Contemporary Society. Based on the Civics in Czech Curicullum it offers didactic tools for designing of goals and partial steps of the teaching process and evaluation options. They practically test, reflect and evaluate the proposed procedures in microteaching using peer feedback.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (19.09.2023)
Aim of the course - Czech

V předmětu Oborová didaktika 1 se studenti učí transformovat akademické znalosti společenských věd do učiva Občanské výchovy a Základů společneských věd. Formulují důvody, proč má dané téma význam pro žáky ZŠa a SŠ a hledají možnosti propojení probíraných témat s vlastní zkušeností žáků.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Descriptors - Czech

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

60 minut

Samostudium literatury (za semestr)

25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

30 hodin

               

Plnění předmětu           

Zpracování reflexí zadaných na přednáškách 

15 hodin

Příprava Analýzy obsahu učiva na zápočet       

10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Course completion requirements - Czech
  • Pro úspěšné ukončení předmětu studující plní dva dílčí úkoly zadané během přednášek (1. reflexe přednáškového bloku výuky, 2. analýza vybrané pasáže filmu Náš vůdce).

    V seminářích studující pracují  s formulářem Analýza obsahu učiva. Pro splnění požadavků v seminářích je rozhodující odevzdání částí III c za skupinu ke každému semináři a vyplněný celý formulář za skupinu k zadanému tématu.

    AKtivní účast v seminářích (povoleny max. 3 absence)

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura

Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.

KASÍKOVÁ, Hana. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola (Vydání 3., rozšířené a aktualizované). Portál. 

KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál (vydavatelství), 2012.

STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. et al. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016

Doporučení literatura

HENDRICK, Carl a MACPHERSON, Robin. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí. Překlad Pavla Le Roch. Druhé, revidované vydání. Praha: Euromedia Group, 2021. 230 stran. Universum. ISBN 978-80-242-7476-8.

FLETCHER-WOOD, H. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Překlad Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021. 170 stran. Universum. ISBN 978-80-242-7152-1.

DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Příspěvek k oborovým didaktikám z perspektivy didaktiky výchovy k občanství. s. 14 - 25. In: Kuthan, Robert, ed., Pelcová, Naděžda, ed. a Zicha, Zbyněk, ed. Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-983-4.

JANÍK, Tomáš. Pedagogical content knowledge, nebo, Didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-139-3.

MOREE, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s. ISBN 978-80-86961-61-3.
STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0.

ŠEĎOVÁ, Klára et al. Výuková komunikace. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 175 stran. ISBN 978-80-210-9529-8.

ŠÍP, R. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: MUNIPress. (Vybrané kapitoly.) 2019

Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

Sylabus přednáškových bloků:

1. Podstat učitele profese a oborové znalosti

2. Dikatická transformace - respektování zkušenosti a potřeb žáků

3. Zdůvodnění obsahové redukce akademických znalostí a jejich didaktizace

4. Bezpečné prostředí

5. Analýza pasáží filmu "Náš vůdce"

Sylabus seminářů:

1. Didaktická transformace tématu: představení formuláře Analýzy obsahu učiva a způsobu práce v seminářích

2. Zdůvodnění významu tématu Sociální nerovnosti, instituce ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu  

3. Zdůvodnění významu tématu Osobnost: psychický potenciál a potřeby ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

4.Zdůvodnění významu tématu Klimatická změna a sociální vědy ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

5.Zdůvodnění významu tématu Tržní ekonomika ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

6. Zdůvodnění významu tématu Sociální vrstvy a třídy, role jednince ve skupině ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

7. Zdůvodnění významu tématu Sociální fenomény: rodina, práce a společnost ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

8. Zdůvodnění významu tématu Vliv médií ve společnosti a politice ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

9. Zdůvodnění významu tématu Vztah jedince a společnosti, socializace ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

10. Zdůvodnění významu tématu Finance a hospodaření domácnosti ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

11. Zdůvodnění významu tématu Socioekonomická dimenze současné společmosti ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

12. Zdůvodnění významu tématu Kulturní dimenze současné společnosti ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu


 

 V kurzu bude implementovaná metodika rozvoje sebehodnocení a vrstevnického hodnocení. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16872

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (11.10.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • umí použít metody diagnostiky zkušenostní a znalostní úrovně žáků 
  • využívá didaktickou redukci k propojení znalostní úrovně žáků
  • dokáže didkatizovat odborný obsah na základě didaktické transformace 
  • je připraven pracovat v prostředí diverzity a tomu odpovídajícím způsobem komunikuje
  • umí posilovat důvěru ve vlastní schopnosti a spoluodpovědnost žáků za třídní klima
  • ví, jak motivovat žáky k zájmu o participaci na výuce
  • kriticky hodnotí a volí didaktické metody
  • je si vědom spoluodpovědnosti za skryté kurikulum školy
  • umí pracovat formou diferencovaného vyučování
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html