|
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with the basic terminology of the field, the anamnesis, the circumstances of the child's growth and development, with significant pathological conditions and diseases of childhood, with their etiology, symptoms, diagnosis, prevention, therapy and first aid. Expected outcomes: the student knows the basic pathological conditions and important diseases of childhood; can provide lay first aid; is familiar with the principles of prevention, health education and healthy lifestyle for children.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Studující se seznámí se základní terminologií oboru, anamnézou, okolnostmi růstu a vývoje dítěte, s význačnými patologickými stavy a chorobami dětského věku, s jejich etiologií, příznaky, diagnostikou, možností prevence, terapie a první pomoci. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 26 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 20 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Splnění testu. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Povinná literatura: MRZENA, B. Pediatrie: vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 109 s. ISBN 9788073151829. MÜLLEROVÁ, L. Základy pediatrie pro studenty učitelství. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2000. 150 s. ISBN 8070443219. ZUCHOVÁ, B., TURIN, R., SEBERA, M., KUBÍKOVÁ, Z., ZAORAL, P. První pomoc. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X. ZAHÁLKOVÁ, M. Pediatrie pro speciální pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 91 s. ISBN 802103811X. Doporučená literatura: KÁBRT, J. Lexicon medicum. 3. vyd. Praha: Galén, 2015. 917 s. ISBN 9788074922008. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 269 s. ISBN 8071848670. MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl 1 – Rodinná výchova. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2010. 144 s. ISBN 978-80-7168-712-2. SMITH, T. Lidské tělo: ilustrovaný průvodce jeho stavbou, funkcí a některými poruchami. 2. vyd. Praha: Fortuna Print, 2001. 240 s. ISBN 80-86144-67-4. TROJAN, S., SCHREIBER, M. Atlas biologie člověka. Praha: Scientia, 2002, 56s.+schémata. ISBN 80-7183-257-X. ZUCHOVÁ, B. Základní postupy neodkladné resuscitace – Guidelines 2005. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISSN 1802-128X. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.03.2023)
|
|
||
Obsah: 1. Zdraví, jeho definice, modely, ovlivňující faktory, prevence, ochrana a podpora zdraví. 2. Základní poznatky z genetiky člověka, poruchy genotypu, geneticky podmíněné choroby, diagnostika. 3. Rizikový novorozenec, definice, význam, příčiny, prevence, léčba. 4. Nejčastější choroby ohrožující novorozence, Apgar skóre a jeho význam, pre-, peri – a postnatální komplikace. 5. Novorozenecká žloutenka – definice, význam, etiologie, terapie. 6. Růst a vývoj dítěte, jeho normy, hodnocení a poruchy. 7. Období dětského věku, jejich charakteristika, význačná zdravotní a sociální rizika, možnosti ochrany. 8. Poruchy energetického metabolismu, cukrovka, endokrinně podmíněné poruchy. 9. Nejčastější respirační onemocnění – obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba. 10. Nejčastější onemocnění trávicího ústrojí – obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba. 11. Onemocnění srdce a krevního oběhu, choroby krve – přehled, diagnostika, prevence, léčba. 12. Nádorová onemocnění – přehled, diagnostika, prevence, léčba. 13. Imunita, její funkce a poruchy, alergie – etiologie, typy, chorobné stavy, diagnostika, terapie, prevence. 14. Choroby vylučovací soustavy – příznaky, významné patologie, terapie, prevence. 15. Dětské úrazy a otravy, rizika, první pomoc, terapie, prevence. 16. Význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče. 17. Syndrom CAN, základní typy sociálních patologií, jejich včasná detekce a prevence. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Studující používá základní lékařskou terminologii a navrhne způsob komunikace s rodiči dítěte s vzácným onemocněním. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
|