|
|
|
||
The aim of the course will be to introduce students to the development of oral communication methods in the education of people with hearing impairment in the world and in our country, including the current situation. In addition, to highlight modern technologies in hearing therapy with a focus on hearing prosthetics. Current possibilities of inclusive education and support measures.
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti orálních komunikačních přístupů a v rámci seminářů se seznamuje se syndromy v surdopedii. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka seminářů a přednášek v ZS 21/22 je plánována v běžném prezenčním režimu, v případě zhoršení epidemiologické situace a příslušného nařízení MZ bude realizována v prostředí MS Teams dle pravidelného rozvrhu, každá vyučující má založenou svou týmovou skupinu. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
Předmět je zakončen ústní zkouškou, podmínkou k možnosti jejího absolvování je vypracování prezentace zadané v rámci seminářů a její prezentace. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN978-80-210-6044-9. BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6. HÁDKOVÁ, K.Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2. HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8. TARCSIOVÁ, D. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsobyprekonávaniaichkomunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9. VYMLÁTILOVÁ, E. Kandidáti a uživatelé kochleárního implantátu. In Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009, s. 84–91. ISBN 978-80-86792-23–1. VYMLÁTILOVÁ, E. Kochleární implantáty – zkušenosti s dětmi s kombinovaným postižením. In Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009. S. 108-112. ISBN 978-80–86792-23-1. Doporučená literatura: JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6. POUL, L. Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Praha: Svoboda 1992. ISBN 80-210-1479-2. PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita 1994. ISBN 80-210-0476-2. STRNADOVÁ, V. Hádej, co říkám aneb odezírání je nejisté umění. Praha: MZ ČR, 1998, ISBN 80–903035-0-1. https://obchod.portal.cz/Foto/sample/eknihy/pdf/sluchove_postizeni.pdf http://katalogpo.upol.cz/wp-content/uploads/katalog-sp.pdf Last update: Hradilová Tereza, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Obsah přednášek: 1. Komunikační proces, role funkční komunikace ve společnosti, charakteristika jednotlivých komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. 2. Vývoj a specifika orálních komunikačních přístupů u nás a ve světě (auditivně-orální, auditivně-verbální, přirozený oralismus, mateřská reflektivní metoda). Sluchová výchova. 3. Kochleární implantáty. Raná péče a rehabilitační intervence (sluchová, řečová výchova a odezírání) po kochleární implantaci u dětí v raném a předškolním věku. 4. Centra kochleárních implantací, faktory ovlivňující rehabilitaci, testy zaměřené na sluchovou percepci, produkci a srozumitelnost řeči (používané u nás i v zahraničí). 5. Výběr a zařazení do základní školy hlavního vzdělávacího proudu a základní školy pro sluchově postižené (kritéria, role SPC, výhody a nevýhody škol pro sluchově postižené). 6. Čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem, Kaufmanův subtest,výzkumy. Obsah seminářů:
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Studující vyjmenuje současné orální metody používané v zahraničí i u nás, popíše nové trendy v oblasti kochleárních implantací a uvede příklady syndromů v surdopedii. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|