|
|
|
||
The course introduces students to the issues of education of pupils with hearing impairment and communication approaches applied in the education of pupils with hearing impairment. It also focuses on the specifics of teaching deaf pupils who prefer Czech sign language in their communication, especially the teaching of Czech as a second language, and the specifics of their written speech and reading comprehension.
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je, aby studenti získali vhled do oblasti vzdělávání žáků se sluchovým postižením a orientovali se v komunikačních přístupech uplatňovaných ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením ve školách pro žáky se sluchovým postižením. Dalším cílem je seznámit studenty se specifiky výuky neslyšících, především výuky češtiny jako druhého jazyka a specifiky psaného projevu a čtení s porozuměním u neslyšících žáků. Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
BARVÍKOVÁ, J. et al. Katalog podpůrných opatření – dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5. CÍCHA HRONOVÁ, A. ZBOŘILOVÁ, R.Čeština ve výuce neslyšících – elektronický sborník: Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy. [online]. Praha: SŠ, ZŠ a MŠ pro sluchově postižené, Výmolova 169, Praha 5 – Jazykové centrum Ulita, 2011[cit. 2014-9-03]. Dostupné z: http://publikace-vymolova.cz/sbornik/ DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1. KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87218-29-7. MACUROVÁ, A., HÁNKOVÁ, D. Chyby v psané češtině českých neslyšících. InSpeciální pedagogika, 2011, roč. 21, č. 3, s. 178–190. MACUROVÁ, A., VYSUČEK, P. Poznáváme český znakový jazyk: klasifikátorové tvary ruky. Speciální pedagogika, 2005, 15(4), s. 262-275. ISSN 1211-2720. POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním a čeští neslyšící. In Speciální pedagogika. 2001, roč. 11, s. 207–219. POTMĚŠIL, M. et al. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3. PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: PedF UK, 2013. ISBN 978-80-7290-635-2. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících, Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
1. část: český znakový jazyk - prokázání praktické dovednosti konverzovat ve znakovém jazyce dle tematických okruhů vymezených v sylabu 2. část: ústní zkouška z okruhů uvedených v sylabu, na základě přednášek a studia doporučené literatury. Součástí zkoušky je diskuse nad reflexí zahraničního článku vztahujícího se k probírané látce a zadanými úkoly. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je odevzdání zadaných úkolů. Reflexi článku a vypracované úkoly student/ka odevzdá nejméně 14 dní před termínem zkoušky. Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
|
|
||
Obsah přednášek:
Obsah seminářů:
Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
|