|
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with some theoretical knowledge that is the basis of mathematics education. Specifically, it is a concept development process in terms of the theory of generic models, various types of understanding in mathematics and teaching based on the principle of active cognition of mathematics by pupils. These theoretical findings are developed in close collaboration with practical examples from the work of pupils and teachers on the one hand and with the support of research results on the other.
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Studující Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (15.10.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. Vondrová, N. Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice. PedF UK, 2019. Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha: JČMF, 2006. https://www.suma.jcmf.cz/news/texty-z-projektu-esf-podil-ucitele-matematiky-zs-na-tvorbe-svp/ HOLÁ, E., NOVÁK, M., PROKOPOVÁ MACHALOVÁ, P. a VONDROVÁ, N. Přímá a nepřímá úměrnost. Praha: ČŠI, 2015. RENDL, M., VONDROVÁ, N., HŘÍBKOVÁ, L., JIROTKOVÁ, D., KLOBOUČKOVÁ, J., KVASZ, L., PÁCHOVÁ, A., PAVELKOVÁ, I., SMETÁČKOVÁ, I., TAUCHMANOVÁ, E., ŽALSKÁ, J. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013. 358 s. VANÍČEK, J. Změní počítače školskou matematiku? In Rosecký, J. (ed.) Počítač ve škole 2016 - sborník příspěvků. Nové Město na Moravě: GVM, 2016. Dostupné z http://www.pocitacveskole.cz/sbornik/2016. HOŠPESOVÁ, A., KUŘINA, F., CACHOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, J., ROUBÍČEK, F., TICHÁ, M., VANÍČEK, J. Matematická gramotnost a vyučování matematice. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011, 180 stran. Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika). Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar). Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (15.10.2025)
|
|
||
Aktivní účast v kurzu (docházka). Plnění úkolů v Moodle. Písemný test s rozpravou. Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
U níže uvedených obsahů bude pozornost věnována didaktické rekonstrukci učiva, problémům žáků, výukovým praktikám, metodickému zpracování a reedukaci formálních poznatků: Závislosti a funkce Geometrie (syntetická a analytická geometrie, míra v geometrii) Argumentace, zdůvodňování, logika, důkazy Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (15.10.2025)
|
|
||
Kurz v Moodle - link bude zaslán přihlášeným studentům. Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Výsledky učení jsou vztahovány ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventy učitelství - matematika, verze červen 2025 (KRAUM) a obecnému kompetenčnímu rámci z roku 2023. Jedná se zejména o kompetenci 1.2 "Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami". Číslo za daným výsledkem odpovídá číslu příslušného bodu kompetence, kam daný výsledek zejména zapadá. Obsahová složka (závislosti a funkce, geometrie, využití prostředků ICT ve výuce matematiky, argumentace a zdůvodňování) Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (15.10.2025)
|