SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Specific learning disabilities - OPNO3S309B
Title: Specific learning disabilities
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNO3S104A, OPNO3S105A
Annotation -
The aim of the course is to provide students with basic information on specific learning disabilities. Attention will be paid in particular to the issue of personality specifics of pupils with SPU, approaches to education of pupils with SPU at all levels will be defined. Emphasis will be placed on intervention and re-education approaches in counselling and in multidisciplinary cooperation. Students will be introduced to the work of a special educator in the counselling system, methods of re-education of individual manifestations: dyslexia, dysgraphia, dysortography, dyscalculia, dyspraxia will be defined. The student will learn the terminology in the field of specific learning disorders. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:             

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.03.2023)
Course completion requirements - Czech

Složení zápočtového testu.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.03.2023)
Literature - Czech

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6

ELLIOTT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012.ISBN 80 247-0182-0.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků sespeciálními vzdělávacími potřebami v základní škole.3. dotisk. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-6678-6

POKORNÁ V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010.ISBN978-80-7367-773

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie. Praha: Nakladatelství D+H, 2004.ISBN978-80-90386-976

Doporučená literatura

BARTOŇOVÁ, M.Approaches to studentswithlearningdisorders in inklusive schoolenvironment. Brno: MU.1. dotisk, 2015. ISBN 978-80-210-7110-0

PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané dítě s dyslexii. Brno: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ. M. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.

GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L., Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.

BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vvd. Brno: Paido, 2013. ISBN 9788073152437.

ČOSIV- Sluchové vnímání online dostupné https://www.podporainkluze.cz/material/metodicke-video-rozvoj-sluchoveho-vnimani/

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.03.2023)
Syllabus - Czech

Obsah:

1.    Terminologická východiska – vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení, systémový přístup k poruchám učení – systémový a kauzální přístup, systémové myšlení

2.    Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD

3.    Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení

4.    Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU, kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU

5.    Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení

6.    Učební preference u žáků s SPU

7.    Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení

8.    Studijní a profesní orientace žáků s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)

9.    Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců

10.  Reedukace, zásady, metody dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU

11.  Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.03.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html