|
|
|
||
The aim of the course is to introduce students to the issue of deafblindness, its specifics affecting the integration of people with this dual sensory disability into society, the principles of communication and the communication systems used by these people when interacting with the environment. These are mainly those systems that are defined by the currently valid Act No. 384/2008 Coll. Among them are the Lorma alphabet, Braille, typing, Tadoma, tactile sign language, finger alphabet in tactile form.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.03.2023)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka: · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 10 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE. Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams. Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.03.2023)
|
|
||
Splnění zápočtového testu. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.03.2023)
|
|
||
Povinná literatura: LANGER, J., SOURALOVÁ, E., HORAKOVÁ, R. Taktilní znakový jazyk: manuál k výuce a studiu + CD-ROM. Vyd. 1. Praha: LORM – Společnost pro hluchoslepé, 2010. 33 s. ISBN 978-80-254-8457-9. LUDÍKOVÁ, L. a kol. Pohledy na kvalitu života osob se senzorickým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 206 s. ISBN 978-80-244-3286-1. LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 140 s. ISBN 80-244-1154-7. SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R.Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 79 s. ISBN 978-80-87218-08-2. Doporučená literatura: BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 97 stran. ISBN 978-80-7435-508-0. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 52 s. ISBN 978-80-210-5186-7. ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 150 s. ISBN 978-80-262-0716-0. ŠKODOVÁ, E. a kol. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. 615 s., viii s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7367-340-6. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
|
|
||
1. Úvod do problematiky hluchoslepoty 2. Základy komunikace osob s hluchoslepotou – podmínky, zásady 3. Lormova abeceda – popis komunikačního systémů, uživatelé, nácvik základní komunikace 4. Rozšíření dovedností komunikace pomocí Lormovy abecedy 5. Braillovo písmo – vymezení, nácvik základní komunikace 6. Rozvoj praktických dovedností v Braillově písmu 7. Daktylografie – charakteristika, praktický nácvik komunikace 8. Tadoma – popis, seznámení se základy komunikace 9. Taktilní znakový jazyk – vymezení, praktický nácvik 10. Rozšíření praktických dovedností komunikace v taktilním znakovém jazyce 11. Prstová abeceda v taktilní formě – popis, nácvik základní komunikace 12. Organizace věnující se podpoře osob s hluchoslepotou 13. Souhrnné opakování – procvičení základů komunikace s osobami s hluchoslepotou Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
|