SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics and Methodology of Playing an Instrument I - OPNN2H103A
Title: Didaktika a metodika hry na nástroj I
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPNN2H107A
Annotation -
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (19.05.2019)
Violin: The course is oriented towards particular aspects of playing the violin from the point of view of current pedagogy. It deals with methodological and didactical procedures in the violin teaching throughout the entire study at the art school, with emphasis on students' own activity. Piano: This course aims to introduce students to the basics of current piano pedagogy. The emphasis is put on applying the principles of current piano pedagogy in the beginning of piano studies. Piano lessons are not viewed as a mere application of certain procedures. Instead, they are conceived as a creative artistic process in the broadest sense. The goal is to cultivate talent, to stimulate students' own activity and to develop their creativity. Student’s own pedagogical experience serve as a starting point for further education. Last but not least, the goal of this class is to extend student’s knowledge of the field in general, including professional literature and its critical analysis.
Descriptors - Czech
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.10.2020)

S ohledem na uměleckopedagogickou povahu předmětu, potřebu praktického využití hudebního nástroje a odpovídající počet studentů probíhá výuka prezenčně.

Od 12.10 probíhá výuka přes Microsoft Teams.

 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac109ffa683bb403082e646391af31329%40thread.tacv2/conversations?groupId=e37f0813-6d0a-4c21-9812-a134db250aba&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literature - Czech
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)

Housle:

Foltýn, J. Metodika houslové hry a její současné vývojové směry. ARCO IRIS, 1994

Gola, Z. Polohy a jejich vzájemné spojování - 1. díl. Grafie, 2000

Gola, Z. Vibrato. Grafie, 1999

Havas, K. Nebojte se trémy. Supraphon, 1990 

Jankelevič, J. I. Výměny poloh. Janáčkova akademie múzických umění,1992

Kamilarov, E. O technice levé ruky houslisty. Supraphon, 1975

Micka, J. Hra na housle. Nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1957

Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Akademie múzických umění v Praze, 2007 

Skibin, V. N, Vývoj a teorie postavení rukou při hře na housle. ARCO IRIS, 2004

Staňková, J. Metodická příručka hry na housle pro začínající učitele. Pedagogické centrum, 1997


Klavír:
Dítě u klavíru. Sborník prací. Uspořádal Jan Dostal. Praha 1977.
Jůzlová, Věra: Práce u klavíru. Praha 1982.
Judovina-Galperina, Taťána B.: U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. Z ruského originálu přeložila Věra Jůzlová. LYNX, Brno 2000.
Kogan, Grigorij M.: Práca pianistu. Z ruského originálu přeložil Miloslav Starosta. VŠMU Bratislava 1990
Kogan, Grigorij M.: před bránou majstrovstva. Z ruského originálu přeložil Jindřich Pazdrera. VŠMU Bratislava 1991
Martienssen, Carl Adolf: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Z německého originálu Schöpferischer Klavierunterricht, 2. unveränderte Auflage, vyd. VEB Breitkopf und Härtel Musikverlag, Leipzig 1957, přeložil Mikuláš Strausz. Opus, Bratislava 1985.
Nejgauz, Genrich: O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry, vyd. Muzgiz, Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1983.
Tichá, Libuše: Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009.
Timakin, Jevgenij M.: Výchova pianisty. Edy´s Score, Rokycany 1992.
Vlasáková, Alena: Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha 2003.


Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (01.10.2020)

Housle:

Tematické okruhy z didaktiky a metodiky houslové hry a prezentace vyučovacích postupů s nimi souvisejících.

Klavír: Klíčové otázky elementární klavírní pedagogiky, orientace v oboru a schopnost praktické aplikace teoretických poznatků v praktickém řešení problematiky.

Syllabus - Czech
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)

Housle:

Náplní semináře je seznámení se s problematikou houslové hry ve výuce na ZUŠ, utváření vlastních názorů studentů na probíraná témata a diskuze nad možnostmi praktického využití získaných poznatků.

Klavír:
Principy současné klavírní pedagogiky a jejich odraz v nejvýznamnějších českých školách.
Z. Janžurová, M. Borová: Klavírní školička 
Janžurová, M. Borová: Nová klavírní škola
Z. L. Šimková: Klavírní prvouka 
Böhmová - Grünfeldová - Sarauer: Klavírní škola pro začátečníky

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html