|
|
|
||
Cílem předmětu je představit studentům vzdělávání s využitím inkluzivní didaktiky. Studentům budou podrobně a názorně představeny postupy individualizace a diferenciace úkolů a kooperativní učební procesy dle principů konstruktivní vícedimenzionální didaktiky. Účastníci se na příkladech naučírozlišovat funkční a nefunkční skupinové kooperace žáků ve třídě, učební strategie založené na tvorbě prekonceptů, využití kognitivních stylů žáků, metakognitivní strategie. Seznámí se s možnostmi uspořádání třídy a podnětného prostředí ve škole pro realizaci řízených činností v malých i větších žákovských skupinách. Naučí se identifikovat bariéry v prostředí školy, které brání individualizaci a diferenciaci učebních činností, a plánovat učební strategie, které vycházejí ze znalostí individuálních vývojových zvláštností žáků a v postupných krocích rozvíjejí žákův potenciál k učení. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka: · 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 28 hodin · Příprava - zápočet: 20 hodin celkem Přímá výuka, v případě distanční výuky práce v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy.Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s.29-112. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6678-6, s. 219-249. ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: GradaPublishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7. Doporučená literatura: DEMIR-WALTHER, M. GemeinsaminklusivenSachunterrichtplanen: inklusionsdidaktischePlanung in Kooperationbewältigen. GrundschulunterrichtSachunterricht.München: OldenbourgSchulbuchverlag, 2016, 63(4), 30-33. ISSN 1865-4991. Metodická videa ČOSIV online dostupné z https://www.youtube.com/watch?v=2NjGshBzsYg&feature=youtu.be Studium metodických materiálů ČOSIV online dostupné z https://www.podporainkluze.cz/tag/diferenciace-uloh/ Webináře: Model E-U-R v praxi, rozvoj kreativity dostupný z https://www.rvp.cz/video/4185/ONLINE-SETKANI-MODEL-E-U-R-V-PRAXI-ROZVOJ-KREATIVITY.html. Mapy učebního pokroku klíčových kompetencí ve výuce ZŠ dostupný z https://www.rvp.cz/video/4182/ONLINE-SETKANI-MAPY-UCEBNIHO-POKROKU-KLICOVYCH-KOMPETENCI-VE-VYUCE-ZS.html. Metody výuky jako podpůrná opatření dostupný z https://www.rvp.cz/video/3655/ONLINE-SETKANI-METODY-VYUKY-JAKO-PODPURNA-OPATRENI.html Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Obsah: 1. Inkluzivní didaktika – vymezení, moduly a využití v inkluzivní škole 2. Organizace výukového času a prostředí pro výuku heterogenních tříd 3. Práce s pravidly, sebehodnocení a sebeřízení žáka se SVP 4. Prekoncepty a myšlenkové či příběhové mapy 5. Expozice učební látky a individuální selekce a vrstvení úkolů 6. Metody vrstevnického učení a kooperace žáků se SVP 7. Dialogizace vyučování, expertní skupiny, kmeny a kořeny, reflektivní techniky 8. Inkluzivnědidaktický model plánů rozvoje senzomotoriky, komunikace, kognitivity, emocionality a sociálního chování. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|