SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Phonetics and Czech Language Didactics - OPNO3S311B
Title: Základy fonetiky a lingvodidaktiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Guarantor: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Pre-requisite : OPNO3S104A, OPNO3S105A
Annotation -
The aim of the course is to provide students of speech therapy and speech therapy with a basic insight into the phonetic and phonological description of the Czech language and to introduce them to the didactics of the Czech language. Attention will be focused mainly on those areas of phonetics and phonology that are relevant to the study of speech therapy and sign language therapy, especially the description of the segmental and suprasegmental sound plane of Czech.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.03.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:             

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.03.2023)
Course completion requirements - Czech

Předmět je ukončen zápočtem, který bude udělen na základě písemného testu (úspěšnost 75 %, test je možné jednou opakovat) a splnění dílčích úkolů. Dalšími podmínkami je aktivní účast v semináři a pravidelná docházka, povoleny jsou dvě absence.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
Literature - Czech

CVRČEK, V. a kol. Mluvnice současné češtiny 1., Jak se píše a jak se mluví. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2812-7.

ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a pro studenty učitelství. 2. vyd.Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.

HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, J. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.

KRČMOVÁ, M. Fonetika a fonologie. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/ff/js08/fonetika/ucebnice/index.html

Mluvnice češtiny 1. Praha: Academia, 1986 (ISBN neuvedeno). Dostupné z: http://stream.avcr.cz/ujc/mluvnice-cestiny-1.pdf

NEUBAUER, K. a kol. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.

OHNESORG, K. Fonetika pro logopedy. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1974. ISBN neuvedeno.

PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1994, 2.vyd. 1997. ISBN 80-7066-843-1.

SKARNITZL, R; ŠTURM, P.; VOLÍN, J. Zvuková báze řečové komunikace. Fonetický a fonologický popis češtiny. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3272-8.

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.

ŠTĚPÁNÍK, S.; HÁJKOVÁ, E.; ELIÁŠKOVÁ, K.; LIPTÁKOVÁ, Ľ; SZYMAŃSKA, M. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
Syllabus - Czech

1.  Fonetika a její vymezení. Fonetika jako interdisciplinární obor. Využití fonetiky v praxi.

2.  Základní aspekty fonetického zkoumání jazyka. Metody fonetického zkoumání.

3.  Produkce řeči (artikulační orgány a jejich činnost při produkci řeči). Recepce řeči.

4.  Segmentální zvuková rovinačeštiny.

5.  Suprasegmentální zvuková rovina češtiny.

6.  Úvod do fonologie češtiny. Distinktivní rysy a fonologické protiklady.

7.  Fonetická transkripce (fonetická transkripce češtiny, mezinárodní transkripční systémy).

8.  Ortoepie češtiny.

9.  Úvod do didaktiky češtiny.

10. Moderní přístupy v didaktice češtiny

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html