SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Professional Practice I - Speech Therapy - OPNO1S107A
Title: Oborová praxe I logopedická
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/4, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Co-requisite : OPNO1O101A, OPNO1Q102A, OPNO1S103A, OPNO1S104A, OPNO1S105A, OPNO1S106A, OPNO1S121A
Is co-requisite for: OPNO1O101A, OPNO1Q102A, OPNO1S103A, OPNO1S104A, OPNO1S121A, OPNO1S106A, OPNO1S105A
Is pre-requisite for: OPNO1S120A, OPNO1S119A
Annotation -
The aim of the compulsory professional practice in the Speech Therapy study programme is to consolidate the pedagogical, psychological and especially professional special pedagogical knowledge and didactic skills of students by verifying them through practical application. The compulsory professional practice subjects are included in all years of the Master's degree programme in such a way that their focus enables the systematic development of the student's competences in the field of speech therapy. The content of the individual professional practice courses is interrelated with the courses of the profiling foundation, which allows, in accordance with the philosophy of the entire programme, to systematically apply the acquired knowledge and skills with regard to the specifics in the education of individual age groups of clients (early childhood, preschool, school age, adulthood and seniors). Emphasis is placed on the gradual increase of demands on students in practical activities and a close link to the graduate profile. Students' activities are continuously reflected. The Professional Practice Portfolio is used as an evaluation tool for formative assessment. The culmination of the professional practice is the course Coherent Practice, included in the last semester of the study.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Descriptors - Czech
Přímá výuka 48 celkem
Přednášky: 0
Cvičení: 48 hodin
Příprava na výuku 20 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 5 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu 7 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Studenti vytvoří portfolio, v němž zachytí průběh odborné praxe. 

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Literature - Czech

BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5497-4.

BENDOVÁ, P. a kol. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého 2006. ISBN 80-244-1436-8.

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.

MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita 1995. ISBN 80-210-1070-3.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Syllabus - Czech

Předmět Logopedická praxe I vede studenty k praktickému využití znalostí získaných ve studijních předmětech. Je zaměřen na specifickou problematiku v raném a předškolním a školním věku dětí a žáků s narušenou komunikační schopností. Praxe probíhá pod supervizí zvoleného pracoviště a garanta oborové praxe. Student se aktivně podílí na logopedické intervenci, je schopen interpretovat a obhájit zvolené postupy, metody, posloupnost, jenž v praxi aplikoval. Své působení a závěry z praxe zaznamenává do portfolia, v němž zachytí průběh odborné praxe. Rozpracování charakteristiky dětí, žáků, klientů, u nichž byla realizována logopedická intervence, zaznamenává průběh logopedické intervence.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html