|
|
|
||
The course will introduce the disruptions that occur in speech development. Attention will be focused on a wide range of difficulties in speech development, neurodevelopmental disorders of language, developmental dysphasia, verbal dyspraxia. The course will analyze the issue of speech development in children with orofacial clefts and subsequently palatolalia, and the topic of voice disorders will also be discussed. The course deals with current scientific opinions on the field of neurodevelopmental disorders of language and speech, their diagnosis and differential diagnosis, speech therapy. In the seminars, students will gain knowledge about speech therapy intervention in early and preschool age, diagnostic materials and possible therapeutic approaches to children with impaired speech development and impaired communication skills.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Studující
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 24 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Studující
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Povinná: DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J. Hodnoceníslovnízásobydětípředzahájenímškolnídocházky. Praha:PedFUK, 2014. ISBN 978-80-7290-770-0. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. LECHTA,V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5. LOVE, R.J., WEBB, W.G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009.ISBN978-80-7367-464-9. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3. Doporučená: BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno:ePRESS, 2008. EAN: 9788025118290 DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 200.ISBN80-902536-2-8 HARTMANN, B., LANGE, M.Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton, 2008. ISBN 9788073870218. KLENKOVÁ, J.Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1. SAIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2014. ISBN978-80-247-4239-7 ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6. Další aktuální odborné zdroje budou studentům doporučovány v rámci seminářů. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení:
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Studující · objasní etiologické faktory neurovývojových jazykových poruch, · uvede postupy diferenciální diagnostiky u neurovývojových poruch, · navrhne postup logopedické intevence u dítěte s neurovývojovou jazykovou poruchou – s receptivní vývojovou dysfázií, · formuluje doporučení pro logopedickou intervenci u dítěte s expresivní formou vývojové dysfázie, · uvede charakteristické rysy palatolalie a možnosti logopedické intervence, · navrhne možnosti uplatnění hlasové hygieny u dětí v předškolním věku. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (19.09.2024)
|