SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Methodology of Inclusive Education - OPNO1S108A
Title: Metodiky inkluzivní pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNO1O101A, OPNO1Q102A
Is pre-requisite for: OPNO1S126B
Annotation - Czech
Cílem předmětu je představit studentům vzdělávání s využitím inkluzivní didaktiky. Studentům budou podrobně a názorně představeny postupy individualizace a diferenciace úkolů a kooperativní učební procesy dle principů konstruktivní vícedimenzionální didaktiky. Účastníci se na příkladech naučírozlišovat funkční a nefunkční skupinové kooperace žáků ve třídě, učební strategie založené na tvorbě prekonceptů, využití kognitivních stylů žáků, metakognitivní strategie. Seznámí se s možnostmi uspořádání třídy a podnětného prostředí ve škole pro realizaci řízených činností v malých i větších žákovských skupinách. Naučí se identifikovat bariéry v prostředí školy, které brání individualizaci a diferenciaci učebních činností, a plánovat učební strategie, které vycházejí ze znalostí individuálních vývojových zvláštností žáků a v postupných krocích rozvíjejí žákův potenciál k učení.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
Descriptors - Czech

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·          12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 28 hodin

·     

Příprava - zápočet: 20 hodin celkem

Přímá výuka, v případě distanční výuky  práce v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (25.01.2024)
Course completion requirements - Czech

Splnění seminární práce - příprava vyučovací hodiny na zadané téma. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy.Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s.29-112.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6678-6, s. 219-249.

ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: GradaPublishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.

Doporučená literatura:

DEMIR-WALTHER, M. GemeinsaminklusivenSachunterrichtplanen: inklusionsdidaktischePlanung in Kooperationbewältigen. GrundschulunterrichtSachunterricht.München: OldenbourgSchulbuchverlag, 2016, 63(4), 30-33. ISSN 1865-4991.

Metodická videa ČOSIV online dostupné z https://www.youtube.com/watch?v=2NjGshBzsYg&feature=youtu.be

Studium metodických materiálů ČOSIV online dostupné z https://www.podporainkluze.cz/tag/diferenciace-uloh/

Webináře: Model E-U-R v praxi, rozvoj kreativity dostupný z https://www.rvp.cz/video/4185/ONLINE-SETKANI-MODEL-E-U-R-V-PRAXI-ROZVOJ-KREATIVITY.html.

Mapy učebního pokroku klíčových kompetencí ve výuce ZŠ dostupný z https://www.rvp.cz/video/4182/ONLINE-SETKANI-MAPY-UCEBNIHO-POKROKU-KLICOVYCH-KOMPETENCI-VE-VYUCE-ZS.html.

Metody výuky jako podpůrná opatření dostupný z https://www.rvp.cz/video/3655/ONLINE-SETKANI-METODY-VYUKY-JAKO-PODPURNA-OPATRENI.html

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
Syllabus - Czech

Obsah:

1. Inkluzivní didaktika – vymezení, moduly a využití v inkluzivní škole

2. Organizace výukového času a prostředí pro výuku heterogenních tříd

3. Práce s pravidly, sebehodnocení a sebeřízení žáka se SVP

4. Prekoncepty a myšlenkové či příběhové mapy

5. Expozice učební látky a individuální selekce a vrstvení úkolů

6. Metody vrstevnického učení a kooperace žáků se SVP

7. Dialogizace vyučování, expertní skupiny, kmeny a kořeny, reflektivní techniky

8. Inkluzivnědidaktický model plánů rozvoje senzomotoriky, komunikace, kognitivity, emocionality a sociálního chování.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html