|
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with some theoretical knowledge that is the basis of mathematics education. Specifically, it is a concept development process in terms of the theory of generic models, various types of understanding in mathematics and teaching based on the principle of active cognition of mathematics by pupils. These theoretical findings are developed in close collaboration with practical examples from the work of pupils and teachers on the one hand and with the support of research results on the other.
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Studující Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha: JČMF, 2006. https://www.suma.jcmf.cz/news/texty-z-projektu-esf-podil-ucitele-matematiky-zs-na-tvorbe-svp/ HOLÁ, E., NOVÁK, M., PROKOPOVÁ MACHALOVÁ, P. a VONDROVÁ, N. Přímá a nepřímá úměrnost. Praha: ČŠI, 2015. RENDL, M., VONDROVÁ, N., HŘÍBKOVÁ, L., JIROTKOVÁ, D., KLOBOUČKOVÁ, J., KVASZ, L., PÁCHOVÁ, A., PAVELKOVÁ, I., SMETÁČKOVÁ, I., TAUCHMANOVÁ, E., ŽALSKÁ, J. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013. 358 s. VANÍČEK, J. Změní počítače školskou matematiku? In Rosecký, J. (ed.) Počítač ve škole 2016 - sborník příspěvků. Nové Město na Moravě: GVM, 2016. Dostupné z http://www.pocitacveskole.cz/sbornik/2016. HOŠPESOVÁ, A., KUŘINA, F., CACHOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, J., ROUBÍČEK, F., TICHÁ, M., VANÍČEK, J. Matematická gramotnost a vyučování matematice. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011, 180 stran. VANÍČEK, J. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie. Praha: PedF UK, 2009, 212 s. Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika). Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar). Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Aktivní účast v kurzu (docházka). Plnění úkolů v Moodle. Písemný test s rozpravou. Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
U níže uvedených obsahů bude pozornost věnována didaktické rekonstrukci učiva, problémům žáků, výukovým praktikám, metodickému zpracování a reedukaci formálních poznatků: Závislosti a funkce Geometrie (syntetická i analytická, míra v geometrii) Argumentace, zdůvodňování, logika, důkazy Statistika a práce s daty (podle času). Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
Kurz v Moodle - link bude zaslán přihlášeným studentům. Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Obsahová složka (závislosti a funkce, geometrie, využití prostředků ICT ve výuce matematiky, argumentace a zdůvodňování) Ve všech výše uvedených oblastech studující - identifikuje a popíše klíčové matematické pojmy a postupy a hodnotí jejich obtížnost pro žáky - popíše cíle v dané oblasti prostřednictvím pěti pilířů zdatnosti podle Kilpatricka - analyzuje a zhodnotí způsoby, jakými jsou v učebnicích matematiky tyto klíčové matematické pojmy a postupy představeny - zařadí daný pojem či postup do didaktické struktury dalších matematických pojmů a postupů - identifikuje a popíše předchozí znalosti a zkušenosti žáků potřebné pro tyto pojmy a postupy, a to včetně těch, které mohou působit jako překážka vzniku nové znalosti - popíše případné didaktické příčiny obtíží žáků v dané oblasti - charakterizuje různé reprezentace klíčových matematických pojmů a postupů (např. funkce, obsahu útvaru), které stojí v jádru daného tématu na úrovni základní a střední školy, posoudí jejich přínosy a rizika pro kvalitu vytvořeného matematického poznatku a navrhne učební úkoly pro žáky, v nichž s těmito reprezentacemi pracují - koncipuje podnětnou výuku klíčových matematických pojmů a postupů v souladu s teorií generických modelů až do úrovně abstraktního poznání, a to prostřednictvím učebních úloh pro žáky - popíše příklady didaktických formalismů ve výuce matematiky a jejich možné důsledky - popíše časté chyby a špatné představy žáků, navrhne jejich reedukaci a vhodné didaktické využití jako příležitosti pro učení - různými metodami řeší a tvoří úlohy, popíše jejich didaktický potenciál a navrhne jejich implementaci v hodině matematiky Další výsledky učení příslušné jednotlivým obsahům, které nejsou součástí výše uvedených výsledků Studující - rozlišuje teoretický geometrický prostor a prostor reprezentací, rozezná, v kterém z nich se žák při řešení úlohy pohybuje - rozlišuje konvenci a matematický fakt (zejména v geometrii) - didakticky popíše postup řešení konstrukční úlohy - popíše specifika geometrie "na papíře" a geometrie "na obrazovce počítače"; identifikuje jejich podobnosti a rozdíly - popíše přínosy a rizika vybraných prostředků ICT (zejména programu GeoGebra) pro kvalitu matematických poznatků a ilustruje je na příkladech - koncipuje výuku vybraných pojmů a postupů pomocí GeoGebry, navrhne učební úlohy pro žáky tak, aby se maximalizovaly přínosy a předcházelo se rizikům - identifikuje a popíše případy interference běžného jazyka do matematické logiky - charakterizuje různou úroveň argumentace a dokazování v matematice a různé role důkazu ve školské matematice a ilustruje vše na příkladech Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|