|
|
|
||
The course introduces students to AAK systems, which are created for people with special needs in case of communication difficulties. Emphasis will be placed on the individual systems that are used in the development of communication for developmental communication difficulties in children, as well as systems for supporting communication and identified violations throughout life. Students will have the opportunity to build alternative communication systems for individual people based on case studies and present the created systems.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.03.2023)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka: · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 10 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE. Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams. Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.03.2023)
|
|
||
K získání zápočtu je nutné zpracování seminární práce dle zadání vyučující a splnění závěrečného testu (ke splnění testu je nutné 80% správných odpovědí a maximálně 2 pokusy). Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
|
|
||
Povinná literatura: BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: Učební text. 1. elektronické vyd. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2010. ISBN 97-880-21051-86-7. ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0. Doporučená literatura: FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1. KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-07-0. KUBOVÁ, L. Řeč obrázků: Piktogramy. 1. vydání, Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3. KUBOVÁ, L., HEMZÁČKOVÁ, K. Čteme obrázky: komunikační systém tvořený návodnými kresbami: procesní schémata. Praha: Parta, 2011. 978-80-7320-055-8. KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ, R. Znak do řeči. 1. vydání, Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-178-4. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 80-902134-1-3. LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, s. 561–576, 2003. ISBN 80-7178-546-6. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
|
|
||
1. Vymezení problematiky alternativní a augmentativní komunikace (dále AAK). 2. Klasifikace systémů AAK. 3. Výhody a nevýhody využití prostředků AAK. 4. Charakteristika vybraných systémů AAK 5. Alternativní komunikační systémy bez pomůcek (Znak do řeči, MAKATON, příklady dalších systémů). 6. Alternativní komunikační systémy s pomůckami (předmětová komunikace, komunikace s využitím fotografií, obrázků a piktogramů, PECS – Picture Exchange CommunicationSystem). 7. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. 8. Systém Bliss, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení, facilitovaná komunikace. 9. Technické pomůcky, využití speciálního hardware a software v oblasti AAK. 10. Využití prostředků AAK v rámci logopedické intervence, konkretizace užití systémů AAK u vybraných uživatelů AAK. Případové studie. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
|