|
|
|
||
The course is aimed at strengthening the students' competence in communication in Czech sign language, practical exercises related to the acquisition of common words and phrases commonly used in communication among the deaf. Emphasis is placed on the ability to communicate fluently in sign language, especially the use of signs related to basic topics of conversation, both with deaf adults and deaf children. Part of the teaching is also aimed at the acquisition of signs related to the education and training of deaf children and pupils in school settings.
Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je posílení kompetencí studentů týkající se komunikace v českém znakovém jazyce, zejména na cvičení spojená s osvojením frekventovaných slovních spojení a frází běžně používaných v komunikaci mezi neslyšícími, a i pojmů souvisejících s oblastí výchovy a vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením. Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
Předmět za 2 kredity a rozsahem 0/2 Celková zátěž představuje 60 hodin. Přímá výuka = 24 hodin. Ostatní zátěž: Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 0 Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 5 Samostudium literatury (za semestr): 0 Práce se studijními materiály (za semestr): 5 Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10
Plnění předmětu Seminární práce: 6 Příprava na zápočet: 10
Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
- student/ka prokáže schopnost komunikovat v českém znakovém jazyce v rozsahu probraných témat Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: MACUROVÁ, A. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. 315 stran. ISBN 978-80-246-3412-8. MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka,2008. 93 s. ISBN 978-80-87218-00-6. SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika – český jazyk x český znakový jazyk. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 77 s. ISBN 978-80-87218-30-3. Doporučená literatura: MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). In Speciální pedagogika, 2001, 11(2), s. 69–75. ISSN 1211-2720. MACUROVÁ, A.Poznáváme český znakový jazyk IV. Vyjadřování času. In Speciální pedagogika, 2003, 13(2), s. 89–98. ISSN 1211-2720. MACUROVÁ, A., VYSUČEK, P.Poznáváme český znakový jazyk. Klasifikátorové tvary ruky. In Speciální pedagogika, 2005, 15(4), s. 22-35.ISSN 1211-2720. POTMĚŠIL, Miloň.Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 2002-2006. 3 sv. ISBN 80-7168-800-2. OKROUHLÍKOVÁ, Lenka. Lexikografie a dostupné slovníky znakované češtiny. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka,2008. 197 s. ISBN 978-80-87218-16-7. KOTVOVÁ, M., KOMORNÁ, M.Praktický kurz znakované češtiny. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 86 s. ISBN 978-80-87218-26-6. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Obsah: 1. Úvodní opakování témat: bydlení, město, zájmy, volnočasové aktivity, zdraví a nemoc, vyjádření času 2. Názvy vybraných měst a států – dovolená – vyprávění 3. Vyjádření času a jeho uplatnění ve vyprávění. 4. Jednoduchá vyprávění, pohádky v ČZJ 5. Zdravotnictví – základní nemoci, lékař, léčení, vyšetření, nácvik konverzace, krátký rozhovor lékaře a pacienta 6. Vzdělávání, škola – znaky související s výukou ve škole, názvy pomůcek 7. Souhrnné opakování – praktická cvičení, videoukázky 8. Umělecké tlumočení – seznámení s možnostmi uměleckého tlumočení, ukázky videonahrávek, tlumočení poezie hudby, divadelní tlumočení 9. Vyjádření emocí, specifické znaky, nepřímá pojmenování v ČZJ 10. Téma „Povolání“ - krátké vyprávění a svém povolání, povolání členů rodiny, eventuálně o představě budoucího či ideálního povolání 11. Jednání na úřadě – vyřízení žádosti, státní podpora, příspěvek, kompenzační pomůcka, sociální pracovník – nácvik krátké konverzace 12. Člověk s postižením – znaky na odborné pojmy z oblasti SPPG – základní termíny související se speciálně pedagogickou terminologií 13. Souhrnné opakování – procvičování probraných tematických celků v ČZJ, nácvik samostatného vyprávění, dialogu na vybrané téma Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Studující: - prokáže praktickou dovednost komunikace v českého znakovém jazyce související s tématy bydlení a dopravou - prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce vztahující se k tématu zdraví a nemoci - prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti týkající se s výukou ve škole - prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti týkající se zaměstnání, povolání - prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti vztahující se k vyprávění krátkých příběhů, pohádek Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|