The aim of the course is to develop students' didactic knowledge of the content. Emphasis will be placed on the development of knowledge-based noticing and interpretation of what is seen through the analysis of video recordings of mathematics lessons. Students will learn about the specifics of teaching mathematics in a foreign language through the Integration of Non-Language Subjects and a Foreign Language (CLIL).
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Cílem předmětu je rozvinout didaktické znalosti obsahu studentů. Prostřednictvím analýz videozáznamů hodin matematiky bude důraz kladen na rozvoj všímání si a interpretaci viděného založené na znalostech. Studenti se seznámí se specifiky výuky matematiky v cizím jazyce prostřednictvím Integrace nejazykových předmětů a cizího jazyka (CLIL).
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Aim of the course - Czech
Studující aplikují a prohlubují své znalosti a dovednosti získané zejména v didakticko-matematických předmětech a při náslechové a souvislé praxi. Studující analyzují videozáznamy výuky matematiky a rozvíjejí svou schopnost všímat si důležitých didaktických jevů a provádět interpretace viděného založené na znalostech. Studující charakterizují specifika výuky matematiky v cizím jazyce prostřednictvím Integrace nejazykových předmětů a cizího jazyka (CLIL), posuzují a navrhují výukové přístupy a metody hodnocení vhodné na výuku typu CLIL. Studující pracují s autentickými texty při výuce CLIL.
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 90 h
Přímá výuka Prezenční studium: 20-24 h Kombinované studim: 10 h
Příprava na výuku (samostudium literatury, práce se studjními materiály, průběžné úkoly): PS 56-52 h, KS 66 h
Příprava na zápočet 14 h
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Literature - Czech
Literatura doporučená v kurzech didaktiky matematiky. NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. CLIL and Mathematics Education. In: Mathematics for Living. The Mathematics Education Into the 21st Century Project. A. Rogerson (ed.), Amman, Jordan, 2000, s. 226-230. NOVOTNÁ, J., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., HOFMANNOVÁ, M. Teacher training for CLIL - Competences of a CLIL teacher. In: Proceedings SEMT 01. Ed. J. Novotná, M. Hejný. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2001, s. 122-126. NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M., PETROVÁ, J. Using Games in Teaching Mathematics through a Foreign Language. In CIEAEM 53, Mathematical Literacy in the Digital Era. Ghisetti e Corvi Editori, 2001, s.129-131. GARDELLA, F., TONG, V. Implications of Language Development in the Learning of Mathematics. Prague, 1999. MARSH, D., LANGE, G. Implementing Content and Language Integrated learning. University of Jyvaskyla, 1999. VONDROVÁ, Naďa, NOVOTNÁ, Magdaléna, PAVLASOVÁ, Lenka, ROBOVÁ, Jarmila, STARÁ, Jana and ULIČNÁ, Klára. Video-interventions: Bridges between theory and practice in pre-service teachers‘ development. Praha: Karolinum. 2020.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Syllabus - Czech
Diskuse o shlédnutých videozáznamech z hodin matematiky z hlediska pojmů z kurzů didaktiky matematiky. Srovnání různých přístupů ke CLIL a ukázky výukových jednotek formou CLIL spojené s analýzou Doplnění komunikačních dovedností týkajících se vyjadřování a organizace práce ve třídě Rozšíření znalostí z metodologie o specifické rysy související s CLIL Hodnocení při výuce metodou CLIL Práce s autentickými texty při výuce CLIL
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Course completion requirements - Czech
Zápočet bude udělen za aktivní účast na výuce, vypracování seminárních prací podle pokynů vedoucích kurzu.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Learning outcomes - Czech
Videokluby
Studující
- identifikují cíle hodiny matematiky (výukové situace) a reflektují jejich splnění - identifikují významné didaktické momenty ve videozáznamu výuky matematiky a interpretují je s oporou o znalosti a zkušenosti získané zejména v didakticko-matematických předmětech a při náslechové a souvislé praxi - zhodnotí kvalitu výukové situace a posoudí její možné důsledky pro porozumění žáků matematickým pojmům a postupům - identifikují případy žákovského (ne)porozumění ve videozáznamu výuky, popíší jejich možné příčiny a navrhnout reedukaci - identifikují povahu žákovské aktivizace ve výukové situace a zhodnotí míru aktivizace - analyzují a zhodnotí výběr učebních a diagnostických úloh a jejich implementaci v hodině vzhledem k cíli a vzhledem k aktivizaci žáků - analyzují a zhodnotí výběr pomůcek a prostředků ICT ve výukové situaci a jejich implementaci v hodině vzhledem k cíli a vzhledem k aktivizaci žáků - navrhnou funkční alterace viděného a popíší jejich možné důsledky - identifikují a popíší projevy didaktických formalismů ve výukové situaci
CLIL
Studující
- charakterizují specifika výuky matematiky v cizím jazyce prostřednictvím integrace nejazykových předmětů a cizího jazyka (CLIL) - posoudí přínosy a rizika autentického textu pro výuku CLIL - vytvoří výukovou jednotku matematiky vedenou CLIL pro různé stupně školy - formuluje učební úlohy vhodné pro CLIL a navrhne vhodné techniky scaffoldingu - navrhne a posoudí vhodnost metody hodnocení pro metodu CLIL
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)