Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
The part of the Listening practice is to arrange selected faculty school (regularly updated by the relevant department). Student is in direct contact with the mentor. It is opportunity to monitor pedagogical situations, which is subsequently apply to the professional practice. The Course includes: keeping a pedagogical diary, collecting the results of pupils´ work, making arrangement for the suggestions for evaluation of the teaching activities, collecting the recommended literature for the reflective practice and creating the portfolio of complex pedagogical situations and their possible solutions.
Last update: PhDr. Vít Novotný, Ph.D. (26.10.2023)
Praxe 1 představuje náslechovou praxi,
která je přípravou pro samotnou oborovou praxi studenta. Realizuje se na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií nebo doporučených školských zařízeních. Součástí je domluva studenta s vybranou školou pro jeho náslech. Student vybírá školu buď v místě svého bydliště, nebo ze seznamu fakultních škol, (který je pravidelně aktualizován příslušnou katedrou). Student je v rámci náslechové praxe v přímém spojení se svým zavádějícím učitelem. Má tak možnost sledovat pedagogické situace, které následně aplikuje do své oborové praxe. Součástí náslechové praxe je vedení pedagogického deníku, do kterého student sbírá výsledky práce žáků, podněty k hodnocení vlastní pedagogické činnosti, doporučenou literaturou pro samotnou oborovou praxi, portfolio složitých pedagogických situací a jejich možné řešení.
Practice 1 represents listening practice, which is a preparation for the student's field practice. It is implemented in primary schools and in the lower grades of multi-year grammar schools or recommended school facilities. It includes an agreement between the student and the selected school for his listening. The student selects the school either in his / her place of residence or from the list of faculty schools (which is regularly updated by the relevant department). The student is in direct contact with his misleading teacher within the listening practice. He thus has the opportunity to monitor pedagogical situations, which he then applies to his professional practice. Part of the listening practice is keeping a pedagogical diary, in which the student collects the results of students' work, suggestions for evaluating their own pedagogical activities, recommended literature for the field practice itself, a portfolio of complex pedagogical situations and their possible solutions.
Aim of the course -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
The practice represents preparation for:
analysis and reflection of the teaching process,
analyzes of the teaching process and assigned tasks with faculty teachers and subject didactics,
process and product in music education - vocal activities,
instrumental activities,
music and movement activities,
evaluation and classification of pupils' musical activities,
solving educational situations in the process of music education,
work with pupils with special needs or exceptionally gifted pupils,
acquaintance with the framework educational programs of individual types of schoolsand their subsequent projection into the thematic areas of the taught subject.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Uvedená praxe představuje přípravu na:
analýzu a reflexi vyučovacího procesu,
rozbory vyučovacího procesu a zadávaných úkolů s fakultními učiteli a oborovými didaktiky,
proces a produkt v hudební výchově – vokální činnosti, instrumentální činnosti, hudebně pohybové činnosti,
hodnocení a klasifikace hudebních činností žáků,
řešení výchovně vzdělávacích situací v procesu hudební výchovy,
práci se žáky se speciálními potřebami či mimořádně nadanými žáky,
seznámení s rámcově vzdělávacími programy jednotlivých typů škol
a jejich následné promítnutí do tematických okruhů vyučovaného předmětu.
Descriptors -
Last update: PhDr. Vít Novotný, Ph.D. (26.10.2023)
Course components:
organization of practice,
communication with the faculty school,
cooperation with the faculty teachercreation of a pedagogical diary in which the student records suggestions from the pedagogical activities of the teacher,
recommended literature for self-study,
Expected preparation time for 1 hour of practice: 60 minutes
Self-study of literature (per semester): 15 hours
Work with study materials (per semester): 15 hours
Seminar work: 5 hours
Preparation for credit: 5 hours
Last update: PhDr. Vít Novotný, Ph.D. (26.10.2023)
Součásti předmětu:
úvodní seminář
organizace praxe, komunikace s fakultní školou, spolupráce s fakultním učitelem
tvorba studentského portfolia, do kterého student zaznamenává podněty z pedagogické činnosti vyučujícího, doporučenou literaturu k samostudiu, portfolio složitých pedagogických situací a jejich možné řešení
písemná reflexe náslechových hodin
závěrečný reflektivní seminář
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe: 60 minut
Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin
Seminární práce: 5 hodin
Příprava na zápočet: 5 hodin
Literature -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Doporučená literatura:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání
HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
NELEŠOVSKÁ, Alena - SVOBODOVÁ, Jana. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN80-244-0171-1. Pedagogická praxe : metodické pokyny. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-659-2.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.
PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998. ISBN 80-7076-793-7.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.
STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.
ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016.
TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
Last update: PhDr. Vít Novotný, Ph.D. (26.10.2023)
Conditions for granting credit:
listen to 12 teaching hours according to the agreed conditions;
create a student portfolio (pedagogical diary, notes, tips, advice, aids, collected materials, audiovisual recordings...). For inspiration, I'm sending here a preview of what you can store under the student portfolio and I'm adding a few related notes. Maybe it will be useful. All the material will be useful for the state final exam in HV. You do not hand over this material to the teacher or the PX guarantor, it is intended only for you as part of the preparation of a beginning teacher. However, you will present it during the final reflective seminar.
after the practice period, submit the signed DPP and other documents (see above) according to the instructions at the final reflective seminar; always hand over the agreements in an envelope to protect the personal data of the accompanying teacher;
create and submit an evaluation of the listening lessons according to this assignment (one sheet for each lesson);
in the case of replacing a part of the listening hours through workshops, prepare and submit the workshop evaluation according to this assignment (one sheet for each seminar);
SUBMIT THE EVALUATION OF LISTENING LESSONS/WORKSHOPS BY 10/12 to email novotny.vit@gmail.com so that I can study the materials for the final seminar;
take part in the final reflective seminar (December 15, 2023);
Last update: PhDr. Vít Novotný, Ph.D. (26.10.2023)
Podmínky pro udělení zápočtu:
provést náslech 12 vyučovacích hodin podle výše uvedených podmínek;
tvořit studentské portfolio (pedagogický deník, poznámky, tipy, rady, pomůcky, posbírané materiály, audiovizuální nahrávky…). Pro inspiraci tady posílám náhled, co vše si pod studentským portfoliem můžete ukládat a přidávám několik souvisejících poznámek. Třeba to bude užitečné. Veškerý materiál se Vám bude hodit na státní závěrečnou zkoušku z HV. Tento materiál neodevzdáváte vyučujícímu ani garantovi PX, je určen pouze Vám v rámci přípravy začínajícího učitele. Předložíte ho ovšem při závěrečném reflexivním semináři.
po PX odevzdat na závěrečném reflektivním semináři podepsanou DPP a další dokumenty (viz výše) dle pokynů; dohody vždy předávejte v obálce, aby byly chráněny osobní údaje provázejícího vyučujícího;
vytvořit a odevzdat hodnocení náslechových hodin dle tohoto zadání (jeden arch na každou hodinu);
v případě nahrazení části náslechových hodin prostřednictvím workshopů vypracovat a odevzdat hodnocení workshopu dle tohoto zadání (jeden arch na každý seminář);
HODNOCENÍ NÁSLECHOVÝCH HODIN/WORKSHOPŮ ODEVZDAT DO 10. 12.na email novotny.vit@gmail.com, abych si materiály mohl do závěrečného semináře prostudovat;