Students will be acquainted with diagnostic procedures and methods that are used in children as a part of diagnostic process of speech development and developmental speech and language disorder.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Cílem kurzu je seznámit studenty s obtížemi, která se vyskytují ve vývoji řeči. Pozornost bude zaměřena na široký rozsah obtíží v jazykovém a řečovém vývoji. Studenti se budou orientovat v oblasti vývoje řeči a opožděného vývoje řeči, vývojové dysfázie, verbální dyspraxie. Seznámí se s vývojem řeči u dětí s orofaciálními rozštěp a následně palatolalií. Předmět se věnuje současnými vědeckým názorům na oblast neurovývojových poruch jazyka a řeči, na logopedickou diagnostiku a diferenciální diagnostiku. V rámci seminářů studenti získají poznatky o logopedické intervenci v raném a předškolním věku, o diagnostických materiálech a možných terapeutických přístupech k dětem s narušeným vývojem řeči a narušenou komunikační schopností.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Descriptors - Czech
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.
Přímá výuka:
· přednášky 12 hodin
· cvičení 12 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 36 hodin
· zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem
Výuka bude probíhat prezenční formou.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Course completion requirements -
- at least 80 % participation in lessons
- seminar work - the case study of a person with acquired neurogenic speech disorder
- oral exam
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
- Zpracování materiálů k logopedické diagnostice a terapii v rámci intervence u dětí v raném a předškolním věku. Požadavky budou dány v seminářích.
- Splnění průběžných vědomostních testů
- Ústní zkouška
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Literature -
DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J. Hodnoceníslovnízásobydětípředzahájenímškolnídocházky. Praha:PedFUK, 2014. ISBN 978-80-7290-770-0.
LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA,V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.
LOVE, R.J., WEBB, W.G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009.ISBN978-80-7367-464-9.
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 200.ISBN80-902536-2-8
HARTMANN, B., LANGE, M.Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton, 2008. ISBN 9788073870218.
KLENKOVÁ, J.Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2.
KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3.
NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
SAIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2014. ISBN978-80-247-4239-7
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Povinná literatura:
DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J. Hodnoceníslovnízásobydětípředzahájenímškolnídocházky. Praha:PedFUK, 2014. ISBN 978-80-7290-770-0.
LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA,V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.
LOVE, R.J., WEBB, W.G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009.ISBN978-80-7367-464-9.
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 200.ISBN80-902536-2-8
HARTMANN, B., LANGE, M.Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton, 2008. ISBN 9788073870218.
KLENKOVÁ, J.Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2.
KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3.
NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
SAIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2014. ISBN978-80-247-4239-7
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
Další aktuální odborné zdroje budou studentům doporučovány v rámci seminářů.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Syllabus - Czech
Obsahové vymezení:
Ontogeneze řeči, patologie ve vývoji řeči. Narušený vývoj řeči. Děti rizikové z hlediska vývoje řeči.
Logopedická intervence v raném a předškolním věku zaměřena na diagnostiku narušené komunikační schopnosti. Diferenciální diagnostika v rámci narušeného vývoje řeči. Principy logopedické intervence a mezioborové spolupráce v kontextu logopedické intervence.
Fonetické a fonologické poruchy, myofunkční poruchy. Logopedická diagnostika a terapie.
Neurovývjové jazykové poruchy. Vývojová dysfázie – neurovývojová porucha, její etiologie, symptomatologie, možnosti logopedické intervence.Využití testových materiálů, standardizovaných a nestandardizovaných nástrojů, testových baterií u vývojové dysfázie. Prognóza ve vývoji a vzdělávání.
Vývoj řeči u dětí s vrozenou vývojovou vadou –s orofaciálním rozštěpem, specifika ve vývoji řeči. Narušení komunikační schopnosti u rozštěpových dětí. Palatolalie, logopedická diagnostika a terapie.
Mutismus, jeho etiologické faktory, dělení, diagnostické a terapeutické přístupy,mezioborová spolupráce.
Dětská afázie, přístupy k dětem s afázií v kontextu současných poznatků.
Dysartie u dětí. Poruchy příjmu potravy a poruchy polykání v dětském věku.
Vývoj řeči dětí s mentálním postižením, vývoj řeči u dětí s tělesným postižením, vývoj řeči dětí s poruchami autistického spektra. Možnosti logopedické intervence.
Poradenské služby pro děti v raném a předškolním věku, role logopeda v poradenství. Zajištění logopedické intervence v rezortu MŠMT, ministerstva zdravotnictví a v sociálních službách. Nestátní instituce.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)