SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Communication systems II - OPNO3S205A
Title: Komunikační systémy neslyšících II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNO3S104A, OPNO3S105A
Is co-requisite for: OPNO3S204A
Annotation - Czech
Předmět je zaměřen na posílení kompetence studentů týkající se komunikace v českém znakovém jazyce, na praktická cvičení spojená s osvojením frekventovaných slovních spojení a frází běžně používaných v komunikaci mezi neslyšícími. Důraz je kladen zejména na schopnost plynulé komunikace ve znakovém jazyce, zejména pak na použití znaků, týkajících se základních témat konverzace, a to jak s dospělými neslyšícími, tak i s neslyšícími dětmi. Část výuky je taktéž zaměřena na osvojení znaků souvisejících s výchovou a vzděláváním dětí a žáků neslyšících ve školních zařízeních.
Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Aim of the course - Czech

Student dokáže komunikovat v ČZJ na základní úrovni v rozsahu vymezených témat.

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Course completion requirements - Czech

Prokázání praktických dovedností komunikace v ČZJ v rozsahu probraných témat.

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Literature - Czech

MACUROVÁ, A. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. 315 stran. ISBN 978-80-246-3412-8.

MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka,2008. 93 s. ISBN 978-80-87218-00-6.

SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika – český jazyk x český znakový jazyk. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 77 s. ISBN 978-80-87218-30-3.

Doporučená literatura:

MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). In Speciální pedagogika, 2001, 11(2), s. 69–75. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A.Poznáváme český znakový jazyk IV. Vyjadřování času. In Speciální pedagogika, 2003, 13(2), s. 89–98. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A., VYSUČEK, P.Poznáváme český znakový jazyk. Klasifikátorové tvary ruky. In Speciální pedagogika, 2005, 15(4), s. 22-35.ISSN 1211-2720.

POTMĚŠIL, Miloň.Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 2002-2006. 3 sv. ISBN 80-7168-800-2.

OKROUHLÍKOVÁ, Lenka. Lexikografie a dostupné slovníky znakované češtiny. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka,2008. 197 s. ISBN 978-80-87218-16-7.

KOTVOVÁ, M., KOMORNÁ, M.Praktický kurz znakované češtiny. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 86 s. ISBN 978-80-87218-26-6.

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Syllabus - Czech

1. Základní fráze v českém znakovém jazyce, opakování témat: rodina, slovesa, škola, zájmy, volnočasové aktivity, jídlo, pití, vyjádření času – jednotlivé části dne, týdne, měsíce, roční období, krátké vyprávění – denní režim.

2. Český znakový jazyk VII. – téma „Bydlení“ – popis místa, kde vypravěč bydlí, jednoduchý popis bytu či domu, trénink využitíznakovacího prostoru.

3. Český znakový jazyk VIII. – téma „Popis města“ – jednotlivé části města (centrum, ulice, náměstí, park, obchod, kostel, most, řeka, křižovatka), znaky větších českých měst.

4. Český znakový jazyk IX. – téma „Místní a dálková doprava“ – dopravní prostředky ve městě, mimo město (metro, autobus, tramvaj, vlak, letadlo, loď) a popis předem zadané cesty v ČZJ.

5. Český znakový jazyk X. – téma „Škola a vzdělávání pro sluchově postižené“ a s tímto tématem související komunikace v českém znakovém jazyce (mateřská škola, základní škola, střední, vysoká škola, SOU, gymnázium, učební obory, třída, žáci, studenti).

6. Český znakový jazyk XI. – popis vyučování, školní pomůcky, často používaná vyjádření v prostředí školy.

7. Český znakový jazyk X. – téma „Povolání“ - pracovní uplatnění neslyšících osob – studijní a učební obory, které jsou často volené neslyšícími, krátké vyprávění a svém povolání, povolání členů rodiny, eventuálně o představě budoucího či ideálního povolání.

8. Český znakový jazyk XII. – volnočasové aktivity (rozšíření znakové zásoby), zdraví a nemoc (základní znaky související se zdravotním stavem (nachlazení, rýma kašel, bolest hlavy, břicha apod.) – popis projevů nemoci.

9. Souhrnné opakování – procvičování probraných celků v ČZJ, nácvik samostatného vyprávění, dialogu

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

-          prokáže praktickou dovednost komunikace v českého znakovém jazyce související s tématy bydlení a dopravou

-          prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce vztahující se k tématu zdraví a nemoci

-          prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti týkající se s výukou ve škole

-          prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti týkající se zaměstnání, povolání

-          prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti vztahující se k vyprávění krátkých příběhů, pohádek

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html