SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Continuous Special Educational Practice - OPNO1S120A
Title: Oborová praxe souvislá
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 14
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/14, C [HT]
Capacity: unknown / 29 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Ing. Jana Horynová
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Korandová
Pre-requisite : OPNO1S107A, OPNO1S114A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
The course systematically completes the block of individual practice that the student completed during the master's study.Continuous professional practice takes place in special educational institutions, in schools for children/pupils with communication disorders and hearing impairments and school counseling facilities. The aim of practice is to prepare the student to accompany and support children, pupils and students with special educational needs, to change the quality of his consciousness, in particular, a more aware approach to himself and to disadvantaged people with communication disorders and to people with special educational needs. The student will get acquainted with the possibilities and importance of cooperation of experts who provide speech therapy and deaf-mute intervention whether in the department of education, health care or in the social sphere.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Souvislá oborová praxe probíhá formou přímé výuky.

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Doporučená literatura:

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. (2010)   Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3070-7

MULLER,O a kol. (2001)  Dítě se speciálními potřebami v běžné škole. Olomouc: UP. ISBN 80-244-0231-9

BARTOŇOVÁ,M., VÍTKOVÁ, M et a kol. (2016)  Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-255-0

On-line dostupné publikační záznamy:

BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu

sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v

Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené kmunikační schvopnosti.

http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Student koná praxi ve vybraném školském zařízení pod supervizí vyučujícího a určeného odborníka, který na daném pracovišti působí.

O své pedagogické činnosti vede záznamy do portfolia.

Součástí praxe je reflexe probíhající v procesu formativního hodnocení.


Před zahájením praxe bude student proškolen (elektronický kurz v Moodle "Proškolení studentů před pedagogickými praxemi").

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html