SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Pediatry for Special Educators - OPNO3S107A
Title: Pediatrie pro logopedy
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: 26 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Co-requisite : OPNO3O101A, OPNO3Q102A, OPNO3S103A, OPNO3S104A, OPNO3S105A, OPNO3S106A, OPNO3S108A
Is co-requisite for: OPNO3O101A, OPNO3Q102A, OPNO3S103A, OPNO3S104A, OPNO3S105A, OPNO3S106A, OPNO3S109A, OPNO3S108A
Is pre-requisite for: OPNO3S206A, OPNO3S207A, OPNO3S316B
Annotation -
The aim of the course is to acquaint students with the basic terminology of the field, the anamnesis, the circumstances of the child's growth and development, with significant pathological conditions and diseases of childhood, with their etiology, symptoms, diagnosis, prevention, therapy and first aid. Expected outcomes: the student knows the basic pathological conditions and important diseases of childhood; can provide lay first aid; is familiar with the principles of prevention, health education and healthy lifestyle for children.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Aim of the course - Czech

Studující se seznámí se základní terminologií oboru, anamnézou, okolnostmi růstu a vývoje dítěte, s význačnými patologickými stavy a chorobami dětského věku, s jejich etiologií, příznaky, diagnostikou, možností prevence, terapie a první pomoci.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 26 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Course completion requirements - Czech

Splnění testu.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Literature - Czech

Povinná literatura:

MRZENA, B. Pediatrie: vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 109 s. ISBN 9788073151829. 

MÜLLEROVÁ, L. Základy pediatrie pro studenty učitelství. 1. vyd.  Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2000. 150 s. ISBN 8070443219.

ZUCHOVÁ, B., TURIN, R., SEBERA, M., KUBÍKOVÁ, Z., ZAORAL, P. První pomoc. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X.

ZAHÁLKOVÁ, M. Pediatrie pro speciální pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 91 s. ISBN 802103811X.

Doporučená literatura:

KÁBRT, J. Lexicon medicum. 3. vyd. Praha: Galén, 2015. 917 s. ISBN 9788074922008.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 269 s. ISBN 8071848670.

MARÁDOVÁ, E.  Zdravý životní styl 1 – Rodinná výchova. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2010. 144 s.  ISBN 978-80-7168-712-2.

SMITH, T. Lidské tělo: ilustrovaný průvodce jeho stavbou, funkcí a některými poruchami. 2. vyd. Praha: Fortuna Print, 2001. 240 s. ISBN 80-86144-67-4.

TROJAN, S., SCHREIBER, M. Atlas biologie člověka. Praha: Scientia, 2002, 56s.+schémata. ISBN 80-7183-257-X.

ZUCHOVÁ, B. Základní postupy neodkladné resuscitace – Guidelines 2005. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISSN 1802-128X.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.03.2023)
Syllabus - Czech

Obsah:

 1. Zdraví, jeho definice, modely, ovlivňující faktory, prevence, ochrana a podpora zdraví.

 2. Základní poznatky z genetiky člověka, poruchy genotypu, geneticky podmíněné choroby, diagnostika.

 3. Rizikový novorozenec, definice, význam, příčiny, prevence, léčba.

 4. Nejčastější choroby ohrožující novorozence, Apgar skóre a jeho význam, pre-, peri – a postnatální komplikace.

 5. Novorozenecká žloutenka – definice, význam, etiologie, terapie.

 6. Růst a vývoj dítěte, jeho normy, hodnocení a poruchy.

 7. Období dětského věku, jejich charakteristika, význačná zdravotní a sociální rizika, možnosti ochrany.

 8. Poruchy energetického metabolismu, cukrovka, endokrinně podmíněné poruchy.

 9. Nejčastější respirační onemocnění – obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba.

10. Nejčastější onemocnění trávicího ústrojí – obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba.

11. Onemocnění srdce a krevního oběhu, choroby krve – přehled, diagnostika, prevence, léčba.

12. Nádorová onemocnění – přehled, diagnostika, prevence, léčba.

13. Imunita, její funkce a poruchy, alergie – etiologie, typy, chorobné stavy, diagnostika, terapie, prevence.

14. Choroby vylučovací soustavy – příznaky, významné patologie, terapie, prevence.

15. Dětské úrazy a otravy, rizika, první pomoc, terapie, prevence.

16. Význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče.

17. Syndrom CAN, základní typy sociálních patologií, jejich včasná detekce a prevence.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Learning outcomes - Czech
Studující používá základní lékařskou terminologii a navrhne způsob komunikace s rodiči dítěte s vzácným onemocněním.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html